دانشگاه اوپسالا – Uppsala University  یک دانشگاه دولتی تحقیقاتی واقع در اوپسالا سوئد است. این دانشگاه که در سال ۱۴۷۷ تاسیس شد، قدیمی ترین دانشگاه در سوئد و تمام کشورهای شمال اروپا است که هنوز به فعالیت خود ادامه می دهد. این دانشگاه در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان در رتبه بندی های مختلف بین المللی قرار دارد. در دانشگاه اوپسالا بیش از ۴۵۰۰۰ دانشجو به تحصیل مشغول هستند که ۱۲ درصد از این دانشجویان را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند. علاوه بر این در این دانشگاه ۲۳۰۰ دانشجو نیز در مقطع دکترا به تحصیل مشغول هستند.

سیستم آموزش دانشگاه اوپسالا

دانشجویان دانشگاه اوپسالا می توانند در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به تحصیل در نه دانشکده ی این دانشگاه بپردازند که عبارتند از:

  • دانشکده هنر اوپسالا
  • دانشکده علوم اجتماعی اوپسالا
  • دانشکده زبان اوپسالا
  • دانشکده الهیات اوپسالا
  • دانشکده حقوق اوپسالا
  • دانشکده علوم تربیتی اوپسالا
  • دانشکده پزشکی اوپسالا
  • دانشکده داروسازی اوپسالا
  • دانشکده علوم و فناوری اوپسالا

دانشکده حقوق (Juridiska fakulteten) این دانشگاه قدیمی ترین دانشکده ی حقوق در کشورهای شمال اروپا است و قبل از سال ۱۴۷۷ (زمانی که دانشگاه اوپسالا تاسیس شد) وجود داشت. همچنین دانشکده داروسازی در ابتدا یک نهاد مستقل تحت عنوان “مؤسسه سلطنتی” در استکهلم بود که به اوپسالا منتقل شد و بین سالهای ۱۹۶۸ و ۱۹۷۲ به دانشگاه پیوست. علاوه بر این بیمارستان دانشگاهی اوپسالا یا Akademiska sjukhuset، که به عنوان یک بیمارستان آموزشی برای دانشکده پزشکی و مدرسه پرستاری عمل می کند، توسط شورای شهر اوپسالا در همکاری با دانشگاه اداره می شود. این بیمارستان آموزشی نیز در ابتدا در سال ۱۳۰۲ در اوپسالا تأسیس شد و بعدها با کلینیک دانشگاه ادغام شد.

دانشگاه اوپسالا از جمله اعضای گروه Coimbra متشکل از دانشگاه های اروپایی و انجمن صنفی دانشگاه های تحقیقاتی اروپا است. در ماه می سال ۲۰۱۰ دانشگاه به شبکه دانشگاههای MNU پیوست و از این طریق به همکاری با دانشگاه کالج دانمارک (ایالات متحده آمریکا)، دانشگاه دورام (انگلستان)، دانشگاه کوئین (کانادا)، دانشگاه اوتاگو (نیوزیلند)، دانشگاه تیبینگن (آلمان) و دانشگاه استرالیا غربی (استرالیا) پرداخت. علاوه بر این در رتبه بندی دانشگاه های جهان در سال ۲۰۱۹ دانشگاه اوپسالا رتبه ی ۸۷ در بین دانشگاه های جهان را کسب کرد. دانشکده های Life Science با رتبه ی ۳۵ و دانشکده های سلامت، پزشکی و مراقبت های پزشکی با رتبه ی ۷۳ بهترین رتبه را به خود اختصاص داده اند.

فرم ارزیابی تحصیلی

مزایای استفاده از فرم:
  • ثبت فرم ارزیابی بصورت رایگان و انلاین
  • امکان انتخاب چند کشور و رشته مورد علاقه جهت بررسی
  • بررسی شرایط شما توسط کارشناسان پذیرش تحصیلی
  • دریافت نتیجه بررسی و پیشنهادات، کارشناسان درخصوص شرایط پرونده شما برای دریافت پذیرش تحصیلی
  • بررسی شرایط شما و خانواده توسط کارشناسان ویزای تحصیلی
  • دریافت نتیجه بررسی و پیشنهادات، کارشناسان ویزا در خصوص شرایط پرونده شما برای دریافت ویزای تحصیلی کشور مدنظر
  • دریافت مشاور انلاین از کارشناسان ما پس از دریافت نتیجه فرم
  • دریافت مشاوره در خصوص شرایط و مدارک مورد نیاز هریک از دانشگاه های هدف
  • بهره مندی از مشاوره حضوری در دفتر تهران

+ اطلاعات بیشتر

درخواست فرم ارزیابی

 

تاریخچه

 

