ادامه تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور با معدل پایین

 

به عنوان یک دانش آموز یا دانشجو که قصد ادامه ی تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور را دارید، باید این نکته را در نظر داشته باشید که معدل شما اهمیت به سزایی در فرآیند پذیرش خواهد داشت. به همین جهت پایین بودن معدل، گزینه های شما را برای دریافت پذیرش از کالج ها و دانشگاه های مختلف محدود خواهد کرد. آگاهی از این امر ممکن است باعث بی انگیزه شدن و کاهش اعتماد به نفس متقاضیان شود. ولی به یاد داشته باشید که افراد بسیار زیادی مشابه شما هستند و همواره راه هایی برای جبران معدل پایین وجود دارد که در این مقاله به بررسی ادامه تحصیل با معدل پایین خواهیم پرداخت:

 

 

  • آیا معدل شما واقعا پایین است؟ 

در نگاه اول شاید جمله ی بالا خنده دار به نظر برسد؛ ولی این نکته را در نظر داشته باشید که کم یک واژه ی نسبی است. در صورتی معدل تحصیلی شما واقعا “پایین” خواهد بود که شما را از ورود به دانشگاه یا کالج مورد نظرتان باز دارد. به عنوان مثال میانگین معدل برای ورود به دانشگاه UCLA در سال ۲۰۱۷، ۴.۳۹ بوده است. همین میانگین برای دانشگاه میشیگان در سال ۲۰۱۷، ۳.۸۷ و برای Penn State، ۳.۶ بوده است. بنابراین ممکن است معدل شما برای ورود به یک دانشگاه پایین ولی برای تحصیل در دانشگاهی دیگر ایده آل باشد.

 

 

  • مسئولیت را به عهده بگیرید و توضیحی برای معدل پایین خود بدهید. 

دلایل زیادی برای پایین بودن معدل شما می تواند وجود داشته باشد؛ از جمله مشکلات خانوادگی، بیماری، تغییر معلمان دبیرستان و اساتید سخت­گیر در طول دوران تحصیل و یا عدم بلوغ دانش­ آموزان و دانشجویان. از این جهت کارشناسان همواره عقیده دارند که مسئولان پذیرش می دانند که معدل متقاضی همیشه بیانگر صد در صد توانایی شخص نیست، اما انتظار می رود که دانشجویان بتوانند توضیحی قانع کننده درباره دلایل نمرات ضعیف خود داشته باشند.

به یاد داشته باشید که همه­ی محصلان ممکن است در صول دوران تحصیل اشتباه کنند و هیچگاه یک فرد کامل وجود ندارد. بنابراین اگر بتوانید پایین بودن معدل خود را با تفکر و به شکل کامل توضیح دهید، اغلب مورد قبول مسئولان پذیرش قرار خواهد گرفت. به همین جهت توضیحات شما باید کاملا شفاف بوده و روش کننده ی اوضاع و شرایط باشد. شما می توانید این توضیحات را در قسمت انگیزه نامه ارائه دهید.

 

 

  • دریافت توصیه نامه از اساتید و معلمان

کارشناسان همواره عقیده دارند که یک جمله ی خوب از یک استاد یا معلم دبیرستان که دانش آموز و دانشجو را به خوبی می شناسد، می تواند راه طولانی پذیرش دانشگاه را کوتاه کند. گاهی اوقات توصیه نامه کمک بزرگی برای دانش آموز و یا دانشجویی است که تلاش می کند تا نمره خود را بهبود بخشد و از سطح خیلی پایین ارتقا یابد. چراکه این امر نشان دهنده ی سخت کوشی و تلاشگر بودن متقاضی پذیرش است. به همین جهت دانش آموزان و دانشجویان باید روابط نزدیکی با معلمان و اساتید خود برقرار کنند و قبل از نوشتن توصیه نامه، در مورد کارها و اهدافی که قصد دارند به آنها بپردازند، گفتگوی صریحی داشته باشند.

