تبدیل معدل GPA

GPA که مخفف “Grade Point Average” است در دیکشنری به معنای لغوی میانگین رتبه­ی نمرات است. اما GPA چه مفهومی را می رساند و تبدیل معدل GPA چگونه محاسبه می شود؟ این سوالاتی است که می خواهیم در ادامه ی این مقاله به آنها پاسخ دهیم.

GPA یک روش استاندارد برای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در مدارس و دانشگاه­هاست که عمدتا در کشور ایالات متحده آمریکا کاربرد دارد. هنگامی که شما برای دوره­های کارشناسی یا کارشناسی ارشد ثبت­نام می­کنید، GPA شما یکی از مهم­ترین فاکتورهایی است که نشان می­دهد در طول دوران تحصیل خود چفدر خوب یا موفق بوده­اید. هنگامی که در طول دوره­ی کارشناسی یا کارشناسی ارشد برای مواردی همچون: درخواست بورس تحصیلی، پیوستن به یک سازمان یا باشگاه، انجام فعالیت­های خارج از برنامه و درخواست تحصیل برای مقاطع بالاتر اقدام می­کنید، GPA تنها معیار یا محاسبه­ای است که نشان می­دهد آیا شما با استانداردها و انتظارات مورد تایید دانشگاه مطابقت دارید یا خیر؟

وقتی سازمانی می­خواهد بداند شما در دوران تحصیل خود چگونه دانشجویی بوده­اید، به GPA شما اعتماد می­کند. سازمان­ها، کمیته­ های بورس تحصیلی، دانشگاه­ها و انجمن­ها­ در تلاش برای جذب دانشجویی با معیارهای بالاتر از متوسط هستند و GPA شما به خوبی نشان­دهنده­ی عملکرد و نمرات شما در طول دوران تحصیل است.

نحوه­ ی محاسبه­ ی GPA

در هر ترم تحصیلی که می­گذرانید، تعداد معینی واحد تحصیلی به شما اختصاص داده می­شود که می­توانید با تقسیم مجموع نمراتی که در طول یک ترم دریافت کرده­اید بر تعداد واحدهایی که داشته­اید، GPA خود را محاسبه کنید. به این ترتیب GPA همان میانگین نمرات است که ما در کشور خود، آن را تحت عنوان معدل می­شناسیم. اما در این سیستم ارزشیابی، روش نمره­دهی متفاوت است.

معمولا GPA یک محدوده­ی ۰ تا ۴ را شامل می­شود؛ اگرچه گاهی اوقات بالاتر از آن می­رود و درجه­ای از A را به خود اختصاص می­دهد. هر چه GPA شما به ۴ نزدیکتر باشد، نشان­دهنده­ی وضعیت بهتر تحصیلی و نمرات بالاتر است. اما گاهی اوقات GPA در محدوده­ی درجات A تا F تعریف می­شود که بر این اساس درجه­ی A بیانگر بالاترین میزان نمرات و درجه­ی F نیز نشان­دهنده­ی پایین­ترین میزان نمرات خواهد بود. بر همین اساس درجه­ی A=4، B=3، C=2، D=1 و F=0 است.

انواع GPA

  • GPA وزنی
  • GPA بدون وزن

GPA در مقیاس بدون وزن از ۰ تا ۴ محاسبه می­شود. بدین معنا که دشواری واحدهای تحصیلی شما در نظر گرفته نمی­شود. چه در یک کلاس آسان و چه در یک کلاس دشوار، نمره­ی A همواره معادل ۴ خواهد بود. اما GPA وزنی معیاری معتبر ودقیق برای ارزیابی واحدها و نمرات دانشگاهی شماست. به این صورت که در یک کلاس آسان، A معادل ۴ در نظر گرفته می­شود ولی در یک کلاس دشوار A معادل ۵ خواهد بود.

با یک مثال سعی می­کنیم تا مفهوم GPA را به طور واضح ­تر توضیح دهیم. اگر در یک کلاس سه واحدی نمره­ی A دریافت کنید، با توجه به اینکه نمره­ی A معادل ۴ می­باشد، (۴ * ۳ ) ۱۲ امتیاز برای درس سه واحدی خود کسب کرده­اید. حال در یک درس ۴ واحدی، درجه­ی C دریافت کرده­اید. با توجه به اینکه C معادل ۲ است، شما در مجموع (۲ * ۴) ۸ امتیاز دریافت کرده­اید. بنابراین برای ۷ واحد موفق به دریافت ۲۰ امتیاز شده­اید که با تقسیم امتیازهای بدست آمده بر تعداد واحدهای گذرانده (۷/۲۰) GPA شما ۲.۸ بدست خواهد آمد که کمی کمتر از درجه­ی B است.

آیا GPA در تمامی کشورها کاربرد دارد؟

 

اکثر کشورها دارای سیستم درجه­ بندی منحصر به فردی برای مدارس خود هستند. با اینحال چندین استاندارد بین­المللی برای درجه­بندی نمرات وجود دارد:

  • GCSE (General Certificate Of Secondary Education) در انگلستان
  • GPA در ایالات متحده آمریکا
  • CBSE
  • مقیاس خطی نمره­ دهی در هند

باید در نظر داشت که اکثر سیستم­ های خارج از ایالات متحده آمریکا از این مقیاس استفاده نمی­کنند. حتی در صورتی که از سیستم مشابه استفاده کنند، ممکن است GPA یکسان معانی متفاوت داشته باشد. به عنوان مثال در ایالات متحده دریافت نمره­ی A در سطح دانشگاه­ها ناممکن نیست، ولی در برخی رشته­ها و یا واحدها هرگز GPA در سطح A داده نمی­شود. بنابراین GPA نمی­تواند نماینده­ی یکسانی برای ارزیابی دانشجویان همه ­ی کشورها باشد. به همین دلیل دانشگاه­ها افرادی را دارند که به طور خاص در ارزیابی اعتبار نمرات GPA از سایر کشورها آموزش دیده ­اند.

CGPA چیست؟

علاوه بر مفهوم GPA با مفهوم دیگری تحت عنوان CGPA (Cumulative Grade Point Average) مواجه هستیم که همانند GPA برای ارزیابی میانگین نمرات دانشجویان مورد استفاده قرار می­گیرد. اما در CGPA کلیه امتیازات کسب شده توسط دانشجو در طول دوران تحصیلی تقسیم بر کلیه واحدهای گذرانده شده در طول دوران تحصیل می­شود و میانگین نمرات انباشته شده بدست می­آید.

برای محاسبه­ی CGPA به شکل درصد بایستی CGPA بدست آمده را در ۹.۵ ضرب کنیم.

درصد کل نمرات= CGPA * 9.5

به عنوان مثال اگر یک دانشجو CGPA معادل ۹.۶ بدست آورد، درصد نمرات او برابر خواهد بود با: ۹.۵ * ۹.۶ = ۹۱.۲%

در صورتی که CGPA را به شکل درصد محاسبه کنیم، بر اساس درجات A تا F درصدهای بدست آمده در حدود جدول زیر قرار می­گیرد:

Classification CGPA Percentage
Outstanding O or A+ ۹۰% to 100%
First Class A ۷۰% to 89%
Second Class B+ ۵۰% to 69%
Pass Class B ۴۰% to 49%
Fail F Below 39

 

مهم­ترین تفاوت بین GPA و CGPA در اینست که CGPA برای محاسبه­ی میانگین نمرات در کل دوران تحصیلی (به عنوان مثال ۴ سال) مورد استفاده قرار می­گیرد ولی GPA دوره­های کوتاه­تری مانند یک ترم یا یک سال را شامل می­شود.

باید در نظر داشت که GPA تنها معیار تعیین کننده آینده­ی شغلی دانشجویان نیست. در حرفه ­های شغلی مختلفی که تعریف شده است، کارآموزی و تجربه­ی کاری که در مدت زمان تحصیل در کالج یا دانشگاه بدست آورده­اید، از جمله مهم­ترین عواملی هستند که کارفرمایان برای استخدام نیروی کار در نظر می­گیرند. سایر عوامل تاثیرگذار در آینده­ی حرفه­ای و شغلی دانشجویان عبارتند از: انتخاب رشته­های تحصیلی، فعالیت­های داوطلبانه و فعالیت­های فوق برنامه، مرتبط بودن دوره­ های تحصیلی، معدل تحصیلی و شهرت دانشگاه. اما جهت ادامه­ ی تحصیل در مقاطع بالاتر تحصیلی میزان GPA و یا CGPA قطعا یکی از مهم­ترین عوامل اثرگذار خواهد بود.

جهت تبدیل معدل و محاسبه­ی  GPA یا CGPA می­توانید با کارشناسان استادی پلن تماس حاصل فرمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

۱۰ دیدگاه

  • سلام

    آیا کار تبدیل معدل هم انجام میدید؟!
    چون من خیلی گشتم برای اینکار و همه فقط مقاله مرتبط به این موضوع را گذاشتن!!

    ممنونم

  • سلام

    داشتم کامنت ها رو میخواندم که دیدم شما تبدیل معدل را انجام می دید.
    دقیقه چه مدارکی نیاز دارید برای انجام این کار ؟؟

  • ببخشید راجع به نمرات ارشد که نمره پاسی ۱۲ است نمرات ۱۰ تا ۱۲ به صفر یا یک تبدیل میشوند؟ اگه اشتباه نکنم تو کارنامه ها جلوی نمرات عبارت افتاده را ذکر کرده باشند.

    • سلام

      می توانید برای تبدیل معدل به GPA ریز نمرات تان را به آدرس ایمیل info@studyplan.org ارسال نمایید, تا همکاران شما را راهنمایی کنن.

      موفق باشید

  • سلام ببخشید من باید ریز نمرات انجام بدم بر اساسCGPA گفتید که انجام میدین خواستم بپرسم کطور باهاتون در تماس باشم

    • سلام

      لطفا ریز نمرات تون رو به همراه درخواست به ایمیل زیر ارسال کنید.

      info@studyplan.org

      برای مشاهده اطلاعات تماس به قسمت تماس با ما سایت مراجعه نمایید.

      موفق باشید

  • سلام ببخشید من باید نمراتم رو بر حسبCGPA انجام بدم ‌انگارشما این کارو انجام میدید چطور باهاتون تماس بگیرم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *