دانشگاه ماستریخت – Maastricht University (UM) یک دانشگاه دولتی واقع در ماستریخت، هلند است.

این دانشگاه در سال ۱۹۷۶ تاسیس شد و دومین دانشگاه جوان (کمتر از ۵۰ سال) در بین سیزده دانشگاه جوان هلند است.

دانشگاه ماستریخت که همواره به عنوان یکی از دانشگاه های برتر اروپا رتبه بندی می شود متشکل

از ۱۶۰۰۰ دانشجو است که ۵۲ درصد از دانشجویان این دانشگاه را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند.

نرخ بالای دانشجویان خارجی نشان دهنده ی ظرفیت بالای پذیرش دانشجویان خارجی در این دانشگاه است

و این دانشگاه به عنوان بین المللی ترین دانشگاه هلند شناخته می شود.

در خصوص زمینه ی پژوهشی دانشگاه ماستریخت هلند باید بدانید:

دانشجویان دانشگاه ماستریخت در زمینه های مدیریت و اقتصاد، هنر و علوم انسانی، روانشناسی،

علوم حرکتی، حقوق، بیولوژی،سلامت، پزشکی و مراقبت های پزشکی، علوم کامپیوتر، آموزش و

علوم اجتماعی به تحصیل اشتغال دارند. این دانشگاه در زمینه های

تحقیقاتی از جمله دانشگاه های پیشرو در جهان است و تحقیقات در این دانشگاه بر سه

موضوع اصلی تمرکز دارد: کیفیت زندگی، یادگیری و نوآوری، اروپا و جهانی شدن.

این دانشگاه در زمینه های پژوهشی متنوعی به تحقیق می پردازد. از جمله: سالمندی سالم، تغییرات اقلیمی، تغییرات جمعیتی،

پایداری، تأثیرات تکنولوژیکی، پیری جمعیت، غذای سالم و مقرون به صرفه و روند ادغام اروپا. دانشکده ی بیماری های قلبی عروقی

دانشگاه ماستریخت از شهرت جهانی برخوردار است.

اسکنر معروف Scannexus که قبلا به نام Brains Unlimited شناخته می شد و تنها ۴ نمونه از آن در جهان وجود دارد،

متعلق به دانشگاه ماستریخت است. تولید گوشت در آزمایشگاه دانشگاه ماستریخت نشان دهنده اولین قدم در

یافتن جایگزین پایدار برای تولید گوشت است. همچنین دستگاه های نوآورانه پزشکی مانند دستگاه ویژه ی شنوایی به بیماران کمک می کند تا زندگی روزانه خود را بهبود بخشند.

سیستم آموزشی دانشگاه ماستریخت:

دانشجویان دانشگاه ماستریخت می توانند در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ودکترا به تحصیل در این دانشگاه بپردازند.

حدود نیمی از رشته های دوره ی کارشناسی به زبان انگلیسی و تقریبا اکثر رشته های کارشناسی ارشد و دکترا به زبان انگلیسی ارائه می شود.

 

 

دلایل

  • قرارگیری در بین دانشگاه های با درجه ی ممتاز از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران
  • تحصیل در دومین شهر قدیمی هلند
  • برخورداری از بزرگترین جامعه دانشجویان بین المللی در بین دانشگاه های هلند

