دانشگاه آزاد برلینFreie Universität Berlin ، که اغلب با عنوان FU Berlin یا به اختصار FU شناخته می­شود) یک دانشگاه دولتی تحقیقاتی است که در برلین آلمان واقع شده است. این دانشگاه یکی از ممتازترین دانشگاه­ های آلمان است که با تحقیقات خود در زمینه علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم طبیعی و Life Science به عنوان یک دانشگاه تحقیقاتی در سطح جهان شناخته می­شود.

دانشگاه آزاد برلین در سال ۱۹۴۸ در برلین غربی با حمایت آمریکا در اوایل دوره جنگ سرد تأسیس
و با سرکوب کمونیستی شدیدی روبرو شد.

نام این دانشگاه به “جهان آزاد” بر خلاف “جهان کمونیستی” و به طور کلی دانشگاه تحت کنترل
کمونیست در شرق برلین اشاره دارد. اما اهمیت این دانشگاه در این است که یکی از یازده
دانشگاه  نخبه پرور آلمانی در زمینه­ی ابتکار عمل در بین دانشگاه ­های آلمان است و این امر
دانشگاه آزاد برلین را به  یکی از دانشگاه­های محبوب در جهان تبدیل کرده؛

به طوری که بیش از ۳۵۰۰۰ دانشجو به شکل تمام وقت به تحصیل در این دانشگاه مشغول هستند
که ۲۱ درصد از این دانشجویان را دانشجویان بین­المللی از ۱۵۰ کشور دنیا تشکیل می­دهند.

سیستم آموزش دانشگاه آزاد برلین

دانشگاه آزاد برلین براساس یک تقویم مشخص در هر ترم فعالیت می­کند، بدین­ ترتیب که دوره زمستان از
اول اکتبر آغاز می­شود و در ۳۱ مارس به پایان می­رسد. زمان برگزاری سخنرانی­ها نیز در هر سال متفاوت است.

این سخنرانی­ها که معمولا طیف گسترده­ای از موضوعات را شامل می­شوند، از اواسط اکتبر آغاز می­شوند و در
اواسط ماه فوریه پایان می­یابند. یکی از این سخنرانی­ها و گردهمایی­های سالانه “کنفرانس­های داهلم” نام دارد
که در طی یک هفته، دانشمندان مشهور بین­المللی و برندگان جایزه نوبل گرد هم می­آیند و در مورد مشکلات
فعلی در همه زمینه­های مطالعاتی بحث و گفتگو می­کنند. همچنین گردهمایی سالانه “انیشتین” که از سال
۲۰۰۵ به میزبانی این دانشگاه و چندین موسسه خارجی برگزار می شود، به آلبرت انیشتین اختصاص دارد.

این گردهمایی، زمینه­های علمی که تحت تأثیر تفکر انیشتین قرار دارد را بررسی می­کند.

در کنار کلیه این موارد باید به این موضوع پرداخت که به جهت دولتی بودن دانشگاه FU، دانشجویان هیچ شهریه­ای برای آموزش و پژوهش پرداخت نخواهند کرد. تنها هزینه­های ثبت­نام، هزینه­ی اتحادیه دانشجویی، هزینه بلیط دانشجویی و … بایستی پرداخت گردد. علاوه بر این دانشجویان با استعداد و متعهد می­توانند در هر ماه رقمی در حدود ۳۰۰ یورو دریافت کنند که می تواند کمک هر چند کوچکی برای پوشش هزینه­های زندگی باشد.

فرم ارزیابی تحصیلی

مزایای استفاده از فرم:
  • ثبت فرم ارزیابی بصورت رایگان و انلاین
  • امکان انتخاب چند کشور و رشته مورد علاقه جهت بررسی
  • بررسی شرایط شما توسط کارشناسان پذیرش تحصیلی
  • دریافت نتیجه بررسی و پیشنهادات، کارشناسان درخصوص شرایط پرونده شما برای دریافت پذیرش تحصیلی
  • بررسی شرایط شما و خانواده توسط کارشناسان ویزای تحصیلی
  • دریافت نتیجه بررسی و پیشنهادات، کارشناسان ویزا در خصوص شرایط پرونده شما برای دریافت ویزای تحصیلی کشور مدنظر
  • دریافت مشاور انلاین از کارشناسان ما پس از دریافت نتیجه فرم
  • دریافت مشاوره در خصوص شرایط و مدارک مورد نیاز هریک از دانشگاه های هدف
  • بهره مندی از مشاوره حضوری در دفتر تهران

+ اطلاعات بیشتر

درخواست فرم ارزیابی

  • تحصیل در یکی از قدیمی¬ترین دانشگاه¬های آلمان
  • پنج بار برنده¬ی جایزه¬ی نوبل و هفده بار برنده¬ی جایزه¬ی لایب نیتز
  • برخورداری از ۲۰ دپارتمان تحقیقاتی برای انجام پژوهش در زمینه¬های مختلف

 

تاریخچه

 

دانشگاه آزاد برلین در تاریخ ۴ دسامبر ۱۹۴۸ توسط جمعی از دانشجویان و دانشمندان تأسیس شد. این دانشگاه که در بخش کمونیست برلین واقع شده بود، ارتباط تنگاتنگی با دوره­ی جنگ سرد داشت. اما این دانشگاه تاریخ پر فراز و نشیبی داشته است. مقامات شهرداری برلین پایه و اساس دانشگاه آزاد برلین را بنا کردند و خواستار افتتاح ترم زمستانی ۱۹۴۹/۱۹۴۸ شدند. در همین حال، کمیته دانشجویان در جمهوری دموکراتیک آلمان در اعتراض به تشکیل دانشگاه جدید، آن را با عنوان “دانشگاه به اصطلاح آزاد” در اسناد رسمی تا زمان سقوط دیوار برلین توصیف می­کردند اما با فروپاشی شوروی و سقوط دیوار برلین همچنان این نام پابرجا ماند. تا سال ۱۹۴۹ در دانشگاه آزاد ۴،۹۴۶ دانشجو ثبت­نام کردند و دانشگاه توانست رشد سریعی را تجربه کند. با اینحال این دانشگاه همواره میزبان اتفاقات مهم سیاسی بود. یکی از اتفاقات مهم در این دانشگاه، سخنرانی جان اف کندی و اعطای مقام شهروندی افتخاری در ۲۰ ژوئن ۱۹۶۳ به وی بود. با گذشت زمان این دانشگاه به رشد خود ادامه داد و از سال ۲۰۰۳ اقدام به جمع­آوری ظرفیت­های تحقیقاتی خود با تمرکز بر تحقیقات بین رشته­ای نمود و بدین ترتیب جایگاه خود را به عنوان یک دانشگاه تحقیقاتی در آلمان و جهان تثبیت کرد.

 

آموزش

 

دانشجویان دانشگاه FU می­توانند در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در ۱۹۰ رشته به تحصیل بپردازند. اما برجسته­ترین زمینه­ی تحصیلی در این دانشگاه، تحصیل در زمینه­ی هنر و علوم انسانی است. به طوری که بر اساس رتبه­بندی موسسه­ی تایمز در سال ۲۰۱۹ رتبه­ی ۲۵ در جهان را کسب کرده است. علوم اجتماعی با رتبه­ی ۴۹ و آموزش با رتبه­ی ۶۷ در رده­های بعدی قرار دارند که نشان­دهنده­ی اعتبار بالای دانشگاه FU برای تحصیل در این زمینه­های تحصیلی است. همچنین این دانشگاه در سال ۲۰۱۹ به انتخاب موسسه­ی تایمز توانست رتبه­ی ۱۱۷ در رتبه­بندی دانشگاه­های جهان و رتبه­ی ۹۰-۸۱ از نظر اعتبار جهانی را به خود اختصاص دهد. همچنین دانشگاه آزاد برلین ارتباطات بین­المللی گسترده­ای با دانشگاه­ها و سازمان­های برتر جهان دارد که انگیزه­های اساسی برای تحقیق و تدریس در این دانشگاه را فراهم می­کند. در دهه ۱۹۵۰، دانشگاه آزاد برلین با دانشگاههای پیشرو در ایالات متحده مانند دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، لس آنجلس و سانتا کروز، دانشگاه استنفورد (که همچنان یک شعبه­ی کوچک در FU دارد)، دانشگاه دوک ، دانشگاه پرینستون ، دانشگاه ییل و دانشگاه کلمبیا و همچنین با دانشگاه های اروپای غربی مانند دانشگاه آکسفورد ، دانشگاه کمبریج ، کالج دانشگاه لندن، دانشگاه ساسکس و اکول نورمال Supérieure در پاریس همکاری­هایی برقرار کرده بود. اما اینها تنها افتخارات دانشگاه آزاد برلین نیست.این دانشگاه یکی از بنیانگذاران مرکز آموزشی جهانی در زمینه­ی مطالعات حقوق فراملی و همچنین مرکز مطالعات حقوقی فراملی در لندن است. با توجه به وضعیت دوران جنگ سرد اولین ارتباط با دانشگاه­های اروپای شرقی در دهه ۱۹۷۰ برقرار شد و در دهه ۱۹۹۰، پیوندها گسترش یافتند؛ به طوری که تعداد زیادی  از موسسات در کانادا (دانشگاه مک گیل ، دانشگاه آلبرتا ، دانشگاه یورک)، اروپای شرقی و خاور دور (چین: دانشگاه پکن ، دانشگاه فودان ، دانشگاه نانجینگ ، شانگهای ژیائو، دانشگاه تونگ؛ ژاپن: دانشگاه توکیو ، دانشگاه کیوتو ،دانشگاه ناگویا ،دانشگاه واسدا ، کره جنوبی: دانشگاه کره، دانشگاه یوسونی، دانشگاه ملی سئول)، مرکز تازه تاسیس همکاری­های بین المللی (CIC) در زمینه­ی شناسایی شرکای جدید استراتژیک برای پروژه­های بین المللی، همکاری خود را با این دانشگاه در زمینه­ی تدریس و تحقیق آغاز کردند. ارتباطات با این دانشگاه­ها و مراکز همچنان برقرار و در حال گسترش است. اما دانشگاه آزاد برلین یک دانشگاه محبوب در بین دانشجویان در سراسر جهان است. به طوری که همه ساله برای برنامه­های اعطای کمک هزینه در آلمان، دانشگاه آزاد برلین یکی از اولین گزینه­ها هم برای ERASMUS و Tempus و هم برای برنامه Fulbright و برنامه های بین­المللی تبادل دانشگاهی آلمان (DAAD) است. این دانشگاه در تابستان و زمستان (FUBiS) نیز برای دانشجویان بین­المللی خود دوره­های فشرده­ی زبان آلمانی و دیگر دوره های متنوع را ارائه می­دهد.

 

تحقیق

 

دانشجویان دانشگاه FU می­توانند در رشته­های هنر و علوم انسانی، سلامت، پزشکی و مراقبت­های پزشکی، تجارت و اقتصاد، علوم اجتماعی، علوم کامپیوتر، علوم حرکتی، حقوق،  آموزش، روانشناسی و Life Science به تحصیل بپردازند. اما این دانشگاه یک دانشگاه تحقیقاتی شناخته شده در آلمان و جهان است: از نظر دارایی­های خارجی دانشگاه آزاد برلین پس از دانشگاه RWTH آخن و LMU مونیخ رتبه سوم را دارد. همچنین بین سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ ، ۲۸۹ محقق خارجی مهمان از طریق کمک هزینه­های اعطا شده توسط بنیاد مشهور الکساندر فون هومبولت به این دانشگاه آمدند که این امر FU را به محبوب­ترین مقصد برای محققان خارجی در آلمان تبدیل کرد. سطح بالای تحقیقات در زمینه­های مختلف، این دانشگاه را به یک دانشگاه شاخص در جهان تبدیل کرده است. در زمینه علوم طبیعی، پژوهش بر تحقیقات اساسی میان رشته­ای متمرکز است، در حالی که تحقیقات در زمینه­ی علوم انسانی بر پیشرفت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی فعلی جامعه (فرآیندهای تحول، اثرات جهانی شدن و سیاست محیط زیست) متمرکز است. در زمینه­ی زمین­شناسی نیز FU در مأموریتهای مختلف هوانوردی از جمله مریخ اکسپرس و کاسینی-هویگنز به زحل مشارکت داشته است. علاوه بر این دانشگاه آزاد برلین با هشت مرکز تحقیقاتی، دانشگاه پیشرو در زمینه­ی همکاری با بنیاد تحقیقات آلمان است که این مراکز بین رشته­ای عبارتند از:

  • جهان باستان
  • هنر و زیبایی­شناسی
  • مدل­سازی کارآمد ریاضی
  • زبان­های اروپایی: ساختارها – توسعه – مقایسه
  • مردم­شناسی تاریخی
  • قرون وسطی – رنسانس – اوایل دوران مدرن
  • تحقیق در زمینه تدریس و یادگیری
  • تاریخ اجتماعی و فرهنگی خاورمیانه
  • شکل­گیری و دگرگونی فضا و دانش در تمدن­های باستان
  • و …

مرکز تحقیقات ریاضیات در زمینه­ی فن­آوری­های کلیدی دانشگاه آزاد برلین با همکاری­ دانشگاه TU برلین، دانشگاهHU برلین و موسسه Zuse  برلین در حال کار بر روی مدل­سازی ریاضی، شبیه سازی و بهینه­سازی فرآیندهای دنیای واقعی هست که گام بزرگی در دنیای ریاضیات به شمار می­رود.

 

حرفه

 

مرکز شغلی دانشگاه FU برای توانمندسازی دانشجویان خود، دوره­های مختلفی را برگزار می­کند. یکی از این دوره­ها، دوره­­ی مهارت­های عمومی حرفه­ای (ABV) است که دانشجویان در این دوره­ها می­توانند مهارت­های ارتباطی خود را گسترش داده و مدیریت شخصی و مدیریت زمان خود را بهبود بخشند. روشهای عملی همچون انجام بحث و مذاکره، کاربرد این اصول در زندگی حرفه­ای نیز در این کارگاه­ها آموزش داده می­شود. علاوه بر این کارگاه­ها ، گفتگوها و سخنرانی­ها متعددی در دانشگاه برگزار می­شود تا دانشجویان را برای فرصت­های کارآموزی یا شغلی آماده کنند تا دانشجویان بتوانند مهارت­های لازم را فرا گیرند، با زمینه­های مختلف کاری آشنا شوند و با کارفرمایان مختلف صحبت کنند. مرکز خدمات شغلی دانشگاه FU نقطه تماسی برای اتصال مشاغل، سازمان­ها و موسسات با دانشجویان است که از این طریق می­توانند فرصت­های کارآموزی، رویدادهای شغلی، فراخوان مشارکت در پروژه­های مشترک یا مشارکت در پروژه­های تحقیقاتی و تدریس دانشگاهی را منتشر کنند. همچنین مرکز شغلی این دانشگاه خدمات شغلی ویژه­ای به دانشجویانی که قصد دارند کارآموزی خود را در خارج از کشور بگذرانند و دانشجویان بین­المللی که مایل به کسب تجربه حرفه­ای در آلمان هستند و یا می خواهند پس از فارغ­التحصیلی در آلمان بمانند، از طریق اطلاع­رسانی رویدادهای مختلف و مرتبط پشتیبانی می­کند. علاوه بر اینها والدینی که قصد ادامه­ی تحصیل دارند نیز از خدمات مشاوره­ای محرمانه در این دانشگاه برخوردار می­شوند تا بتوانند به تعادل مناسبی در زندگی کاری و تحصیلی خود برسند.