تاریخچه دانشگاه اوپسالا

  دانشگاه اوپسالا، در سال ۱۴۷۷ به عنوان اولین دانشگاه در منطقه ی اسکاندیناوی تاسیس شد. این دانشگاه از یک کلیسای کوچک رشد کرد. در واقع اسقف اعظم اوپسالا، یاکوب، این دانشگاه را تاسیس کرد و در ابتدا تنها ۵۰ دانشجو و تعداد انگشت شماری استاد داشت. دانشگاه در دهه اول قرن ۱۶ به دلیل ناآرامی های سیاسی دچار فروپاشی شد اما در پایان قرن ۱۶ وضعیت تغییر کرد. احساس نیاز به مطالعات، به منظور مقابله با کاتولیک ضد اصلاحات، موجب شد در سال ۱۵۹۳ امتیاز دانشگاه به اوپسالا بازگردانده شود. در زمان سلطنت گوستاو آدولف دوم، سوئد یک کشور پیشرفته نظامی و برخوردار از یک دولت بروکراتیک بود. به این منظور نیاز به نیروهای تحصیل کرده احساس می شد. به دستور پادشاه، اساتید از کشورهای دیگر به این دانشگاه آورده شدند و تعداد دانشجویان به طرز قابل توجهی افزایش یافت. در سال های ۱۷۹۲-۱۷۷۱ گوستاو سوم، پادشاه سوئد به دلیل علاقه زیاد به دانشگاه، باغ سلطنتی را به دانشگاه اهدا کرد که امروزه تحت عنوان باغ گیاه شناسی شناخته می شود. در سال ۱۸۷۰ زنان اجازه تحصیل در دانشگاه اوپسالا را پیدا کردند و در سال ۱۸۹۳ آلفرد نوبل دکترای افتخاری این دانشگاه را به دست آورد. باگذشت زمان تعداد دانشجویان افزایش یافت و دموکراتیزه کردن شیوه های کار در دانشگاه منجر به مشارکت دانشجویان در تصمیم گیری های دانشگاه شد. در سال های اخیر، حمایت از فناوری اطلاعات، شیوه های کار را تغییر داده است و ساختار آموزشی انعطاف پذیر از جمله آموزش از راه دور، به طور گسترده ای به آموزش منظم منجر شده است.

 

آموزش

 

سیستم آموزش دانشگاه اوپسالا

 

دانشجویان دانشگاه اوپسالا می توانند در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به تحصیل در نه دانشکده ی این دانشگاه بپردازند که عبارتند از:

  • دانشکده هنر اوپسالا 
  • دانشکده علوم اجتماعی اوپسالا 
  • دانشکده زبان اوپسالا 
  • دانشکده الهیات اوپسالا 
  • دانشکده حقوق اوپسالا 
  • دانشکده علوم تربیتی اوپسالا 
  • دانشکده پزشکی اوپسالا 
  • دانشکده داروسازی اوپسالا 
  • دانشکده علوم و فناوری اوپسالا 

دانشکده حقوق (Juridiska fakulteten) این دانشگاه قدیمی ترین دانشکده ی حقوق در کشورهای شمال اروپا است و قبل از سال ۱۴۷۷ (زمانی که دانشگاه اوپسالا تاسیس شد) وجود داشت. همچنین دانشکده داروسازی در ابتدا یک نهاد مستقل تحت عنوان “مؤسسه سلطنتی” در استکهلم بود که به اوپسالا منتقل شد و بین سالهای ۱۹۶۸ و ۱۹۷۲ به دانشگاه پیوست. علاوه بر این بیمارستان دانشگاهی اوپسالا یا Akademiska sjukhuset، که به عنوان یک بیمارستان آموزشی برای دانشکده پزشکی و مدرسه پرستاری عمل می کند، توسط شورای شهر اوپسالا در همکاری با دانشگاه اداره می شود. این بیمارستان آموزشی نیز در ابتدا در سال ۱۳۰۲ در اوپسالا تأسیس شد و بعدها با کلینیک دانشگاه ادغام شد.   دانشگاه اوپسالا از جمله اعضای گروه Coimbra متشکل از دانشگاه های اروپایی و انجمن صنفی دانشگاه های تحقیقاتی اروپا است. در ماه می سال ۲۰۱۰ دانشگاه به شبکه دانشگاههای MNU پیوست و از این طریق به همکاری با دانشگاه کالج دانمارک (ایالات متحده آمریکا)، دانشگاه دورام (انگلستان)، دانشگاه کوئین (کانادا)، دانشگاه اوتاگو (نیوزیلند)، دانشگاه تیبینگن (آلمان) و دانشگاه استرالیا غربی (استرالیا) پرداخت. علاوه بر این در رتبه بندی دانشگاه های جهان در سال ۲۰۱۹ دانشگاه اوپسالا رتبه ی ۸۷ در بین دانشگاه های جهان را کسب کرد. دانشکده های Life Science با رتبه ی ۳۵ و دانشکده های سلامت، پزشکی و مراقبت های پزشکی با رتبه ی ۷۳ بهترین رتبه را به خود اختصاص داده اند.   کتابخانه دانشگاه حدود ۵.۲۵ میلیون جلد کتاب و نشریات، ۶۱.۹۵۹ نسخه ی خطی، ۷۱۳۳ نسخه ی موسیقی و ۳۴۵.۷۳۴ نقشه و سایر اسناد گرافیکی را نگهداری می کند. ارکستر آکادمی سلطنتی دانشگاه در سال ۱۶۲۷ تاسیس شد. این ارکستر توسط آهنگسازان شهیری همچون ویلهلم استنامارم، هوگو آلفن و لارس اریک لارسون رهبری شده اند. علاوه بر این نیکلاس زنستروم یکی از بنیانگذاران اسکایپ نیز دانشجوی سابق دانشگاه اوپسالا بوده است.

 

تحقیق

 

تحقیقات دانشگاه اوپسالا

  دانشجویان دانشگاه اوپسالا می توانند در رشته های مهندسی و تکنولوژی، روانشناسی، علوم اجتماعی، هنر و علوم انسانی، سلامت، پزشکی و مراقبت های پزشکی، آموزش, علوم حرکتی، علوم کامپیوتر و علوم بیولوژی به تحصیل بپردازند. تحصیل در مقطع کارشناسی عمدتا به زبان سوئدی است ولی در مقطع کارشناسی ارشد برخی رشته ها به زبان انگلیسی ارائه می شود. برنامه های تحقیقاتی مختلفی در دانشگاه اوپسالا دنبال می شود که از آن جمله می توان از:

  • U-CAN: برنامه ی تحقیقاتی در زمینه ی سرطان با هدف توسعه روش ها و داروها برای تشخیص و درمان تومورها
  • STandUP: برنامه ی تحقیقاتی در زمینه ی تامین انرژی پایدار درازمدت
  • E-Science: برنامه ی تحقیقاتی مشترک در علوم الکترونیک
  • SciLifLab: مرکز برجسته ی بین المللی در زمینه ی علوم مولکولی
  • U-CARE:تحقیقات مراقبت های بهداشتی
  • IRES: موسسه مطالعات روسیه و اوراسیا

نام برد. نتایج تحقیقات انجام گرفته در دانشگاه اوپسالا از سطح کیفیت بالایی برخوردار است. به طوری که از مجموع گردش مالی سالانه ی این دانشگاه ۲۹ درصد به آموزش در سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد و ۷۰ درصد به برنامه های تحقیق و توسعه اختصاص دارد که این امر نشان از اهمیت پژوهش در دانشگاه اوپسالا دارد. این دانشگاه دارای ارتباطات استراتژیک قوی با سایر دانشگاه های جهانی است و برنامه های تبادل را با حدود ۵۰۰ دانشگاه در سراسر جهان اجرا می کند. به طوری که دانشگاه انجمنی تحت عنوان مطالعات جنوب آسیا دارد که تلاش های آموزشی مشترک توسط شش دانشکده دانشگاه با هدف تسهیل و ترویج تحقیق و آموزش و پرورش مربوط به کشورهای آسیای جنوبی: هند، پاکستان، سریلانکا، نپال، بنگلادش، مالدیو و افغانستان در سطح ملی و بین المللی است. آزمایشگاه سوببرگ دانشگاه اوپسالا (Theodore The Svedberg) یک مرکز دانشگاهی است که برای تحقیق و پروتون درمانی برای درمان سرطان همکاری نزدیکی با کلینیک انکولوژی دانشگاه اوپسالا دارد. بیمارستان دانشگاه اوپسالا یکی از تقریبا ۴۰ مرکز در جهان برای ارائه چنین درمانی برای سرطان است. محققان برجسته ای همچون کارل لینایوس که سیستم طبقه بندی طبیعت را که هنوز مورد استفاده است در قرن هجدهم ایجاد کرد و آندرس سلسیوس، استاد دانشگاه اوپسالا، که مقیاس درجه حرارت سلسیوس را طراحی کرده است.

 

حرفه

 

موقعیت شغلی دانشگاه اوپسالا

  دانشجویان دانشگاه اوپسالا می توانند از دفتر مشاوره تحصیلی در مورد نوشتن رزومه، چگونگی درخواست برای فرصت های شغلی  و آمادگی قبل از مصاحبه مشاوره دریافت کنند. دانشگاه دارای یک مرکز شغلی است که هدف آن کمک به دانشجویان در زمینه اشتغال به کار، مشاغل تمام وقت و همچنین دوره های کارآموزی است. علاوه بر این اتحادیه دانشجویی، Uppsalaekonomerna، در وبسایت خود خدمات شغلی ارائه می دهد و در آژانس اشتغال “Arbetsförmedlingen” نیز دانشجویان و فارغ التصیلان می توانند موقعیت های موجود و همچنین مشاوره در مورد نحوه درخواست برای کار را پیدا کنند. علاوه بر این دانشجویان دانشگاه فرصت اشتغال در سمت های مختلفی همچون دستیار تحقیقاتی، مدیر گروه های تحقیقاتی و … را در دانشگاه اوپسالا دارند.