تاریخچه دانشگاه ماستریخت

  دانشگاه ماستریخت به طور رسمی در سال ۱۹۷۶ تأسیس شد. به دلیل کمبود متخصصان پزشکی، دولت هلند در اواخر دهه ۱۹۶۰ تصمیم گرفت که یک موسسه دولتی جدید برای تحصیلات عالی به منظور گسترش امکانات آموزش پزشکی در کشور تاسیس کند. این موسسه دانشگاهی برای حفظ شهر و در واقع کل استان بسیار حیاتی بود. علاوه بر این، ایجاد یک دانشگاه در ماستریخت می توانست به دولت در تلاش برای بازسازی این بخش از کشور هلند که به دلیل فروپاشی صنعت معدن ذغال سنگ لیمبرگ در معرض چالش های اقتصادی قرار داشت، کمک کند. این موسسه تصمیم گرفت بدون اخذ مجوز رسمی برنامه آموزشی خود را از سپتامبر سال ۱۹۷۴ آغاز کند و یک روش نوآورانه برای آموزش در قالب یادگیری مبتنی بر مشکل اتخاذ کرد. حدود ۵۰ دانشجو در اولین سال تحصیلی ثبت نام کردند. در پایان سال ۱۹۷۵، پارلمان هلند در نهایت مقررات مورد نیاز برای موسسه را به منظور کسب بودجه موردنیاز از آموزش و پرورش ملی و ارائه مدارک تحصیلی تصویب کرد. دانشگاه جدید  به نام دانشگاه ایالتی لایمبورگ، به طور رسمی در سال ۱۹۷۶ تاسیس شد. دانشکده حقوق در سال ۱۹۸۱، دانشکده اقتصاد در سال ۱۹۸۴، دانشکده فرهنگ و هنر در سال ۱۹۹۴ و یکسال بعد دانشکده روانشناسی تاسیس شد. دانشکده علوم و علوم انسانی نیز در سال ۲۰۰۵ شروع به کار کرد. این دانشگاه در سال ۱۹۹۶ به نام Universiteit Maastricht نامگذاری شد و نام انگلیسی زبان آن (Maastricht University) در سال ۲۰۰۸ اضافه شد.

 

سیستم آموزشی دانشگاه ماستریخت

  دانشجویان دانشگاه ماستریخت می توانند در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ودکترا به تحصیل در این دانشگاه بپردازند. حدود نیمی از رشته های دوره ی کارشناسی به زبان انگلیسی و تقریبا اکثر رشته های کارشناسی ارشد و دکترا به زبان انگلیسی ارائه می شود. مدارس عالی و کالج های متعددی تحت نظارت دانشگاه ماستریخت به فعالیت مشغول هستند. از جمله ی این موسسات:  
  • مدرسه مدیریت دولتی ماستریخت (MGSoG)
این مدرسه، یک مدرسه سیاست دولتی است. این مدرسه مدرک کارشناسی ارشد در زمینه ی سیاست عمومی و توسعه انسانی و مدرک دکتری در زمینه سیاست و تجزیه و تحلیل سیاست ارائه می دهد و در زمینه های تحقیقاتی بین رشته ای مربوط به اقتصاد، علوم سیاسی، روابط بین الملل و جامعه شناسی فعالیت می کند. این مدرسه یکی از معدود مدارس دولتی در اروپا است.
  • دانشگاه کالج ماستریخت (UCM) یک کالج انگلیسی زبان بین المللی در زمینه ی هنر و علوم لیبرال است. این کالج بخشی از دانشگاه ماستریخت است و دوره های آموزشی با تمرکز بر مهارت های کاری ارائه می دهد. این کالج در سال های ۲۰۱۲، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ عنوان بهترین دانشگاه کالج هلند را به خود اختصاص داده است. همچنین در سال ۲۰۱۲، ۲۰۱۳، ۲۰۱۴، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ به انتخاب مجله Elsevier بهترین دانشگاه کالج در هلند بر اساس رضایت دانشجویان انتخاب شده است.
  • مدرسه ی کسب و کار و اقتصاد (SBE):
مدرسه کسب و کار و اقتصاد در سال ۱۹۸۴ تاسیس شد. این مدرسه در حال حاضر بزرگترین دانشکده در دانشگاه ماستریخت از لحاظ تعداد دانشجویان است. SBE برنامه های کارشناسی (B.Sc.) در کسب و کار بین المللی، اقتصاد و اقتصاد کسب و کار ، اقتصاد مالی، اقتصاد سنجی و تحقیق در عملیات و همچنین تعدادی از برنامه های کارشناسی ارشد در زمینه ی اقتصاد و MBA ارائه می کند. است. در سال ۲۰۱۳ دانشگاه ماستریخت دومین دانشگاه هلندی بود که از سوی سازمان اعتباربخشی هلند و فلاندر (NVAO) به جهت کیفیت در آموزش جایزه دریافت کرد. بر اساس رتبه بندی موسسه ی تایمز، در سال ۲۰۱۹ دانشگاه ماستریخت رتبه ی ۱۲۸ در بین دانشگاه های جهان و رتبه ی ۵ در بین دانشگاه های جوان جهان را کسب کرد. همچنین این دانشگاه در زمینه ی حقوق ۴۶، مدیریت و اقتصاد ۶۸، سلامت، پزشکی و مراقبت های پزشکی رتبه ی ۸۱ را داراست که نشان دهنده ی توانمندی دانشگاه در زمینه ی رشته های یاد شده است. سیستم یادگیری در دانشگاه ماستریخت مبتنی بر مشکل است. این یک روش جدید و نوآورانه است که دانشجویان را برای توسعه ی مهارت های علمی و شخصی خود تحریک می کند. علاوه بر برنامه های سنتی، دانشگاه ماستریخت نیز دارای مدرک لیسانس هنر: دانشگاه کالج ماستریخت و یک برنامه علمی ماستریخت در همان سنت هنرهای لیبرال است. دانشگاه کالج دانشگاه ونلو در سال ۲۰۱۵ افتتاح شد.
 
 

تحقیقات دانشگاه ماستریخت

  دانشجویان دانشگاه ماستریخت در زمینه های مدیریت و اقتصاد، هنر و علوم انسانی، روانشناسی، علوم حرکتی، حقوق، بیولوژی، سلامت، پزشکی و مراقبت های پزشکی، علوم کامپیوتر، آموزش و علوم اجتماعی به تحصیل اشتغال دارند. این دانشگاه در زمینه های تحقیقاتی از جمله دانشگاه های پیشرو در جهان است و تحقیقات در این دانشگاه بر سه موضوع اصلی تمرکز دارد: کیفیت زندگی، یادگیری و نوآوری، اروپا و جهانی شدن. این دانشگاه در زمینه های پژوهشی متنوعی به تحقیق می پردازد. از جمله: سالمندی سالم، تغییرات اقلیمی، تغییرات جمعیتی، پایداری، تأثیرات تکنولوژیکی، پیری جمعیت، غذای سالم و مقرون به صرفه و روند ادغام اروپا. دانشکده ی بیماری های قلبی عروقی دانشگاه ماستریخت از شهرت جهانی برخوردار است. اسکنر معروف Scannexus که قبلا به نام Brains Unlimited شناخته می شد و تنها ۴ نمونه از آن در جهان وجود دارد، متعلق به دانشگاه ماستریخت است. تولید گوشت در آزمایشگاه دانشگاه ماستریخت نشان دهنده اولین قدم در یافتن جایگزین پایدار برای تولید گوشت است. همچنین دستگاه های نوآورانه پزشکی مانند دستگاه ویژه ی شنوایی به بیماران کمک می کند تا زندگی روزانه خود را بهبود بخشند.
 
 

موقعیت شغلی دانشگاه ماستریخت

  نرخ اشتغال دانشگاه ماستریخت ۹۳ درصد است. بر اساس سایت QS این دانشگاه از نظر فرصت های شغلی برای فارغ التحصیلان در رتبه ی ۱۸۰-۱۷۱ جهان واقع شده است. بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه ماستریخت برای سازمان های غیر دولتی، موسسات تحقیقاتی و همچنین سازمان های بین المللی کار می کنند؛ از جمله: دانشگاه آکسفورد، کالج لندن، دانشگاه ایندیانا بلومینگتون، بانک جهانی، دانشگاه ملی سنگاپور، OECD، FAO، موسسه مطالعات مالی ، دانشگاه پومپو فابرا، CEPS / INSTEAD، دانشگاه اتاوا، دانشگاه کانبرا، موسسه دانشگاه اروپایی، École Polytechnique Fédérale de Lausanne، دانشگاه آمستردام و دانشگاه گرونینگن.