تافل یا آیلتس

رشد روزافزون نفوذ زبان انگلیسی در دنیا و تقاضای بیشتر برای شرکت در آزمون های بین المللی زبان انگلیسی، این سوال را در ذهن متقاضیان شرکت در آزمون های زبان انگلیسی تافل و آیلتس مطرح کرده است و بر سر انتخاب مانده اند.

هر دو این آزمون ها، بطور دقیق مهارت شما در زبان انگلیسی را امتحان می کنند و به همین دلیل هم هزاران موسسه در سراسر دنیا مدرک تافل و آیلتس را معتبر می دانند. اما این دو آزمون و مدرک، در  روش، ساختار و معیار تدریس  متفاوت هستند و بنابراین شما باید با دقت انتخاب کنید که مدرک تافل به درد شما می خورد یا مدرک آیلتس؟

برای مطالعه مقاله نکات مهم برای آمادگی در آزمون تافل کلیک نمایید.

 

آزمون زبان انگلیسی تافل (TOEFL: TEST OF ENGLISH AS A FOREIGN LANGUAGE) این آزمون در سه نوع کاغذی (pbT: Paper-based TOEFL)، کامپیوتری (cbT: Computer-based TOEFL) و اینترنتی (ibT: Internet-based TOEFL) موجود می باشد که دو نوع اول منسوخ شده و چند سال است که فقط تافل اینترنتی برگزار می گردد. آزمون TOEFLتا حدودا سال ۲۰۱۲ یکی از معتبرترین و معروف ترین تست های سنجش دانش زبان انگلیسی دانشجویان در سراسر دنیا مطرح بود اما در سه سال اخیر کمی از محبوبیت آن کاسته شده است اما همچنان برگزار شده و توسط بسیاری از دانشگاه های جهان پذیرفته می شود.

آزمون تافل بدنبال آن است که مهارت شما را در محیط های آکادمیک (دانشگاهی) همچون خوابگاه، دانشگاه یا کلاس درس بسنجد.  توسط ۸۵۰۰ موسسه در ۱۳۰ کشور جهان شامل بریتانیا، آمریکا و استرالیا و همچنین توسط ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا پذیرفته می شود. آزمون تافل توسط سازمان آمریکایی ETS (Education Testing Service برگزار می شود

 

تافل در حال حاضر بـرای ورود به بیش از ۴۴۰۰ کالج و دانشگاه در ایالات متحده امریکا، کانادا، و دیگر کشورها جهان، استفاده شده و افراد غیر بومی که دارای مشاغل حرفه‌ای می‌باشند نیز بـرای ادامه فعالیت های حرفه ‌ای خود در این آزمون شرکت می کنند.

آزمون زبان انگلیسی آیلتس (IELTS: INTERNATIONAL ENGLISH LANGUAGE TESTING SYSTEM)آیلتس یک آزمون زبان انگلیسی است که برای مقاصد تحصیل، مهاجرت و کار در کشورهای دیگر، توسط ۹۰۰۰ موسسه در ۱۳۰ کشور جهان پذیرفته شده و بطور مشترک توسط شورای British council و  University of Cambridge ESOL استرالیا سازماندهی و برگزار می شود.

برای مطالعه مقاله آزمون ماک آیلتس IELTS یا آزمون شبیه سازی شده آیلتس چیست؟ کلیک نمایید.

 

آزمون آیلتس به صورت کاغذی (Paper base) در دو ماژول آکادمیک و جنرال طراحی شده است که نوع اول برای سنجش میزان آمادگی کسانی که می خواهند ادامه تحصیل بدهند برگزار شده، و نوع دوم برای اقدام به مهاجرت برای کار و زندگی در کشورهای خارجی (کشوری که شغل و حرفه ای که شخص می خواهد در آن به انگلیسی انجام می شود) اجرا می شود. برای ورود به خاک عموم کشورها و دانشگاه هایشان (به ویژه کشورهاى انگلیسى زبان مثل ایالات متحده، کانادا، استرالیا، انگلستان، …) ارایه مدرک IELTS یکى از مهم ترین شروط در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا می باشد. این آزمون به صورت مشترک از سوى سه سازمان معتبر IELTS Australia (idp Australia) – Cambridge ESOL – British Council طراحى و توسط نمایندگى‌هایشان در بیشتر  کشور های  جهان من جمله ایران (در شهرهای مختلف مثل تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، …) برگزار مى شود. طبق آمار خود آیلتس، سالانه حدود یک و نیم میلیون نفر در آزمون آیلتس شرکت می ‌کنند.

 

تفاوت های کلی تافل و آیلتس

 

جدای از گونه و روش آزمونی که هر کدام از این دو دارند، در آزمون تافل سوالات عمدتا بصورت چند گزینه ای (Multiple choice) هستند، در حالیکه در آیلتس شما طیفی از انواع سوالات را دارید، از جمله پاسخ های کوتاه، پر کردن جای خالی و نوشتن مقالات کوتاه (Short essay tasks).

از طرف دیگر زمان امتحان ایلتس (۲ ساعت و چهل دقیقه)، بطرز قابل توجهی کوتاه تر از ازمون تافل (حدود چهار ساعت) است.

همچنین فقط یک نوع آزمون تافل وجود دارد که آن هم فقط و فقط با کامپیوتر برگزار می شود در حالیکه آیلتس دو نوع آزمون دارد، روی کاغذ و با کامپیوتر. همانگونه که گفتیم، آزمون آیلتس جنرال مخصوص افرادی است که قصد مهاجرت یا اشتغال دارند، آزمون آیلتس آکادمیک هم برای کسانی است که قصد تحصیل در کشورهای انگلیسی زبان را دارند.

 

ساختار آزمون های تافل و آیلتس

هر دو آزمون تافل و آیلتس از چهار بخش کلی تشکیل می شوند:

  • بخش گفتاری
  • بخش نوشتاری
  • بخش درک مطلب
  • بخش شنیداری

 

 

Speakingبخش گفتاری

در حالیکه هر دو آزمون بخشی به نام Speaking دارند، در آیلتس بخش گفتاری بصورت رو در رو (face to face) با یک نفر امتحان گیرنده انجام می شود. (در تافل شما در میکروفون به سوالاتی که از قبل طراحی شده و برای همه یکسان است جواب می دهید(

در بخش گفتاری تافل شما به ۶ سوال ضبط شده در کامپیوتر پاسخ می دهید که جواب شما بعد از ضبط شدن در کامپیوتر بصورت اتوماتیک برای ۶ نفر جهت تصحیح فرستاده می شود. (در آیلتس جواب های شما توسط یک نفر تصحیح می شود(

زمان بخش اسپیکینگ تافل  حدود ۲۰ دقیقه است که حتما در همان روز امتحان برگزار می شود، ولی زمان این بخش در آیلتس حدود ۱۴ دقیقه است که ممکن است در همان روز برگزار نشود.

بخش گفتاری ازمون ایلتس برای کسانی که به لهجه های غیر آمریکایی صحبت می کنند مناسب تر است. (تافل لهجه آمریکایی را در بخش گفتاری بهتر می پسندد و ثابت شده است که نمرات افراد با لهجه مناسب تر آمریکایی بالاتر بوده است(

 

Writingبخش نوشتاری

بخش نوشتاری آزمون تافل بصورت تایپی، و آزمون ایلتس بصورت نوشتاری بر روی کاغذ انجام می شود. در این بخش از ازمون تافل شما باید دو قسمت (Task) را تکمیل کنید. بخش اول یک مقاله ۳۰۰ تا ۵۰۰ کلمه ای باید بنویسید و در بخش دوم شما باید از یک Lecture یا ارائه کلاسی، یادداشت برداری کنید و بعد یک جواب ۱۵۰ تا ۲۲۵ کلمه ای را متناسب با سوال بنویسید. اما در این بخش از ازمون ایلتس دو قسمت وجود دارد: قسمت اول به شما می گوید که اطلاعات و مفهوم کلی یک پاراگراف یا جدول یا نمودار را روی کاغذ بنویسید. و در بخش دوم باید یک مقاله ۲۰۰ تا ۲۵۰ کلمه ای را در مورد دیدگاه شما راجب یک موضوع خاص یا در مورد یک سوال کلی بنویسید.

 

 

Readingبخش خواندن و درک مطلب

بخش خواندنی هر دو آزمون بسیار شبیه به هم است. در آزمون تافل که از ۳ تا ۵ زیربخش ریدینگ تشکیل شده است شما ۲۰ دقیقه زمان دارید تا به آنها پاسخ دهید. موضوعات مطرح شده در این ریدینگ ها عمدتا موضوعات دانشگاهی یا علمی بوده و سوالات بصورت چند گزینه ای مطرح می شوند. در ریدینگ آیلتس شما ۳ زیربخش دارید که مانند تافل، هر کدام ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارند و موضوعات مطرح شده عمدتا موضوعات طبیعی (Natural) و دانشگاهی هستند. اما سوالات به گونه های متنوعی مطرح می شوند، پاسخ کوتاه، پر کردن جای خالی و چند گزینه ای. هم در تافل و هم در آیلتس برای پاسخ دادن، باید مفهوم و ایده اصلی مطلب را درک کرده باشید.

Listeningبخش شنیداری

آزمون ها بطور کاملا قابل توجهی در بخش شنیداری باهم تفاوت دارند! آزمون شنیداری تافل حدود ۴۰ تا ۶۰ دقیقه طول می کشد و در این مدت به فایل های صوتی دانشگاهی، لکچر و مکالمات دونفره گوش می دهید. در حین گوش دادن می توانید یادداشت برداری کنید و بعد از تمام شدن فایل صوتی، به سوالات چند گزینه ای پاسخ دهید. در این بخش ازمون ایلتس داوطلبان می توانند به سوالات پاسخ دهند در حالیکه دارند به فایل صوتی گوش می دهند، همچنین سوالات علاوه بر چند گزینه ای شامل انواع مختلف دیگری از سوالات می شود.

 

 

برای مطالعه مقاله نکات مهم برای آمادگی در آزمون آیلتس کلیک نمایید.

 

امتیاز دهی به آزمون تافل و آیلتس

بخش گفتاری و نوشتاری آزمون تاقل به صورت کلی نمره دهی می شوند (منظور کارنامه ای است که بعد از آزمون به شما تعلق می گیرد). یعنی  از ۱ تا ۳۰، یک نمره به بخش گفتاری و نوشتاری اختصاص پیدا می کند. ولی در کارنامه آیلتس هر جزئی بصورت جدا نمره دهی می شود، مثلا منطق نوشتاری، گرامر، روانی، مثلا اگر یکی از زیربخش های ازمون رابا منطق قوی ولی گرامر ضعیف نوشته اید، در تافل نمره بالاتری کسب می کنید در حالیکه اگر همان مقاله را در ایلتس با گرامر قوی تر ولی کلمات و ایده های ضعیف تر بنویسید، نمره بالاتری در این بخش کسب می کنید.

نمره دهی کل آزمون آیلتس از ۱-۹ است (نمره کلی شما متوسط چهار بخش ذکر شده در بالاست که رند شده است). مثلا اگر متوسط چهار بخش آزمون شما ۶٫۲۵ شده باشد، به شما نمره کلی ۶٫۵ تعلق می گیرد. اما نمره دهی در آزمون تافل از ۱۲۰ نمره است، که امتیازات هر چهاربخش ( که هرکدام ۳۰ نمره دارند) جمع می شود و یک نمره کلی تعلق می گیرد.

 

مدت زمان اعلام نتایج

معمولاً نتایج آزمون آیلتس ۱۳ روز پس از آزمون کتبی و نتایج آزمون تافل ۱۰ روز پس از آزمون اعلام می‌شود.

 

 

سطح دشواری

در خصوص سطح دشواری آزمون‌ها به صراحت نمی‌توان گفت که کدام آزمون دشوارتر است اما بر اساس تجربیات داوطلبانی که در هر دو آزمون شرکت کرده‌اند، آزمون تافل IBT از آزمون آیلتس دشوارتر است. خصوصاً این دشواری نسبت به آزمون General آیلتس مشخص‌تر است.

 

اعتبار آزمون

از لحاظ اعتبار آزمون، تفاوتی بین آزمون آیلتس و تافل وجود ندارد و مدارک هر دو آزمون ۲ سال اعتبار دارد و پس از منقضی شدن اعتبار داوطلب می‌بایست مجدداً در این آزمون‌ها ثبت نام کند.

 

 

کدام آزمون را انتخاب کنیم؟

پاسخ به این سوال بستگی بسیار زیادی به شرایط شما دارد و در بسیاری موارد شما حق انتخابی نداشته و دانشگاه، سفارت و دیگر مراکزی که می‌خواهید مدرک زبان را ارائه کنید، برای شما تعیین می‌کند که نمره چه آزمونی را نیاز دارد. البته این مسئله در مهاجرت بیشتر به چشم می‌خورد و در مورد اپلای امروزه بسیاری از دانشگاه‌ها برای هر دوی این آزمون‌ها نمره معیار جداگانه ای را در نظر می‌گیرند تا در صورتی که دانشجو هر کدام از این مدرک های زبان را داشته باشد بتواند اپلای کند.
میزان دشواری آزمون تافل نسبت به آیلتس یکی از رایج‌ترین پرسش‌های متقاضیان این آزمون‌ها است. واقعیت امر این است که نمی‌توان پاسخ دقیقی به این پرسش داد. همچنین مقایسه این دو آزمون بسیار مشکل است و پاسخ به این سوال که در کدام آزمون شرکت کنیم، دشوار است. اما یکی از راه‌ها برای پاسخ به پرسش ذکر شده، پاسخ دادن شما به چند سوال ساده‌تر است که در ادامه آمده است. با انتخاب پاسخ بله یا خیر به سوالات ساده زیر می‌توان به انتخاب صحیح‌تری دست یافت. اگر بیشتر جواب‌های شما به پرسش‌های زیر بله است، با توجه به مهارت‌های شما، احتمالا آزمون تافل برایتان مناسب‌تر است.

  • من با آزمون‌هایی که به وسیله کامپیوتر انجام می‌شوند، راحت هستم؟
  • من با صحبت کردن فی البداهه و بی مقدمه جهت ضبط با میکروفن مشکلی ندارم؟
  • من مهارت تایپ سریع و دقیق را دارا هستم؟
  • من انگلیسی استاندارد آمریکایی را ترجیح می‌دهم؟
  • من در پاسخ دادن به سوالات چند گزینه‌ای مهارت خوبی دارم؟
  • برای من یادادشت برداری هنگام شنیدن موضوعی راحت است؟
  • من معمولا بیشتر منابع معتبر انگلیسی را جهت پیگری اخبار می‌خوانم، گوش می‌دهم و یا نگاه می‌کنم؟

حال اگر بیشتر جواب‌های شما به پرسش‌های زیر بله است ، با توجه به مهارت‌های شما، احتمالا آزمون آیلتس برایتان مناسب‌تر است.

  • من با مصاحبه رودرو راحت‌تر هستم؟
  • من دست ‌خط انگلیسی خوانایی دارم؟
  • من طیف گسترده‌ای از لهجه‌های انگلیسی را متوجه می‌شوم؟
  • من آزمون‌هایی با طیف متنوع پرسش‌ها را ترجیح می‌دهم؟ (آزمون هایی که در برگیرنده‌ی پرسش های چند گزینه‌ای، جای خالی، صحیح/ غلط، فلوچارت و غیره است.)

در پایان باید گفت که هر دو آزمون تافل و آیلتس آزمون‌هایی دقیق، دشوار و همچنین معتبر و مورد پذیرش در نقاط جغرافیایی مختلف جهان است و اصولا در وهله اول انتخاب بین این دو به هدف شما بستگی دارد، مثلا اگر قصد ادامه تحصیل دارید باید به نیازهای دانشگاه توجه کنید و یا اگر قصد مهاجرت دارید باید به شرایط اخذ پذیرش رجوع کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *