کار در کانادا

کار در کانادا


پس از سال ها درس خواندن و زحمت کشیدن و دوری از خانواده وقت آن است که ثمره ی کوشش های خود را برداشت کنید.رفتن به دانشگاه و فارغ التحصیل شدن یکی از بزرگترین آرزوهای هر فردی است. پیدا کردن کار و شغل مناسب بعد از فارغ التحصیلی هم بزرگترین مشکلی است که هر جوانی با آن روبروست. دوست دارید بهترین شغل را از آن خود کنید که نه تنها مطابق با اهداف شغلی تان باشد بلکه دانش و مهارتی که آموخته اید را هم به کار گیرد.  پیدا نکردن کار بعد از فارغ التحصیلی دلایل گوناگون دارد. البته همه می دانیم که پس از فارغ التحصیلی، رقابت در بازار کار بسیار بالا است و گاهی اوقات فرصت های شغلی برای دانشجویانی که تازه درسشان تمام شده است اندک است. بالاخره باید از جایی شروع کرد و مهم این است که شانس استخدام خود را بالا ببرید.

بدون شک هر فارغ التحصیل دانشگاه با دیگری متفاوت است و توانایی ها و آموخته های او با هم قطارانش متفاوت است. هر کسی تجربیات متفاوتی در دانشگاه داشته است که او را در وضعیتی منحصر به فرد نسبت به هم دوره ای هایش قرار می دهد. و هر کسی این شانس را دارد که شغل مناسبی پیدا کند.

اما اگر بدون سابقه می خواهید کار مناسبی بدست بیاورید باید بگویم به چیزی بیش از یک مدرک دانشگاهی نیاز دارید. کارفرمایی که می خواهد شما را استخدام کند نیاز به مدارکی دارد که از مهارت های شما اطمینان یابد او می خواهد فردی با تجربه را استخدام کند و همچنین به دنبال کسی می گردد که مدارک تحصیلی اش حاکی از احساس مسئولیت و تعهد او باشد. و شما باید این را ثابت کنید.
امروزه تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی بسیار زیاد شده است و رقابت بیشتری هم بین آنها در جریان است و حتی بسیاری از رقبای شما دورهایی را برای افزایش مهارت و تجربه می گذرانند تا بتوانند برتری خود را در میان رقبا حفظ کنند. اما نگران نباشید شما هم با انجام کارهایی و تلاش بیشتر می توانید شغل مناسبی دست و پا کنید.
قبل از هر چیزی باید بگویم در این مورد باید کمی هم واقع بین باشید. باید توجه داشته باشید چون تجربه کاری ندارید باید از سطوح پایین تر شروع به کار کنید و نباید انتظار داشته باشید در ابتدای راه بهترین موقعیت نصیب شما شود. تمام تلاش شما باید در کسب دانش و مهارت بیشتر باشد.

 

شرایط کار در کانادا

 

 

مجوز کار بعد از اتمام تحصیل

هنگامی که دانشجویان تحصیلات خود را در یک برنامه اموزشی در یک موسسه آموزشی معتبر کانادایی به پایان رسانده اند، می توانند برای درخواست مجوز کار بعد از فارغ التحصیلی اقدام کنند که این مجوز به آنها اجازه کار کردن در کانادا را می دهد. اداره مهاجرت، پناهندگی وشهروندی کانادا در تلاش برای حفظ دانشجویان بین المللی این برنامه را اجرا می کند.طبق این قانون، فارغ التحصیلان بین المللی می توانند اجازه کار سه ساله درکانادا را بدست آورند و همچنین آنها می توانند برای هر کارفرمای کانادایی در هر صنعتی کار کنند. علاوه براین، آنها نیازی به پیشنهاد شغلی از طرف کارفرمای کانادایی در زمان درخواست ندارند

به منظور به دست آوردن مجوز کار پس از فارغ التحصیلی در کانادا، دانشجو دوره ی تحصیلی دانشجو باید به صورت تمام وقت بوده باشد و طول دوره ی تحصیلی نباید کمتر از هشت ماه  باشد. همچنین باید فارغ التحصیل یکی از موسسات آموزشی زیر باشد

حداکثر زمان برای دریافت اقامت کاری با در دست داشتن مدرک فارغ التحصیلی نود روز می باشد . 

 مدرک فارغ التحصیلی دانشجو باید مورد تائید باشد.

دانشجو بایستی دارای مجوز تحصیل معتبر در هنگام درخواست اجازه کار باشد.

 

اولین شغل شما در کانادا شاید شغل رویاهایتان نباشد اما داشتن کار در کانادا هنوز نیز گام مهمی است. داشتن رفرانس از کارفرمایان کانادایی در آینده به درخواست های شغلی شما کمک خواهد کرد اما چگونه می توانید در کانادا سابقه ی کار بدست آورید؟

به محض مشخص شدن مقصد خود در کانادا جستجو برای شغل را شروع کنید. اگر افرادی را در کانادا می شناسید برای توصیه گرفتن یا برقراری ارتباطات کاری با آنها صحبت کنید و برای ایده گرفتن در مورد اینکه کارفرمایان در آنجا به دنبال چه چیزی هستند، سمت و موقعیت های شغلی را بخوانید.

اگر در حال حاضر در دانشگاه یا کالج حضور دارید دفتر خدمات شغلی موسسه ی خود را پیدا کنید. اکثر موسسات یک مرکز شغلی با کارکنان و لیست مشاغل شناخته شده دارند که ممکن است در هیچ جای دیگر اعلام نشده باشد. از جمله کارهای داخل خود دانشگاه.

جستجو برای شغل در کانادا را همین امروز از طریق ابزارهای جستجوی شغل ویزای کانادا شروع کنید.

 

رزومه کاری

اولین کاری که برای پیدا کردن یک کار خوب نیاز دارید یک رزومه کاری خوب و با کیفیت است. برای این منظور باید با افراد با تجربه در زمینه کاری خود مشورت کنید و از آنها راهنمایی بخواهید. در رزومه خود به سمینارهایی که در آنها شرکت داشته اید اشاره کنید. حتما به دوره های آموزشی خود اشاره کنید و کپی مدارک آموزشی خود را ضمیمه آن کنید. اگر در زمان تحصیل به صورت پاره وقت کار می کرده اید حتما آنرا با جزییات کامل بنویسید فکر نکنید تجربیات شما بی ارزش است به یاد داشته باشید کارفرما در رزومه شما بدنبال اطلاعاتی در مورد شما می گردد تا در مورد صلاحیتتان تصمیم بگیرد چرا نباید اطلاعات بیشتری به او بدهید؟! بعد از نوشتن یک رزومه کامل خوانا و با کیفیت آنرا در وب سایت های کاریابی ثبت کنید برای این منظور باید در این وب سایت ها عضو شوید حتی در این وب سایت ها راهنمایی هایی هم برای نوشتن یک رزومه خوب پیدا خواهید کرد.

  • آماده کردن رزومه (که CV نیز خطاب می شود) اولین و مهمترین گام در فرآیند درخواست شغل است. مطمئن شوید که رزومه ی شما کوتاه و مطلوب باشد. روزمه در حد یک صفحه ایده آل می باشد.
  • در کانادا داشتن یک کاور لتر همراه با روزمه یک روش رایج است. این نامه اظهارنامه ای کوتاه از علاقه به شغل پیشنهاد شده و فرصت بیان مختصری در مورد اینکه چرا شما یک داوطلب قوی برای آن سمت هستید، می باشد. بهتر است وضعیت ویزا در کاور لتر ذکر شود.
  • اگر تاکنون سابقه ی کار زیادی نداشته اید، CV خود را بیشتر بر موارد با ارزش دیگر همانند مهارت های زبان، مهارت های کامپیوتری، کارهای داوطلبانه یا فعالیت های باشگاه و انجمن ها متمرکز کنید.
  • رزومه و کاور لتر خود را مطابق با هر شغل خاص تنظیم کنید. این کار به کارفرما نشان می دهد که شما به راستی علاقمند به کار در سازمان آنها هستید و می توانید مهارت های مرتبط خود را نیز به نمایش بگذارید.

رزومه ی خود را طوری بنویسید که راحت و سریع خوانده شود. متخصصین این وادی توصیه می کنند که رزومه باید یک صفحه و همراه با cover letter باشد. یادتان نرود که صدها یا هزاران نفر دیگر هم مثل شما رزومه می فرستند و بالاخره اگر قرار است استخدام شوید رزومه ی شما باید با بقیه فرق داشته باشد. پس حتما مفید و مختصر رزومه بنویسید تا در عرض چند دقیقه خوانده شود. از cover letter هم استفاده کنید تا کارفرما را نه تنها از آنچه که شما را از بقیه متمایز می کند مطلع سازید بلکه به او بگویید که چه ویژگی هایی دارید که برای شغل مورد نظر مفید و سودمند است. برای هر شغلی که درخواست می دهید، یک cover letter جداگانه ارسال کنید چون مکن است یک چیز برای یک کارفرما مهم باشد و برای دیگر بی اهمیت. آگاهی شغلی را هم به دقت بخوانید و سعی کنید در مورد شرکت یا سازمان تحقیق کنید

افزایش مهارت برای مصاحبه استخدامی

مصاحبه استخدامی درست جایی است که می توانید بیشترین تاثیر را بر کارفرمای خود بگذارید. با افرادی که تجربه بالایی دارند برای نوشتن رزومه مشورت کنید. به خصوص کسانی که خود کار مصاحبه را انجام می دهند می توانند اطلاعات مناسبی در اختیار شما قرار دهند. اگر به چنین افرادی دسترسی دارید حتما از این فرصت استفاده کنید. با اعتماد به نفس بالا صحبت کنید به خصوص درباره پایان نامه و پروژه هایی که انجام داده اید قبل از مصاحبه مطالعه کنید تا اگر چیزی را فراموش کرده اید به خاطر بیاورید و بتوانید با جزییات بیشتر در مورد آنها صحبت کنید. چون اینها دریچه هایی هستند که افراد مصاحبه کننده برای ورود به حوزه اطلاعات شما از آنها استفاده می کنند آنها انتظار دارند در این مورد اطلاعات بالایی داشته باشید و اگر در مورد زمینه ای که اظهار فضل می کنید لنگ بزنید بی شک تاثیر منفی در نتیجه مصاحبه خواهد داشت. معمولا هنگام مصاحبه استخدامی به شما فرصت می دهند تا خود را معرفی کنید و درباره مهارت ها، توانایی ها و تجارب خود صحبت کنید این یک فرصت طلایی هنگام مصاحبه است باید بحث را به سمت نقطه قوت خود بکشانید و بر آنها تاکید کنید و کاری کنید که آنها تحریک شوند در این زمینه از شما سوالاتی بپرسند. به عنوان مثال شما برای کارآموزی در کارخانه ای کار کرده اید که کار آن تولید سیمان بوده است می توانید درباره تعمیراتی که روی دیزل ژنراتور اضطراری انجام داده اید صحبت کنید در این هنگام ممکن است از شما درباره مشخصات دقیق آن دیزل ژنراتور بپرسند یا درباره قطعه ای که روی آن کار کرده اید بسیار خوب است که اطلاعات دقیقی درباره آن ارائه دهید که البته نیاز به مطالعه در این زمینه وجود دارد.

فرض می کنیم شانس با شما یار بود و به مصاحبه در سازمان رویایی تان دعوت شدید. باید تحقیق کنید تا شغل را به دست بیاورید. صرف اینکه به سناریوهای رایج مصاحبه های شغلی نگاه کنید کافی نیست. سعی کنید جایگاه شغلی خود را درک کنید و انتظار سوالاتی را که ممکن است در آن مورد از شما بشود را داشته باشید. وبسایت شرکت یا سازمان را با دقت مطالعه کنید و از فرهنگ آن مطلع شوید. این به شما کمک می کند تا آماده باشید که جواب سوالاتشان را بدهید و بخش هایی از شخصیت خود را به آنها نشان دهید که برای شغل مورد نظر مهم هستند. آیا زبان دوم بلد هستید؟ آیا زیاد سفر می کنید؟ تجارب و شخصیتتان می تواند به مصاحبه کننده کمک کند تا شخصیت شما را بشناسد. تحقیق کردن یعنی اینکه آماده ی سوالات مصاحبه کننده ها باشید. مصاحبه کننده نباید متکلم وحده باشد. شما هم باید حرف بزنید! آخرین توصیه ی ما این است که انعطاف پذیر باشید. اگر در مصاحبه رد شدید به دل نگیرید چرا که هر رد شدن شما را یک گام به شغل رویایی تان نزدیک تر می کند.

از همه امکانات موجود برای ایجاد ارتباط استفاده کنید

کار مناسب پیدا کردن در این روزگار واقعا کار ساده ای نیست بنابراین باید از همه امکانات موجود برای کار پیدا کردن استفاده کنید. در اولین قدم غرور را کنار بگذارید و از هر کسی که در اطراف شماست برای پیدا کردن کار جدید کمک بگیرید هم کلاسی های قدیمی دانشگاه، اساتید شما، گروه های علمی دانشجویی، دوستان و فامیل هر کدام می توانند در پیدا کردن کار جدید به شما کمک کنند. از طریق کار نیمه وقت یا کاری که به صورت داوطلبانه انجام می دهید می توانید روابط جدید ایجاد کنید و به موقعیت های بهتری دست یابید.

به سال های تحصیلتان نگاه کنید و ببینید آیا با اعضای هیئت علمی، اساتید و همکاران قبلی که اهداف شغلی مشابه شما را داشتند ارتباطی داشته اید نه؟ خوب است از شبکه های اجتماعی یا ایمیل کمک بگیرید. از آنها فقط درخواست نامه ی ارجاع برای رزومه نکنید. بلکه ارتباط حرفه ای با آنها برقرار کنید و خدا را چه دیدید، شاید در متن ایمیل به شما پیشنهاد ار هم دادند! یادتان باشد که اساتید معمولا در زمینه ی مطالعه ی خودشان شبکه ی خاص خودشان را دارند و می توانند رابط خوبی باشد. بنابراین تعلل نکنید و کلاس که تمام شد نزد اساتید بروید و راجع به درخواست شغل در رشته تان سوال بپرسید

خجالت را کنار بگذارید  گاهی اوقات، هر چه پر سر و صداتر باشیدف جلب توجه بیشتری هم می کنید. اگر کمرو و خجالتی هستید، سعی کنید زودتر اجتماعی شوید. در طی تحصیل، با همکلاسی هایتان حرف بزنید و در کلاس ها کنفرانس بدهید. اگر خیلی برای کنفرانس دادن کمرو هستید بهتر است وارد یک گروه گفت و شنود شوید و راجع به علایق خود حرف بزنید. این مهارت های ارتبالطی می توانند اعتماد به نفس شما را بالا ببرند و شغلی را به لایقش هستید را نصیبتان کنند.

از هر فرصت برای شبکه سازی استفاده کنید . شبکه سازی صرف نظر از مکانی که قصد اقامت در آنجا را دارید، یک عامل کلیدی برای یافن شغل مناسب می باشد. اکثرا از کارفرمایان سئوال می شود که از کجا می دانند که یک فرد گزینه ی ایده آل و کاملی برای یک شغل است؟ داشتن رفرانس، حضور در وقایع و رویدادها و ثبت نام برای فعالیت ها. اگر شرکتی که دوست دارید در آنجا مشغول به کار شوید داوطلب و کارآموز قبول می کند، کار خود را از آنجا شروع کنید. داوطلبان و کارآموزان یک شرکت معمولا اولین افرادی هستند که کارفرمایان در هنگام استخدام به سراغشان می روند. صفحه لینکد این شما در این مورد بسیار با اهمیت بوده و سعی کنید از ابزارهای لینکد این به خوبی در این زمینه استفاده کنید.

برای افزایش مهارت و تجربه بدون توجه به دستمزد کار کنید

 

داوطلب شوید ! شما با کارهای داوطلبانه می توانید در کانادا سابقه ی کار کسب کنید و کارفرمایان تا حد زیادی به این کارها توجه می کنند. با فعالیت در کارهای داوطلبانه علاوه بر بدست آوردن سابقه کار، فرصت شبکه سازی و یافتن دوستان کانادایی را نیز پیدا خواهید کرد. کارهای داوطلبانه را دست کم نگیرید.می توانید با کار داوطلبانه مهارت های خود را افزایش دهید و تجربه بیشتری بدست آورید. می توانید یک کار نیمه وقت داشته باشید معمولاً پیدا کردن این گونه مشاغل خیلی سخت نیست و چون حقوق کمی به شما پرداخت می کنند در استخدام خیلی سخت گیری نمی کنند اما سعی کنید کار نیمه وقتی که با رشته تحصیلی شما مرتبط باشد پیدا کنید. حتی اگر کار مرتبطی نیافتید با کار نیمه وقت می توانید مهارت های روابط عمومی و بازاریابی و رفتار با همکاران و مدیران را بیاموزید حتی می توانید به این ترتیب روابطی با افراد جدید ایجاد کنید و به این ترتیب شغل مناسب تری برای خود دست و پا کنید. کارآموزی کنید در بسیاری از کارخانه ها می توانید دوره های کارآموزی را یا به صورت رایگان و یا با هزینه ای کم بگذرانید و به این ترتیب تجربه ارزشمندی کسب کنید. همچنین برای کارآموزی در دوران دانشجویی هم سعی کنید محلی معتبر را انتخاب کنید و از این فرصت برای کسب اطلاعات و تجربه بهره ببرید. با دوستان خود به صورت تیمی برای کار کردن و کسب تجربه فعالیت کنید و در نهایت تجربیاتی را که کسب می کنید با هم در میان بگذارید.

دوره های کو- آپ (مشارکتی) را انتخاب کنید

 

 بسیاری از دوره های تحصیلی در کانادا یک بخش کو- آپ نیز ارائه می کنند که در آن فرد برای دوره ی کارورزی دستمزد پرداخت می شود. این دوره ها به فرد امکان فعالیت در حوزه ی تحصیلی خود و یادگیری در محل را در ضمن داشتن درآمد را می دهد. به علاوه داشتن سمت شغلی دوره های کو- آپ فرصت اشتغال برای فرد را بعد از فارغ التحصیلی فراهم می کند.

شغل های دیگر را نیز در نظر بگیرید

 مدیریت انتظارات بسیار مهم است. پیدا کردن شغل مناسب ممکن است مقداری زمان بگیرد و اولین سمت شغلی شما ممکن است با آنچه که شما در گذشته انجام می دادید، متفاوت باشد. همیشه فرصت بدست آوردن تجارب دیگر را قبول کنید زیرا شما نمی دانید که آن تجربه به کجا می انجامد.

زبان انگلیسی و شانس استخدام

امروزه در بیشتر زمینه های حرفه ای آخرین دستاورد ها به زبان انگلیسی منتشر می شوند بنابراین اگر در این زمینه مهارت بالایی داشته باشید به راحتی از همقطاران خود چند پله بالاتر هستید. این یکی از مواردی است که باید در رزومه خود درباره آن بنویسید. همچنین ممکن است در مصاحبه استخدامی شما سوالاتی به زبان انگلیسی پرسیده شود یا حتی بعضی شرکت ها مصاحبه استخدامی را به زبان انگلیسی انجام می دهند! با توجه به اینکه در کشور ما سطح عمومی زبان انگلیسی خیلی بالا نیست با داشتن مهارت بالا در این رشته می توانید بسیار موفق باشید. برای زبان آموزی هم که خود بهتر می دانید دوره های متعددی وجود دارد اما به شما توصیه می کنم علاوه برا اینکه به دنبال مدارک زبان هستید روی زبان تخصصی خود هم به صورت همزمان کار کنید چون کمی خجالت آور است اگر مدرک بالایی در زبان انگلیسی داشته باشید اما اصطلاحات تخصصی رشته خود را ندانید. توانایی های مکالمه ای خود را تقویت کنید برای این منظور با دوستان خود تمرین کنید به اخبار انگلیسی گوش فرا دهید با یکدیگر با تلفن به انگلیسی صحبت کنید اگر کسی را می شناسید که زبان مادری او انگلیسی است از او کمک بگیرید تا مهارت های خود را در این زمینه افزایش دهید. یکی از راههای تقویت مهارت زبان انگلیسی چت کردن به انگلیسی است به این ترتیب علاوه بر مهارت برقراری ارتباط و به خاطر آوردن کلمات به زبان انگلیسی در نوشتن به این زبان هم مهارت بیشتری پیدا می کنید.

از تجربه ی بین المللی خود استفاده کنید

 از تجارب تحصیلی خود استفاده کنید. شما برای تحصیل در کانادا می آیید تا بهترین دانشجو باشید. مشارکت در فعالیت های کلاسی و اجتماعی برای کسب تجربه و بالا بردن نمرات شما اهمیت زیادی دارد که هر دو مورد به اشتغال شما بعد از فارغ التحصیلی کمک خواهد کرد.شما مزیت هایی دراید که بسیاری از افراد ندارند. شما در خارج از کشور زندگی کرده و احتمالا اشتغال داشته اید و ممکن است به بیش از یک زبان صحبت کنید. شما جهان را از چشم انداز متفاوتی دیده اید و میان فرهنگ ها و مردم متفاوتی قرار گرفته اید. این امر دارایی و فرصت مهمی برای شما است. شروع مجدد در یک کشور جدید هیچ وقت کار آسانی نبوده است اما با انگیزه و نگرش خوب فرصت های زیادی در کانادا برای شما فراهم است

آشنایی با فرهنگ کار برای استخدام بسیار مهم است

درباره فرهنگ کار در مورد رشته و منطقه ای که قرار است کار کنید اطلاعات کسب کنید باز هم کار نیمه وقت یا کار داوطلبانه آموزشگاه خوبی برای شما خواهد بود تا با فرهنگ حاکم بر محیط کار به خصوص در زمینه رشته خود آشنا شوید. از وب سایت های اینترنتی غافل نشوید در مورد رشته خود جستجو کنید درباره محیط کار خود و افراد مقبول و موفق در رشته خود اطلاعات بیشتری کسب کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با مشاورین استادی پلن تماس حاصل فرمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *