زندگی دانشجویی در هلند

۷ موردی که پیش از تحصیل در هلند باید بدانید!

آیا قصد تحصیل در کشور هلند را دارید و نمی دانید باید چه چیزهایی را مدنظر قرار دهید؟ شروع زندگی به عنوان یک دانشجو در کشور جدید می تواند استرس زا باشد، به خصوص اگر قبلاً هرگز در این کشور نبوده اید و یا اولین بار است که از خانه دور می شوید. به همین دلیل پیش از تصمیم گیری جهت تحصیل در هر کشوری بایستی از مواردی که توجه به آنها لازم است، آگاهی یابید. در ادامه به ۷ موردی که پیش از تحصیل در کشور هلند باید بداتید، اشاره خواهیم کرد:

۱-  انتخاب شهر محل تحصیل در هلند

تصمیم در خصوص شهری که قصد تحصیل در آن را دارید، نقطه ی آغازین برای شروع یک زندگی دانشجویی است. در کشور هلند، شهرهای دانشجویی و دانشگاه های معتبری برای تحصیلات وجود دارد. بنابراین قبل از انتخاب دانشگاه و شهر مورد نظر اطمینان حاصل کنید که در مورد همه ی آنها به خوبی تحقیق کرده اید. همچنین در این خصوص می توانید از مشاورین استادی پلن نیز کمک بگیرید. در زیر ۵ شهر هلند را که محبوبیت بیشتری در بین دانشجویان دارد، به اختصار معرفی می کنیم:

  • آمستردام: تحصیل در آمستردام در مقایسه با دیگر شهرهای هلند به بودجه ی بیشتری نیاز دارد. چرا که هزینه های مسکن و زندگی در این شهر در مقایسه با دیگر شهرهای هلند بیشتر است. بنابراین اگر بودجه ی خوبی دارد، برای تحصیل در این شهر اقدام کنید. هرچند آمستردام یک شهر محبوب در سراسر جهان است که همه ساله دانشجویان زیادی را به خود جذب می کند.
  • گرونینگن: یک شهر دانشجویی در شمال هلند! این شهر فاصله ی زیادی از آمستردام دارد اما قیمت ها در این شهر بسیار پایین تر از دیگر شهرهای هلند است و ششمین دانشگاه کشور نیز در این شهر واقع شده است.
  • لیدن: شهری کاملاً خیره کننده! این شهر نسخه ی کوچک شده ی شهر آمستردام است که در آن خواهید توانست از یک دانشگاه خوب و فضای دانشجویی دوستانه بهره مند شوید.
  • دلف: شهری کوچک و زیبا بین روتردام و لاهه که مورد علاقه ی بسیاری از دانشجویان است. دانشگاه فناوری دلف از شهرت جهانی برخوردار است و با وجود اینکه تنها یک شهر کوچک است، اما از جمله شهرهای هلند است که زندگی در آن گرم و صمیمانه جریان دارد.
  • روتردام: دومین شهر بزرگ هلند! شهری دانشجویی سرشار از شوق زندگی، مردمان و دانشجویانی از ملیت های مختلف، دانشگاه خوب و مکان های تفریحی فراوان برای دانشجویان که در آن احساس راحتی زیادی خواهند داشت.

 

۲- مسکن دانشجویی در هلند

 

 

پس از انتخاب دانشگاه و شهر مورد نظر، آنچه اهمیت اساسی پیدا خواهد کرد، یافتن محلی برای اقامت است. جمعیت زیاد دانشجویان موجب کمبود مسکن دانشجویی در کشور هلند شده و همین امر پیدا کردن ملک مناسب را به کاری دشوار تبدیل کرده است. به همین منظور و با درنظر گرفتن این نکته بایستی سریع دست به کار شوید و تلاش کنید  به خوبی برنامه ریزی و یک بودجه ی واقع بینانه تعیین کنید. اتاق های دانشجویی مبله یا فقط یک اتاق خالی تفاوتی نمی کنید. سعی کنید با آنچه می توانید به دست آورید، خوشحال باشید و از دوران تحصیل خود لذت ببرید.

 

 

۳- وسایل مورد نیاز زندگی دانشجویی

وقتی قصد دارید برای ادامه ی تحصیل به کشور دیگری مهاجرت کنید، قطعا به وسایل زیادی نیاز خواهید داشت. لباس های مختلف (توجه داشته باشید که هلند یک کشور بارانی است)، لپ تاپ، وسایل اتاق خواب، وسایل آشپزخانه و … طبیعتا تهیه این وسایل به خصوص هنگامی که آگاهی از مراکز فروش ندارید، استرس زیادی به همراه خواهد داشت. اما باید از این نکته اطلاع داشته باشید که برخی استارتاپ ها همچون Starter Kit لوازم مورد نیاز دانشجویان و یا دانش آموزان را به شکل جعبه های بسته بندی شده ای فراهم می کند که در این حالت شما خواهید توانست در زمان خود صرفه جویی کنید.

 

۴- شیوه های صرفه جویی در هزینه ها


زندگی در یک کشور جدید و به خصوص با واحد پول جدید، سردرگمی های زیادی در خصوص صرفه جویی و کنترل هزینه ها به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل لازم است بدانید به عنوان یک دانشجو در هلند از تخفیفات ویژه ای برخوردار خواهید بود؛ تخفیف برای دوچرخه های هلندی، بلیط های مسافرتی، میزان مشخص اعتبار رایگان سیم کارت همراه و … آگاهی از این موارد سبب می شود تا به راحتی بتوانید در هزینه های خود به عنوان یک دانشجوی تازه وارد صرفه جویی کنید.

برای مطالعه بیشتر در خصوص شهریه دانشگاه های هلند و هزینه های زندگی کلیک نمایید.

۵-  کمک هزینه ها و بیمه ها در زمان تحصیل

هنگام تحصیل در هلند، بیمه را فراموش نکنید. بیمه های دانشجویی زیادی وجود دارد که خیلی گران نیستند و شما را از آسیب و سرقت در امان نگه می دارند. علاوه بر این داشتن بیمه درمانی الزامی است ولی اگر درآمد زیادی نداشته باشید، می توانید برای دریافت کمک هزینه درخواست دهید. علاوه بر این از ساعات مجاز کار به هنگام تحصیل، شهریه دانشگاه ها، موارد تحصیلی که به آنها کمک هزینه تعلق می گیرد، میزان قانونی حقوق و دستمزد آگاهی کسب کنید. در این صورت اقامت شما در این کشور راحت تر خواهد بود.

 

۶ – گشت و گذار در هلند

 

خوشحال خواهید شد اگر بدانید که گشت و گذار در کشور هلند آسان است و هزینه ی زیادی نیز ندارد. علاوه بر این وسایل نقلیه متفاوتی همچون قطار، مترو، اتوبوس، تراموا، تاکسی و دوچرخه های اجاره ای در هلند وجود دارد که دسترسی به نقاط مختلف شهری و همچنین شهرهای اطراف را برای شما آسان می کند. علاوه بر این به عنوان یک دانشجو از تخفیف های دانشجویی نیز می توانید بهره بگیرید و با صرف کمترین هزینه به گشت و گذار در این کشور زیبا بپردازید.

 

۷- زندگی عادی در کنار زندگی تحصیلی در هلند

هر فردی سبک زندگی منحصر به خود را دارد. با زندگی دانشجویی، شما دوستان زیاد و تجربیات جدیدی خواهید داشت. همچنین در کنار تحصیل می توانید دیگر علایق خود را پیگیری کنید که برای این منظور انجمن های دانشجویی مختلفی در دانشگاه های هلند وجود دارد که به شما در یافتن هموطنان و یا دنبال کردن فعالیت های مورد علاقه تان کمک خواهد کرد.

تحصیل در هر کشوری نیازمند بررسی همه جانبه و آگاهی از نکات مختلفی است که در نهایت منجر به زندگی راحت تر در آن کشور خواهد شد. به همین منظور و برای راهنمایی بیشتر در این خصوص می توانید از مشاورین استادی پلن کمک بگیرید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *