انواع دبیرستان ها در کانادا

 

 

در کانادا دبیرستان شامل چهار تا شیش سال تحصیل اجباری می شود. در اکثر استان ها دبیرستان از پایه ۸ یا ۹ شروع میشود تا پایه ۱۲ ادامه دارد(بجز استان کبک که برنامه تحصیلی پنج ساله ای را در دو دوره تقسیم کرده که هر کدام شامل آموزش های تخصصی است). در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع دبیرستان ها در کانادا، آشنا کنیم.

به طور متوسط میانگین سنی دانش آموزان در هنگام ورود به دوران دبیرستان بین ۱۳ تا ۱۴ سال است. در بعضی استان ها دانش آموزان قبل از ورود به دبیرستان دوره راهنمایی را میگذرانند (پایه های ۶، ۷ و ۸).

در سال های اول دبیرستان، دانش آموزان موظف اند واحد های اجباری مانند ریاضیات، مطالعات اجتماعی، زبان هنر و علوم را پاس کنند. اما در سال های بعدی آموزش، این اختیار به دانش آموزان داده میشود تا واحد های درسی مطابق با اختیار و علاقه خود را انتخاب کنند(انتخاب رشته). به طور معمول اجازه انتخاب دروس در سال های بالاتر به دانش آموزان داده میشود تا برنامه ریزی های مناسب جهت آماده سازی آنها برای ورود به بازار کار مهیا شود.

مدرک دیپلم به دانش آموزانی تعلق میگیرد که واحد های درسی اجباری و اختیاری خود را کامل کرده باشند. در انتاریو فارغ التحصیلی از دبیرستان نیازمند گذراندن ۱۸ واحد درسی اجباری (تخصصی) ۱۲ واحد اختیاری (عمومی) و ۴۰ ساعت فعالیت های اجتماعی و واحد های درسی مربوط به آن استان است.

در آلبرتا فارغ التحصیلی دانش آموزان از دبیرستان نیازمند پاس کردن حداقل ۱۰۰ واحد درسی است که شامل دروس اجباری و اختیاری میباشد. لازم به ذکر است که بایسته های فارغ التحصیلی دبیرستان در هر استان کانادا متفاوت می باشد.

 

معلمان در هر درس به صورت جداگانه واحد های درسی را در حیطه تخصص خود به دانش آموزان آموزش می دهند. به این معنی که برای هر درس معلمی با تخصص در آن زمینه به دانش آموزان آموزش میدهد. در کانادا اکثر دبیرستان ها آموزش های تخصصی و آکادمیک مختص به مدرسه خود را دارند.

 

 

انواع دبیرستان های کانادا :

 

 

در کانادا دبیرستان ها از تنوع بالایی برخوردار اند. این دبیرستان ها با برنامه ها و قالب های گوناگون طراحی شده اند تا به خوبی نیاز های دانش آموزان را براورده کنند.

دبیرستان ها در کانادا شامل مدارس بین المللی دولتی، مدارس بین المللی خصوصی، مدارس شبانه روزی، آکادمی های دخترانه، آکادمی های پسرانه و مدارس کاتولیک یا دیگر مدارس مسیحی می شوند. این گستردگی در انتخاب برای دانش آموزان موقعیت و بستر خوبی را برای تحصیل فراهم میکند.

دبیرستان ها در کانادا به جای مدیریت شدن در سطح کشوری، در سطح استانی سرپرستی و نظارت میشوند. این مسئله به این معناست که شیوه ی آموزش نه تنها در هر استان متفاوت است بلکه در هر دبیرستان نیز می تواند متفاوت باشد و سطوح متفاوتی را ارائه دهد. این تفاوت ها در زمینه هایی مانند اصطلاحات علمی و فنی، پایه های تحصیلی، سال های تحصیل، برنامه های تحصیلی و آموزشی می باشد.

در بسیاری از مدارس، رشته های زبان انگلیسی تخصصی و یا زبان فرانسوی بعنوان زبان دوم تدریس میشود. این آموزش به آمادگی دانش آموزان بین المللی برای پذیرش در دانشگاه ها کمک شایانی میکند. همچنین مدارسی وجود دارند که بجز دو زبان رسمی کانادا (انگلیسی و فرانسوی) زبان های دیگری را نیز برای تدریس در مدارس عرضه میکنند. بعلاوه شهریه مدارس متغیر است و به انتخاب دانش آموز برای تحصیل در مدارس دولتی، مذهبی یا خصوصی بستگی دارد. هزینه ها همچنین با توجه به شبانه روزی بودن مدارس و با اسکان و بدون اسکان بودن آن ها نیز متفاوت است.

 

صرف نظر از وابستگی های مذهبی، مکان، هزینه و یا نوع مدرسه، دبیرستان ها در کانادا از کیفیت آموزشی ای مطابق با استاندارد های هر استان برخوردار اند و موفقیت دانش آموزان در بخش آموزش در سطح جهانی را تضمین می کنند.

 

 

هزینه ثبت نام در دبیرستان های دولتی کانادا

هزینه ثبت نام در دبیرستان های کانادا برای شهروندان کانادایی رایگان است، درحالی که دانش آموزان خارجی موظف به پرداخت شهریه هستند. هزینه سالانه تحصیل در دبیرستان های کانادایی به طور میانگین بین ۸ هزار تا ۱۴ هزار دلار کانادا است. پیش از ثبت نام لازم است با مدرسه برای برگذاری کلاس های ویژه برای دانش آموزان خارجی هماهنگ شود. همچنین گاهی مدارس هزینه هایی را برای شرکت در فعالیت های فوق برنامه مانند فعالیت های ورزشی و یا اردو های مدرسه ای درخواست میکنند. لازم به ذکر است که کافه تریای مدارس آزاد است، اکثر دانش آموزان با خود ناهار می برند اما همچنین می توانند غذای گرم و تازه از کافه تریای مدارس خریداری کنند.

 

 

 

مزیت های دبیرستان های خصوصی کانادا

 

در حالی که دانش آموزان پیشرفت خوبی را در مدارس دولتی تجربه می کنند، مزیت هایی خاص برای دانش آموزان در مدارس خصوصی وجود دارد.  باربارا بیرمن، مدیر اجرایی دبیرستان های خصوصی و مستقل در استان انتاریو، میگوید: “در مدارس خصوصی، والدین میتوانند بطور مستقیم بر نوع آموزش به فرزندانشان نظارت داشته باشند و آموزش هارا مطابق میل و استعداد فرزند خود انتخاب کنند.” همچنین میگوید “در مدارس خصوصی آموزش هایی مطابق با نیاز های خاص هر دانش آموز و علایق آن ها به دانش آموزان داده می شود. این درحالی است که در مدارس دولتی آموزش برای همه دانش آموزان بطور یکسان صورت می گیرد.”

 

 

 

امتیازات و امکانات مدارس خصوصی کانادا :

  • دسترسی به منابع بیشتر. در نتیجه دانش آموزان می توانند استعداد ها وعلایق خود را بهتر و دقیق تر برسی کنند.

 

  • فلسفه های آموزشی مطابق با توانایی های دانش آموزان. این فلسفه به آن ها این امکان را می دهد تا آموزش هایی را مطابق با توانایی هایشان دریافت کنند.

 

  • کم بودن تعداد دانش آموزان و معلمان این امکان را ایجاد می کند که به همه دانش آموزان به میزان مورد نیاز توجه و رسیدگی شود. این امر تاثیر بسزایی در موفقیت دانش آموزان دارد.

 

  • کوچک بودن سایز کلاس و کم بودن تعداد دانش آموزان، این امکان را برای آنها فراهم می کند تا با دانش آموزان با هم کلاسی هایی در سطح درسی یکسان و یا با استعداد ها و علایق مشترک تعامل داشته باشند.

 

  • این مدارس بر روی علایق و رشته های خاصی متمرکز می شوند. رشته هایی مانند هنر، ورزش، علوم، زبان و… .

 

  • رابطه ای مشابه روابط کاری میان مدارس و والدین وجود دارد؛ به صورتی که نگرانی ها و نظرات والدین بر روی نحوه آموزش بر فرزندشان تاثیر می گذارد و رسیدگی به خواسته های والدین در اولویت قرار دارد.(با والدین مانند مشتری برخورد می شود).

 

  • امکانات آکادمیک سطح بالایی همچون، تجهیزات آموزشی و مکانی، تخصص در سطح بین المللی و برنامه های پیشرفته می توانند دانش آموزان را به بهترین شکل برای آموزش های متوسطه در دبیرستان و یا حتی آموزش های عالی در دانشگاه ها آماده کنند. این امکانات همچنین به آنها قدرت برسی مسائل و طریقه حل کردن آنها را یاد می دهد تا بتوانند بدون هیچ مشکلی خود را برای پذیرش در دانشگاه ها آماده کنند.

 

  • سیستم حمایتی برای دانش آموزان وجود دارد تا به نیازهای آن ها در زمینه آموزش های تخصصی و استعداد هایشان رسیدگی شود.

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره تخصصی در خصوص تحصیل در دبیرستان های کانادا، با مشاورین استادی پلن تماس حاصل فرمایید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *