تحصیل پزشکی در بلژیک

 

 

بسیاری از دانشجویان بین المللی به تحصیل پزشکی در بلژیک علاقه مند هستند. در حقیقت، بلژیک از نظر موقعیت جغرافیایی یکی از مهمترین کشورهای اروپا است. نه تنها این موضوع، بلکه تنوع فرهنگی در بلژیک محبوبیت آن را به عنوان یک کشور دانشجویی افزایش می دهد. به عنوان یک دانشجوی بین المللی، در ارتباط برقرار کردن با افراد جامعه مشکلی نخواهید داشت. راحتی ارتباط برقرار کردن با مردم بلژیک به دلیل وجود سه زبان رسمی در این کشور است. علاوه بر این،  اکثر افراد به زبان انگلیسی تسلط دارند. این موارد به شما کمک می کند خیلی زود به عنوان یک دانشجوی پزشکی در بلژیک جا بیفتید! در این مقاله با ما همراه باشید.

 

 

 

 

تحصیل پزشکی در بلژیک چه مدت طول می کشد؟

 

 

سیستم آموزشی رشته پزشکی در بلژیک سیستم بولونیااست. به همین علت، در این کشور رشته پزشکی در سه مقطع لیسانس و فوق لیسانس و دکترا ارائه می شود. بدر بلژیک، طول دوره پزشکی ( یعنی گذراندن هر سه مقطع) ۶ سال است. در بقیه کشورهای اروپایی برای پزشک شدن باید ۷ سال درس بخوانید. خود این موضوع یک مزیت محسوب می شود!

 

 

 

برنامه تحصیلی رشته پزشکی در بلژیک

 

  1. ۶ سال برای گذراندن درس های رشته پزشکی ( دوره های لیسانس و فوق لیسانس).
  2. دو سال بعد از مرحله ۱ برای تبدیل شدن به یک پزشک عمومی.
  3. ۳ تا ۶ سال برای گرفتن تخصص.

 

 

 

نظام آموزشی رشته پزشکی در بلژیک

 

در مارس ۲۰۱۷، دولت بلژیک قانونی را تصویب کرد مبنی بر اینکه دانشجویان علاقه مند به تحصیل در رشته پزشکی برای دریافت شماره ثبت ملی بلژیکی و ثبت نام در بیمه درمانی باید در آزمون فدراسیون والونی-بروکسل قبول شوند. در این کنکور از درس های شیمی، زیست شناسی، فیزیک و ریاضیات سوالاتی مطرح می شود. و از این طریق دانش شما را در این دروس می سنجند. در قسمت دوم این آزمون ورودی، باید به پرسش هایی در زمینه مهارت های ارتباطی و تجزیه و تحلیل انتقادی اطلاعات و علوم، پاسخ دهید. این بخش مربوط به ارزیابی مهارت های عمومی دانشجو است.

برای تحصیل پزشکی در بلژیک باید در ماه سپتامبر در این امتحان شرکت کنید. اگر فکر می کنید آمادگی شرکت و قبولی در کنکور پزشکی بلژیک را ندارید، برخی از دانشگاه های بلژیکی این مشکل شما را حل کرده اند! می توانید در دوره آموزشی یک ساله مربوط به دروس زیست شناسی که برخی از دانشگاه های این کشور برگزار می کنند، شرکت کنید. با شرکت در این دوره ها، شانس قبولی تان در کنکور پزشکی سال بعد بلژیک بسیار بالا می رود. توجه داشته باشید که زبان این آزمون، زبان هلندی است. بنابراین شما باید علاوه بر این دروس، به زبان هلندی نیز مسلط باشید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر از آزمون ورودی رشته پزشکی در کشور پیشرفته بلژیک، با مشاوران استادی پلن تماس حاصل نمایید.

 

 

 

شرایط تحصیل پزشکی در بلژیک

 

 

همانطور که می دانید مردم بلژیک به ۳ زبان هلندی، فرانسوی و آلمانی صحبت می کنند. همین که این کشور سه زبان رسمی دارد، باعث می شود تحصیل پزشکی در دانشگاه های مختلف بلژیک متفاوت باشد. اما به طور کلی برای تحصیل پزشکی در بلژیک باید شرایط زیر را داشته باشید:

 

  • داشتن دیپلم از دبیرستانی شناخته شده.
  • واجد شرایط برای ادامه تحصیل در ایران باشید.
  • در آزمون ورودی پزشکی که هر ساله توسط وزارت آموزش و پرورش بلژیک برگزار می شود، قبول شوید.
  • تسلط کامل به زبان فرانسه، آلمانی یا هلندی. این زبان به دانشگاهی که انتخاب می کنید بستگی خواهد داشت. اگر می خواهید پزشکی را در دانشگاه بلژیک به زبان انگلیسی بخوانید، باید مدارک آزمون آیلتس یا تافل با نمره بالا را ارائه دهید.
  • ویزای دانشجویی و اقامت بلژیک را دریافت کنید.
  • نمرات دروس شیمی، ریاضی و زیست شناسی شما در دوران دبیرستان بالا باشد.
  • داشتن یک انگیزه نامه کامل و قانع کننده.

 

 

دانشگاه های برتر پزشکی در بلژیک

 

 

بسیاری از دانشگاه های بلژیک در بین برترین دانشگاه های جهان رتبه بندی می شوند. برای تحصیل پزشکی در بلژیک دانشگاه های زیادی برای انتخاب وجود دارد. با توجه به شرایط پذیرش و زبان آموزشی این مراکز می توانید دانشگاه مورد نظر خود را از بین دانشگاه های معروف و معتبر زیر انتخاب کنید.

 

  1. دانشگاه کاتولیکه لوون
  2. دانشگاه کاتولیک لوین
  3. دانشگاه آزاد بروکسل
  4. دانشگاه آنتورپ
  5. دانشگاه گنت
  6. Vrije Universiteit Brussel (VUB)
  7. دانشگاه لیژ

 

هزینه زندگی و تحصیل پزشکی در بلژیک

 

 

بر اساس آمارهای اخیر، هزینه زندگی یک دانشجوی بین المللی (با ملیت غیر اتحادیه اروپا)  در بلژیک بین ۸۵۰ تا ۴۱۷۵ یورو در ماه خواهد بود. این هزینه ها شامل خرید کتاب، مراقبت های بهداشتی و هزینه های درمانی ، حمل و نقل عمومی ، غذا ، اجاره خانه و هرگونه صورتحساب اضافی می شوند. مسلما تحصیل در شهرهای بزرگ بلژیک در مقایسه با شهرهای کوچک هزینه بسیار بیشتری برای شما خواهد داشت.

 

 

 

 

شهریه های دانشگاه های پزشکی بلژیک

 

اگر برای تحصیل پزشکی در بلژیک موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه های دولتی این کشور شوید، باید سالانه حدود ۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰ یورو شهریه بپردازید. اما اگر رشته پزشکی را در دانشگاه خصوصی بلژیکی دنبال کنید، این مبلغ بالاتر می رود.

 

 

 

بورس های تحصیلی برای تحصیل پزشکی در بلژیک

 

 

بورس های تحصیلی فرصت های  زیادی را برای بسیاری از دانشجویان بین المللی به ویژه در کشور های در حال توسعه فراهم می کنند.  دانشجویانی که به دنبال تحصیلات و زندگی با کیفیت بهتر هستند با استفاده از این بورسیه ها می توانند به اهداف خود برسند. بلژیک از جمله کشورهایی است که با ارائه بورسیه های تحصیلی رایگان به دانشجویان علاقه مند و مستعد پیشرفت، مسیر درس خواندن را برای آن ها هموارتر می کند. دانشگاه های بلژیک بورس های تحصیلی زیادی به دانشجویان بین المللی ارائه می دهند. میزان کمک هزینه های بورسیه های مختلف دانشگاه های بلژیک با هم متفاوت هستند. به طور کلی برخی از بورس های تحصیلی برای تحصیل پزشکی در بلژیک در قسمت زیر آمده اند:

  1. بورس تحصیلی VLIR-UOS
  2. بورسیه دکتری دانشگاه گنت برای دانشجویان بین المللی از کشورهای در حال توسعه.
  3. بورس تحصیلی یک ساله ARES برای مقطع کارشناسی ارشد و آموزش گسترده برای دانشجویان بین المللی از کشورهای در حال توسعه.
  4. بورسیه اراسموس موندوس برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا.

 

کار به عنوان یک پزشک در بلژیک بعد از فارغ التحصیلی

 

 

برای کار به عنوان پزشک در بلژیک پس از اتمام تحصیلات، باید درخواست مجوز کار کنید. پس از دریافت اجازه کار، می توانید به عنوان یک پزشک در یک سمت شغلی مشغول به کار شده و در بلژیک بمانید. زمان پس از فارغ التحصیلی زمان حساسی برای اخذ اقامت و کار به عنوان یک پزشک در بلژیک است. ویزای دانشجویی شما زمان کافی را برای پیدا کردن کار و دریافت اجازه کار به شما می دهد. باید توجه داشته باشید که هنگام پیدا کردن موقعیت شغلی به عنوان پزشک در بلژیک، با رقبای زیادی روبرو خواهید شد. به عبارت دیگر، شما با افراد محلی و شهروندان اتحادیه اروپا رقابت خواهید کرد! اگر به زبان محلی نتوانید صحبت کنید، ممکن است این افراد نسبت به شما برتری داشته باشند. پس ما به شما توصیه می کنیم که  هنگام تحصیل پزشکی در بلژیک به یادگیری زبان های فرانسه، آلمانی و هلندی به طور کامل بپردازید. علاوه بر این، خوب درس بخوانید و نمرات بالایی کسب کنید. تا شانس بیشتری برای استخدام در بلژیک داشته باشید.  فرصت های شغلی زیادی برای دانشجویانی که از دانشگاه های بلژیک فارغ التحصیل شده اند وجود دارد. اما برای به دست آوردن این فرصت ها، باید خوب تلاش کنید و نگذرانید رقبا از شما جلو بیوفتند!

 

 

 

شرایط کار به عنوان یک پزشک در بلژیک

 

 

  • داشتن مدرک تحصیلات تکمیلی از دانشگاه معتبر.
  • داشتن دانش و مهارت در زمینه پزشکی.
  • داشتن سطح خوبی از مهارت های زبانی ( معمولا فرانسوی، هلندی، آلمانی و انگلیسی)
  • اقامت و اجازه کار.

 

حقوق یک پزشک در بلژیک

 

 

پزشکان معمولاً با توجه به ماهیت شغلشان حقوق بالایی می گیرند. در واقع حقوق و دستمزد یکی از امتیازاتی است که  شهریه بالای دانشگاه های علوم پزشکی در سراسر جهان را توجیه می کند. به عنوان یک پزشک در بلژیک، بسته به موقعیت شغلی خود می توانید سالانه از ۸۰،۰۰۰ تا ۳۵۰،۰۰۰ یورو درآمد کسب کنید. از طرف دیگر، درآمد یک پزشک متخصص در بلژیک حدود ۲۰۰۰۰۰ یورو در سال است.

 

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات مفید و به روزی را درباره تحصیل پزشکی در بلژیک در اختیار شما قرار دهیم.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط تحصیل در بلژیک، ویزای تحصیلی بلژیک  تحصیل در رشته های پزشکی و پیراپزشکی در این کشور، با مشاوران استادی پلن تماس حاصل نمایید.

 

برای دریافت خدمات مشاوره تحصیلی به صفحه ی  رزرو وقت مشاوره ویزای تحصیلی  مراجعه کنید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *