دانشگاه کیلUniversity of Kiel یک دانشگاه در شهر کیل واقع در ایالت شلسویگ- هولشتاین آلمان است. این دانشگاه که در سال ۱۶۶۵ توسط کریستین آلبرت، دوک هولشتاین گوتورپ تاسیس شد، یک دانشگاه دولتی مدرن است که در پایتخت ایالت واقع شده و بزرگترین و قدیمی­ترین دانشگاه در مرزهای خود و یکی از کارفرمایان برتر منطقه است. این دانشگاه متشکل از بیش از ۲۵۰۰۰ دانشجو است که تنها ۸ درصد از این دانشجویان را دانشجویان بین­المللی تشکیل می­دهند اما به دلیل دارا بودن ویژگی­ های علمی منحصر به فرد، دانشجویان زیادی را از سراسر آلمان به خود جذب کرده است.

تاریخچه دانشگاه کیل

دانشگاه کیل با نام کریستینا آلبرتینا در ۵ اکتبر ۱۶۶۵ توسط کریستین آلبرت، دوک هولشتاین گوتورپ تأسیس شد. شهروندان شهر کیل در ابتدا نسبت به هجوم آتی دانشجویان کاملاً تردید داشتند اما در مقابل عده­ای پیش­بینی می­کردند از مزایای اقتصادی وجود یک دانشگاه در شهر بهره زیادی می­توان برد و بدین­ترتیب کیل، شمالی­ترین دانشگاه امپراتوری مقدس روم در آلمان شد. پس از سال ۱۷۷۳، وقتی کیل تحت سلطه دانمارکی­ها قرار گرفت، دانشگاه رونق یافت.

این دانشگاه در سال ۱۸۶۷ بخشی از پروس (آلمان قدیم) شد؛ ولی رشد آن متوقف نشد و در طول زمان ادامه یافت. به طوری که این دانشگاه یکی از اولین باغ­ های گیاه­شناسی در آلمان (که اکنون آلتر Botanischer Garten Kiel نام دارد) را افتتاح کرد و مارتین گروپیوس بسیاری از ساختمان­ های جدید موردنیاز برای آموزش تعداد روزافزون دانش­جویان این دانشگاه را طراحی کرد. در طول جنگ جهانی دوم، دانشگاه کیل  University of Kiel  دچار خسارت شدیدی شد و بسیاری از ساختمان­ های آن از دست رفت. اما پس از جنگ جهانی با احداث ساختمان­های جدید، این دانشگاه به رونق گذشته خود بازگشت.

برای مطالعه هزینه های تحصیل در آلمان کلیک نمایید. 

سیستم آموزشی دانشگاه کیل

دانشجویان دانشگاه کیل می­توانند در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در ۱۸۵ رشته و ۸۰ حوزه­ در هشت دانشکده­ ی این دانشگاه به تحصیل بپردازند که این دانشکده ­ها عبارتند از:

  • حقوق
  • ریاضیات و علوم طبیعی
  • علوم کشاورزی و تغذیه
  • هنر و علوم انسانی
  • الهیات
  • دارو
  • تجارت
  • اقتصاد و علوم اجتماعی
  • مهندسی

در فصل تابستان و در طول تعطیلات این دانشگاه باز است که به دانشجویان آینده­ی خود اجازه می­دهد از دانشگاه بازدید کنند و لذت زندگی در کیل را تجربه کنند. یکی از نکات جالب توجه برای بازدیدکنندگان و دانشجویان کیل، باغ گیاه­شناسی آن است. هزاران گونه از گیاهان که توسط دانشگاه نگهداری می­شوند و در هر روز از سال در مساحتی به اندازه­ی هشت هکتار شکوفا می­شوند. علاوه بر این کیل به عنوان یک دانشگاه دوستدار خانواده شناخته شده است و در تلاش است تا امکان اسکان برای دانشجویانی که دارای فرزندان کوچک هستند فراهم کند تا به آنها اجازه دهد در کنار مسئولیت­شان به عنوان والدین تحصیل کنند.

برای مطالعه تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی کلیک نمایید.

از نظر رتبه ­ی علمی نیز این دانشگاه در سطح جهان جایگاه والایی به خود اختصاص داده است. به طوری­که در سال ۲۰۱۹ و بر اساس رتبه ­بندی موسسه ­ی تایمز، رتبه­ی ۲۰۱-۲۵۰ را در بین دانشگاه­های جهان به خود اختصاص داده است. بهترین رتبه در بین زمینه­های تحصیلی در این دانشگاه به سلامت، پزشکی و مراقبت­های پزشکی با رتبه­ی ۱۲۵-۱۰۱ تعلق دارد که نشان­دهنده­ی نقطه­ی قوت تحصیل در این دانشگاه است. دانشگاه کیل که از سال ۲۰۰۶ عضو انجمن دانشگاه­های مبتکر آلمان شده است، تاکنون توانسته ۷ بار برنده­ی جایزه­ی نوبل در زمینه ­های ادبیات، فیزیک، پزشکی و شیمی شود که این امر بیانگر اعتبار علمی این دانشگاه در سطح جهان است.

تحقیقات دانشگاه کیل

دانشجویان دانشگاه کیل می­توانند در زمینه ­­های علوم اجتماعی، Life Science، تجارت و اقتصاد، حقوق، علوم حرکتی، مهندسی و تکنولوژی، هنر و علوم انسانی، روانشناسی، سلامت، پزشکی و مراقبت­های پزشکی، آموزش و علوم کامپیوتر به تحصیل بپردازند.  علاوه بر این CAU تنها دانشگاه شلسویگ-هولشتاین با تمرکز عمده بر تحقیقات است که الویت تحقیقات خود را بر چهار زمینه­ی اصلی علوم دریایی، تغییرات اجتماعی و فرهنگی، نانو سطح و رابط علوم و Life Sceince قرار داده است. هر حوزه از این تحقیقات در مقابله با حداقل یکی از چالش­های مهم زمان حاضر نقش بسزایی دارد.

  • علوم دریایی:

علوم دریایی کیل به تحقیقات عالی و مسئولانه در رابطه بین انسان و اقیانوس اختصاص دارد. این رشته، زمینه­ های مختلف پژوهشی مانند تحقیقات در خصوص آب و هوا ، تحقیقات ساحلی و گیاه شناسی به همراه حقوق و اقتصاد را گرد هم آورده است. محققان در این زمینه خطری را که اقیانوس برای مردم ایجاد می­کند و همچنین فرصت­هایی که در اختیارشان قرار می­دهد را بررسی و با مرکز تحقیقات اقیانوس­ ژئومار هیلهولتز که در سال ۲۰۰۶ تاسیس شده است، همکاری می­کنند.

  • نانو سطح و رابط علوم:

نانو سطح و رابط علوم (KiNSIS) محققان چهار دانشکده دانشگاه کیل را ترکیب می­کند که به طور مشترک در تلاش برای فهم اساسی و جامع از نانو مواد هستند.  اولویت حوزه تحقیق، مطالعات میان رشته­ای در خصوص تعامل بین نانومواد و محیط­ آنهاست. در کنار این موارد هدف اصلی، پیاده­سازی دانش به دست آمده در کاربردهای عملی است. به همین ترتیب KiNSIS، مولکول­های قابل کنترل، مواد و مصالح ساختاری سازگار با محیط زیست برای پزشکی، فناوری محیط زیست، مهندسی مکانیک و بخش فناوری اطلاعات را تولید می­کند.

  • تغییرات اجتماعی و فرهنگی:

اثر تغییرات در جامعه بر تغییر آب و هوا و تغییر در رژیم غذایی گروه­های خاص چیست؟ چه چیزی جوامع اولیه را در کنار هم نگه داشته است؟ اجداد ما چگونه در برابر بحران­ها واکنش نشان دادند؟ این­ها از جمله مواردی است که در این حوزه­ی تحقیقاتی به آنها پرداخته می­شود. در همین راستا محققان هفت دانشکده در دانشگاه کیل در خصوص تعامل بین جامعه، فرهنگ و محیط­زیست مشارکت دارند. دانشگاه کیل در این حوزه­ی تحقیقاتی با آکادمی یوهانا مستورف و مدرسه عالی “توسعه انسانی در محیط زیست طبیعی” همکاری می­کند.

  • Life Science:

در این حوزه تحقیقات، دانشگاه کیل روند فرآیندهای سلولی و مولکولی را بررسی می کند که ارگانیسم­ها در برابر تأثیرات محیطی چگونه واکنش نشان می­دهند. جنبه­های تکاملی این حوزه تحقیقات میان رشته­ ای در خصوص سازگاری محصولات کشاورزی با شرایط خاص محیطی آنها و همچنین بررسی تأثیر تمایل ژنتیکی، شیوه ­های زندگی فردی و تأثیرات زیست­محیطی بر روی پیشرفت بیماری­هاست. این دانشگاه در حوزه­ی Life Science دارای یک شبکه جهانی است که بطور منطقه­ای با موسسه زیست­شناسی ماکس پلانک، مرکز تحقیقات Borstel (FZB) و مرکز پزشکی دانشگاه شلسویگ-هولشتاین همکاری می­کند.

خدمات شغلی و دانشجویی دانشگاه کیل

مرکز فارغ التحصیلان، یک موسسه اصلی در دانشگاه کیل است که به محققان مقطع دکترا خدمات آموزش بین رشته­ای و برنامه­ریزی شغلی ارائه می­دهد. این امر ابتکار عمل و استقلال علمی محققان دکترا را ارتقا می بخشد و از بین المللی­شدن مرحله دکتری حمایت می­کند. این دفتر خدمات در خصوص مشاغل علمی برای محققین و دانشجویان دکترا مشاوره و اطلاعات ارائه می­دهد.

ایده ها و اختراعات توسعه یافته در CAU در پیشرفت تکنولوژی و اجتماعی نقش مهمی دارند. بخش انتقال فناوری در دانشگاه کیل از دانشجویان و محققین خود که دارای ایده­ه ای نوآورانه هستند، پشتیبانی می­کند و به آنها در زمینه­ی ثبت اختراع، دریافت مجوزها یا همکاری با شرکتها یاری می­رساند.