 

خدمات دانشجویی

 

مرکز خدمات دانشجویی در تمامی طول سال خدمات رسانی می کند .شما می توانید بدون پیش ثبت نام با مرکز خدمات دانشجویی تماس بگیرید و خدمات در Info-Counter Mensa II (Otto-von-Simson-Str. 26) در هر زمان در دسترس شماست. ساعات اداری کلیه امکانات و خدمات بیشتر در زیر ذکر شده است. نقطه تماس اصلی برای همه نوع درخواست در مورد مطالعات شما در Iltisstr. 4, subway station Dahlem-Dorf واقع شده است. در طبقه همکف ، کارکنان Info-Service Studium پذیرای بازدیدکنندگان هستند. در طبقه اول و دوم دفاتر مشاوره عمومی دانشگاهی ، مشاوره روانشناسی و تحرک بین المللی دانشجویان مسقر است.

 

خدمات مسکن

 

ما برای دانشجویان بین المللی برنامه های تبادل و برنامه های بین المللی و همچنین دانشمندان بین المللی Freie Universität برلین اسکان می دهیم ما تعداد مشخصی از محل اسکان را برای اقامت دانشجویی در اختیار داریم که می توانید از طریق این وب سایت ثبت نام کنید. لطفاً توجه داشته باشید: تعداد اقامتگاه ها محدود است ، توزیع بر اساس اصل “first-first-first-service” انجام می شود. اگر همه گزینه ها خاموش شود ، ثبت نام بسته می شود.

 

خدمات کتابخانه

 

با ۲.۵ میلیون مورد ، کتابخانه دانشگاه بزرگترین کتابخانه “lending ” در Freie Universität برلین است. طیف گسترده ای از بانکهای اطلاعاتی ، مجلات الکترونیکی و کتابهای الکترونیکی ارائه شده است. پورتال کتابخانه Primo رابط اصلی جستجو برای جستجو و دستیابی به منابع داخلی و خارجی است ، از جمله کتاب ، کتاب الکترونیکی ، مقاله ژورنالی و غیره. mega-index Primo نزدیک به یک میلیارد مجموعه داده دارد.

 

خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

 

در اینجا شما می توانید خدمات IT را برای دانشجویان و کارمندان Freie Universität برلین و همچنین مهمانان و دانشجویان در برنامه های مبادله پیدا کنید. عرضه فناوری اطلاعات Freie Universität برلین مبتنی بر یک مفهوم عرضه تعاونی با ۴ ارائه دهنده خدمات مرکزی فناوری اطلاعات است: CeDiS ، EAS ، UB و ZEDAT بخشهای اصلی IT در Freie Universität برلین هستند.

 

خدمات درمانی

 

برخلاف بسیاری از کشورهای دیگر ، شما در آلمان مجبور به ثبت نام در درمانگاه و یا بیمارستان نیستید ، اما می توانید خودتان پزشک خود را انتخاب کنید. علاوه بر پزشکان عمومی (Hausärzte) ، متخصصان نیز حضور دارند.

 

زندگی دانشگاهی

 

Freie Universität دارای چهار دانشگاه اصلی است. برای کمک به یافتن راه خود ، ما توضیحات مختصر ، آدرس ها و نقشه های چهار پردیس اصلی و سایر مؤسسات مهم را گردآوری کرده ایم. The Campuses of Freie Universität Berlin: Dahlem, Lankwitz, Düppel, Charité – University Medicine Berlin, Benjamin Franklin Campus.