 

 

  • آزمون های استاندارد 

نمرات بالا در آزمون های استانداردی همچون ACT ،SAT (آزمون های ورودی استانداردی است که توسط بیشتر دانشگاه های ایالات متحده برای تعیین آمادگی دانش آموز برای ورود به دانشگاه و یا کالج برگزار می شود)، مدرک GRE و یا GMAT و … اثر معدل پایین را از بین نمی برد، اما در کنار توضیحات کامل در خصوص پایین بودن معدل، توصیه نامه و نمرات بالا در آزمون های بین المللی می تواند به دانشجویان کمک کند تا نشان دهند که توانایی موفقیت در دانشگاه و یا کالج را دارند. در پروسه ی پذیرش یک متقاضی، بررسی کاملی در خصوص نمرات آزمون ها، معدل، توصیه نامه ها، فعالیت های فوق برنامه و برنامه ی متقاضی برای آینده انجام خواهد گرفت. به همین جهت کسب نمرات بالا در آزمون های بین المللی از اهمیت بسزایی برخوردار خواهد بود.

 

 

 

  • بهبود معدل

پذیرش زود هنگام بسیار چالش برانگیز و رقابتی است، بنابراین کارشناسان توصیه می کنند دانش آموزان و دانشجویانی که نمرات ضعیف و معدل پایینی دارند، از اقدام برای پذیرش زودهنگام خودداری کنند و از وقت اضافی برای گذراندن دوره های مرتبط تحصیلی و بهبود معدل خود استفاده کنند. در این مورد می توانید از اساتید و معلمین خود کمک بگیرید تا به شما بگویند که نقاط ضعف شما چیست و بر چه مسائلی بایستی تمرکز کنید.

 

 

    • فعالیت های فوق برنامه

 

فعالیت های خارج از برنامه، منعکس کننده سطح درگیری شما با جامعه و نشان دهنده ی احساسات شخصی شماست. دانشگاه ها قصد ندارند تنها دانشجویانی را بپذیرند که به مدت چهار سال تحصیل و نمرات عالی کسب کنند و سپس ناپدید شوند. آنها می خواهند بر اشخاص مسئول و فعال در امور مختلف سرمایه گذاری کرده و دانش آموختگانی کارآمد به جامعه ارائه دهند. بنابراین اهمیت فعالیت های فوق برنامه مانند عضویت در یک تیم باشگاهی یا تیم مدرسه و شرکت در مسابقات، عضویت در شوراهای صنفی، فرهنگی و … در مدرسه و دانشگاه، کار داوطلبانه و … را هرگز دست کم نگیرید.

در کنار موارد گفته شده همواره تعدادی دانشگاه و یا کالج در لیست مورد نظر خود قرار دهید تا در صورت عدم موفقیت در پذیرش یک دانشگاه، به سراغ گزینه های دیگر بروید. این نکته را در نظر داشته باشید که برخی از مهمترین تجربه های آموزشی، اجتماعی و حرفه ای خود را در دانشگاه کسب می کنید و بایستی تحصیل در دانشگاه و یا کالجی را انتخاب کنید که تجربیات زندگی و عزت نفس شما را افزایش داده و شما را برای ورود به جامعه آماده کند. در این صورت خواهید توانست راه موفقیت را طی کنید.

 

در نهایت شما می توانید با بررسی دقیق دانشگاه ها و کالج ها و کمک گرفتن از کارشناسان مجرب، دوره های تحصیلی متناسب با شرایط خود بیابید. به عنوان مثال شما می توانید به جای تحصیل در دانشگاه و گذراندن یک دوره ی چهارساله که عمدتا نیازمند معدل بالاتری است، تحصیل در دوره های یک ساله یا دوساله ی کالج را جایگزین کنید که اغلب به معدل پایین تری نیاز دارد. همچنین می توانید در صورت امکان به جای تحصیل در مقاطع بالاتر همچون دکترا با معدل پایین، برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دیگر گرایش های رشته ی تحصیلی خود اقدام کنید. تحصیل در دوره های مختلف زبان نیز راه دیگری برای کسب آمادگی جهت ورود به دانشگاه ها و کالج هاست. اما در پایان مشاورین استادی پلن به شما کمک خواهند کرد که با وجود معدل پایین، بتوانید در دانشگاه ها و کالج ها در رشته ی مورد نظر خود پذیرش دریافت کنید و همواره در تمامی مراحل پذیرش در کنار شما خواهند بود.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *