هلند یکی از کشور هاس اروپایی است که هر ساله تعداد زیادی از دانشجویان بین المللی را به خود جذب میی‌کند. اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا، سوئیس یا سورینام،هزینه شهریه می تواند بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ یورو در سال برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد باشد. اینها اغلب به عنوان شهریه های قانونی در وب سایت های دانشگاه نامیده می شوند. هزینه خوابگاه دانشجویی هلند نیز بر اساس توان مالی و شرایط اقتصادی دانشجویان متفاوت است.

هزینه زندگی و خوابگاه دانشجویی هلند

خوابگاه های دانشجویی هلند

دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا یا کشورهای منطقه اقتصادی اروپا می توانند دو یا گاهی سه برابر مبلغ همتایان اتحادیه اروپا / منطقه اقتصادی اروپا دریافت کنند. این می تواند تا ۱۵۰۰۰ یورو در سال باشد، اما این مبلغ به موسسه، مدرک، نوع اجازه اقامت، سابقه تحصیل قبلی و فرصت های بورسیه بستگی دارد. هزینه تحصیلات تکمیلی بسته به دوره ممکن است تا ۲۰۰۰۰ یورو باشد. همچنین ممکن است هزینه درخواستی نیز وجود داشته باشد که بسته به برنامه یا دوره ۵۰-۱۰۰ یورو است.

دوره لیسانس در هلند چهار سال طول می کشد، بنابراین دانشجویان اتحادیه اروپا / EEA باید در مجموع تا ۸۰۰۰ یورو برای شهریه دانشگاه هزینه کنند، در حالی که دانشجویان غیر اتحادیه اروپا / EEA باید حداکثر ۴۵۰۰۰ یورو هزینه کنند.

مدارس خصوصی (مدارس خصوصی) – که شامل مدارس بازرگانی است که برنامه های کارشناسی و MBA را اجرا می کنند – گران تر هستند و می توانند برای یک دانش آموز تا ۳۰۰۰۰ یورو برای برنامه تحصیلی کامل هزینه کنند

هزینه اجاره خوابگاه دانشجویی هلند

گزینه های مختلفی در مورد اجاره وجود دارد، اما می توانید انتظار داشته باشید که بسته به جایی که در شهر در نهایت اقامت دارید تا ۱۰۰۰ یورو در ماه بپردازید. اگر بتوانید با شخص دیگری به اشتراک بگذارید، کرایه می تواند تا حدود ۱۶۰۰ یورو در ماه افزایش یابد.

خوابگاه دانشگاه نیز در دسترس است، اما بسته به جایی که در نهایت تحصیل می کنید، ممکن است کاملاً محدود باشد. هزینه اقامت دانشگاه معمولا بین ۳۵۰ تا ۶۰۰ یورو در ماه است. مهم است که میانگین هزینه های آب و برق را در نظر بگیرید، که در صورت عدم احتساب، بالغ بر ۲۰۰ یورو در ماه می شود.

هزینه زندگی دانشجویی در هلند به طور متوسط با توجه به سبک زندگی و شهر محل اقامت هر فردی بین ۷۵۰€ تا ۱۲۰۰€ (یورو) می باشد. منتهی اگر کسی بخواهد آپارتمان مستقل تهیه کند ممکن است هزینه های زندگی اش با توجه به شهری که در آن مستقر است به ماهانه ۱۴۰۰€ (یورو) هم برسد. به همین دلیل است که دانشجویان غالبا ترجیح می دهند خوابگاه ها و هاستل های ارزان قیمت هلند را تهیه نمایند یا اگر آپارتمان اجاره می کنند به صورت اشتراکی با یک یا چند دانشجوی دیگر این کار را انجام دهند تا هزینه های آن ها کاهش پیدا کند.

منتهی اگر کسی به لحاظ تمکن مالی در مضیقه قرار نداشته باشد، تهیه آپارتمان رفاه بیشتری به همراه خواهد داشت. حدود اجاره بهای آپارتمان ها در سال ۲۰۲۲ در کشور هلند معمولا به شرح ذیل می باشد:

نوع آپارتمان حدود اجاره بهای ماهانه در هلند

آپارتمان ۱ خوابه بین ۸۸۰€ تا ۱۰۹۵€ (یورو)
آپارتمان ۳ خوابه بین ۱۳۰۵€ تا ۱۷۲۰€ (یورو)

هزینه اقامت در هلند بالاتر از میانگین بین المللی است . در مورد اجاره چندین گزینه وجود دارد ، اما به طور میانگین شما باید ۳۰۰-۶۰۰ یورو در هر ماه پرداخت کنید . زندگی تنها در یک آپارتمان اجاره ای به طور متوسط ۴۱۹ یورو در هر ماه است و یک اتاق در خوابگاه دانشجویی ۳۴۰ یورو در هر ماه است .

حدود ۲۷ درصد از دانشجویان در خوابگاه دانشگاه زندگی می کنند ، اما تقاضای زیادی برای این نوع اقامتگاه وجود دارد و شهرهای دانشجویی محبوب مانند لیدن و گرونینگن از کمبود خوابگاه رنج می برند . اگر در خوابگاه دانشگاهی برای برنامه کامل چهار ساله اقامت دارید (که به دلیل کمبود ظرفیت بعید است) ، هزینه خوابگاه به مبلغ ۱۳۶۰۰ یورو خواهد رسید ، در حالی که مسکن اجاره ای به مبلغ ۱۶۶۷۰ یورو برای چهار سال می رسد .

در نظر گرفتن امکانات اقامتگاه چون برق و آب و … نیز مهم است زیرا این موارد نیز جزو هزینه تحصیل در هلند محسوب می شوند و هزینه این موارد نیز به ۱۶۵ یورو در ماه می رسد .

شهریه تحصیل در هلند

برای دانشجویان اهل هلند ، دیگر کشورهای اتحادیه اروپا یا کشورهای منطقه اقتصادی اروپا ، سوئیس یا سورینام ، دولت هزینه تحصیل در دانشگاه های هلند را پوشش می دهد . در هرصورت شهریه معمولا حدود ۲۰۰۰ یورو در سال است .

شهریه برای دانشجویان بین المللی غیر از کشورهای اتحادیه اروپا و کشورهای EEA دو تا سه برابر در مقایسه با شهریه پرداختی دانشجویان اتحادیه اروپا و کشورهای EEA است ، اما این مبلغ به مؤسسه ، مدرک ، نوع مجوز اقامت ، سابقه تحصیلی و بورسیه ها بستگی دارد . همچنین هزینه درخواست ( application fee ) ، بسته به برنامه یا دوره ، بین ۵۰-۱۰۰ یورو هزینه در بر دارد .

مدرک کارشناسی در هلند چهار ساله است ، بنابراین دانشجویان اتحادیه اروپا / EEA باید انتظار داشته باشند که در مجموع ۸۲۴۲۴ یورو در دانشگاه هزینه شهریه داشته باشند ، در حالی که دانشجویان غیر اتحادیه اروپا / EEA حداقل ۲۴۰۰۰ یورو .

مدارس خصوصی (particuliere scholen) – که شامل مدارس تجاری با برنامه های کارشناسی و برنامه های MBA می باشند – گران تر هستند و هزینه تحصیل در هلند در این مدارس برای برنامه کامل تحصیلی بین ۱۶۰۰۰ تا ۳۶۰۰۰ یورو می باشد .

سخن پایانی

دولت هلند یک برنامه مالی (کمک هزینه تحصیلی) برای کمک به دانشجویان برای پرداخت هزینه تحصیل در هلند و زندگی در آن را فراهم می کند . این می تواند از حمل و نقل عمومی آزاد گرفته تا کمک به دانشجویان از خانواده های کم درآمد تا وام های دانشجویی با نرخ بهره کم و گزینه های بازپرداخت معتبر باشد . این گزینه ها به طور معمول به دانشجویان هلندی محدود می شود. برای اطلاع دقیق تر از وضعیت هزینه های تحصیلی و خوابگاه دانشجویی هلند می توانید با مشاوران استادی پلن تماس حاصل پیدا کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *