آزمون زبان سوئدی در تهران (Swedwx in Tehran)

Swedex یک آزمون زبان سوئدی بین­ المللی است که توسط دانشگاه  Folkuniversitete طراحی شده است. این آزمون، زبان­ آموزان سوئدی را قادر می­سازد تا سطح مهارت­های زبانی را مورد آزمون قرار دهند و دانش خود در مورد زبان سوئدی را به عنوان یک زبان خارجی در سوئد و در سراسر جهان مستند کنند. در واقع Swedex یک کنکور بین ­المللی است که براساس چارچوب مرجع مشترک اروپایی زبان­ها، مقیاس سطح شورای اروپا برای یادگیری زبان تأیید شده است و با گواهینامه ­های انگلیسی همچون کمبریج و گواهینامه­های موسسه Français یا موسسه Goethe قابل مقایسه است. در این مقاله به بررسی آزمون زبان سوئدی در تهران می پردازیم.

Swedex که توسط نهاد دولتی مؤسسه سوئدی (SI) تأیید شده است، این امکان را فراهم می­کند که بدون توجه به نحوه یادگیری زبان سوئدی، زبان­آموزان در این آزمون شرکت و گواهی زبان سوئدی را دریافت کنند. اهمیت گواهینامه Swedex از آن جهت است که برای ارزیابی حرفه­ای و تحصیلی مورد استفاده قرار می­گیرد. تعداد فزاینده­ای از مردم برای کار در سوئد یا برای یک شرکت سوئدی به گواهینامه Swedex احتیاج دارند. علاوه بر این کارفرمایان به مهارت­های خوب زبان کارمندان خود نیاز دارند. از این جهت Swedex ابزاری است که ارزیابی بی­طرفانه و عینی از مهارت یک نامزد دریافت شغل را ارائه می­دهد. در واقع این گواهینامه سندی است که مهارت­های عملی صحبت­، خواندن، شنیدن و نوشتن به زبان سوئدی را اثبات می­کند. Swedex کارآمدترین روش برای ارزیابی دانش شما در مورد زبان سوئدی و همچنین شناخته شده­ترین گواهینامه در سوئد است.

 

 

Swedex در ایران

 

 

Swedex در اکتبر سال ۲۰۱۴ توسط مقامات ایرانی در NOET (سازمان سنجش آموزش کشور ایران) به رسمیت شناخته شد و مجوز انحصاری برگزاری این آزمون­ها در ایران به Swedworks International داده شد. اولین آزمون آزمایشی در آوریل سال ۲۰۱۵ برگزار شد و بدین ترتیب از سال ۲۰۱۵ این آزمون به طور مرتب زیر نظر سازمان سنجش آموزش کشور در محل این سازمان برگزار شده و برای تصحیح و صدور مدرک نهایی به دفتر مرکزی سوئداِکس در شهر گوتنبرگ در سوئد فرستاده می­شود.

علاوه بر این وب سایت swedex.ir کانال اطلاعاتی برای ایرانیان در مورد آزمون زبان سوئدی در ایران است. این وب­سایت در نوامبر سال ۲۰۱۴ توسط Swedworks International که مسئولیت عملکرد و محتوای وب­سایت را بر عهده دارد، راه­اندازی شد و ایرانیانی که قصد شرکت در آزمون­های زبان سوئدی را دارند، می­توانند برای آگاهی از زمان آزمون، نحوه­ی برگزاری آزمون و دیگر سوالات مربوطه به این وب­سایت مراجعه کنند.

 

 

 

شرایط آزمون زبان سوئدی

امتحان زبان سوئدی نیز مانند دیگر امتحان­های بین­المللی دارای بخش­های مختلفی است که در آن کلیه مهارت­های زبان­ آموزان سنجیده می­شود و شامل چهار بخش است: درک مطلب، شنیدار، نوشتار و گفتار. این آزمون در سه سطح A2 ، B1 و B2 برگزار می­شود که هر آزمون دارای شرایطی منحصر به خود است:

A2

مدت زمان آزمون‌های درک مطلب، شنیدار و نوشتار ۲ ساعت است و آزمون گفتار (مکالمه) نیز به صورت جداگانه و فرد به فرد برگزار می­شود که تقریبا ۸ دقیقه برای هر نفر زمان می­برد.

 

B1

مدت زمان آزمون‌های درک مطلب، گفتار و نوشتار ۳ ساعت است و آزمون گفتار (مکالمه) نیز به شکل همزمان بین دو آزمون­دهنده‌ برگزار می­شود و حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد.

B2

مدت زمان آزمون‌های درک مطلب، شنیدار و نوشتار ۳ ساعت است و آزمون گفتار (مکالمه) نیز به صورت تیم ۲ نفری برگزار می­شود. این بدین معناست که ۲ نفر از آزمون دهندگان همزمان در آزمون‌ (طبق برنامه مخصوص) شرکت می­کنند که حدود ۲۰ تا ۲۵ دقیقه برای امتحان ۲ نفره و ۱۵ دقیقه برای آمادگی قبل از آزمون‌ در نظر گرفته می­شود.

برای ارزیابی آزمون نیز شرایط خاصی برقرار است. در آزمون­های A2 و B1 قسمت­های کتبی (درک مطلب، شنیدار و نوشتار) باهم ارزیابی می­شود ولی‌ قسمت شفاهی (گفتار) به شکل جداگانه تصحیح می­گردد. در پایان امتیاز‌های ۴ بخش درک مطلب، نوشتار، شنیدار و گفتار با هم جمع می­شوند. اگر در بخشی امتیاز پایین کسب کنید، بخش دیگر می­تواند این کمبود امتیاز را جبران کند. مرز قبولی در آزمون­های A2 و B1 نیز ۶۰% جواب صحیح از کل آزمون است. در آخر یک نتیجه­ی واحد به عنوانه نمره­ی امتحان به شکل بسیار عالی، عالی، خوب و مردود اعلام می­گردد.

اما برای آزمون B2 سوئدی شرایط به طور کلی متفاوت است. نتیجه­ی این آزمون تنها به شکل قبول یا مردود اعلام می­شود اما هر ۴ بخش به طور جداگانه تحت عناوین “قبول”، “حداقل انتصاب” و یا “مردود” ارزیابی می­شود. برای قبولی در آزمون B2 لازم است در حداقل ۳ بخش نتیجه­ی قبول و در حداکثر یک بخش نتیجه­ی حداقل انتصاب را به دست آورید. توجه داشته باشید که فرق نمی­کند در کدام بخش نتیجه­ی قبول یا حداقل انتصاب را بدست آورید. اما اگر حتی در یک بخش مردود شوید، کل آزمون مردود به حساب می­آید و بایستی مجددا در تمامی بخش­ها امتحان دهید.

نتیجه­ حدود ۷-۵ هفته پس از آزمون اعلام می­گردد و در صورتی که در آزمون قبول شده باشید، مدرک قبولی Swedex از دفتر مرکزی سوئد برای شما ارسال می­گردد و تا ۱۰ سال نزد Swedex بایگانی می­شود. اما اگر در آزمون مردود شده باشید، می­توانید پس از گذشت حداقل ۶ ماه در آزمون بعدی شرکت کنید. در نظر داشته باشید که آزمون Swedex دارای محدودیت سنی است؛ به طوری که در حالت عادی حداقل سن برای شرکت در این آزمون ۱۴ سال است. در شرایط خاص اشخاص زیر ۱۴ سال هم می­توانند در آزمون شرکت کنند. در این صورت مرکز آزمون باید تقاضانامه مخصوص به دفتر مرکزی در شهر گوتنبرگ سوئد ارسال کند. امتحانات Swedex در شرایط بین المللی مشابه آزمون­های بین­المللی برگزار می­شود و نتایج آن مطابق با استانداردهای بین­ المللی ارزیابی می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص آزمون زبان سوئدی و دوره­های زبان سوئدی می­توانید از مشاورین استادی پلن کمک بگیرید.

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تحصیل در دانشگاه­ های سوئد اینجا و برای آگاهی از شرایط دوره ­ی زبان سوئدی اینجا را کلیک کنید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *