مهاجرت به کانادا یا آلمان

کسی که قصد مهاجرت به کشور دیگری را دارد، باید مزایا و معایب مهاجرت را بداند. بدون شک مهاجرت روی کشور مبدأ و مقصد تأثیراتی می‌گذارد که این تأثیرات می‌توانند مفید یا مضر باشند؛ همچنین مهاجرت می‌تواند برای کشور مقصد و مبدأ، سود و زیان‌هایی به همراه داشته باشد و اگر این مهاجرت‌ها با سیاست‌هایی درست سازماندهی و برنامه‌ریزی شوند، می‌توانند برای هر دو کشور سود به همراه آورند.

به گفته سازمان مهاجرت بین المللی، حدود ۱۹۲ میلیون نفر در خارج از محل زندگی خود زندگی می­‌کنند. اکثریت این افراد کارگران مهاجر هستند و ۳٪  جمعیت جهان را تشکیل می­‌دهند.

به نظر می‌­رسد در سال­‌های اخیر مهاجرت به صورت قانونی و غیر قانونی محبوبیت و عمومیت بیشتری پیدا کرده است. همانطور که دنیا از نظر اقتصاد، تجارت و سرمایه‌گذاری کشورهای مختلف جهانی می­‌شود، مرزها نیز برای جریان آزادتر کالا و محصولات باز شده‌اند و مردم آزادانه‌­تر در سراسر جهان جا به جا می‌­شوند. اقامت در کشور و یا شهری دیگر برای مدت بیشتر از یک سال را مهاجرت می­‌گویند.

 

 

مهاجرت به کانادا

 

این کشور به دلیل هم ­مرز بودن با آمریکا و پیشرفت علم و صنعت، مقصد خوبی برای جذب نیرو­های متخصص است. کشور کانادا به نیروهای متخصص در رشته­ های متفاوت و آشنا به زبان­‌های انگلیسی و فرانسه اقامت دائم می­‌دهد. سازمان «طبقه‌بندی شغل‌­های ملی کانادا»  سیستم رده‌بندی شغلی است که در آن شغل­‌های مورد نیاز کشور در ۵ سطح و با عدد ۴ رقمی تقسیم شده‌­اند، افرادی که در سطح صفر، سطح A و سطح B قرار دارند جزء اولویت­‌ها محسوب می­‌‌شوند. مهارت‌­های زبانی و تجربه­ کار حرفه‌ای جزء شرایط درخواست ویزای کانادا هستند. برای مهاجرت به کاناداباید اثبات کنید می­‌توانید خود و خانواده خود را حمایت مالی کنید.

 

مهاجرت به آلمان

با برخورداری از ۸۲ میلیون نفر جمعیت، آلمان پرجمعیت‌­ترین کشور اروپا است و آب و هوای چهار فصل دارد. آلمان ثروتمندترین کشور اروپا محسوب می‌شود که واحد پول آن یورو است. از روش­‌های مهاجرت به آلمان می‌­توان به تولد فرزند، از طریق سرمایه‌گذاری، از طریق فعالیت حرفه‌ای فردی، تاسیس و ثبت شرکت، ویزای کار، ویزای تحصیلی و ویزای توریستی اشاره کرد.

 

 تحصیل و مهاجرت کدام کشور بهتر است ؟ کانادا یا آلمان

مهاجرت وتحصیل درهر کشوری مزایا و معایبی  دارد و این قضیه نسبت به شرایط فردی فرد به فرد متفاوت است.

این موضوع رااز دو جنبه میتوان مقاسه کرد:

  1. جنبه ی علمی، یعنی شاخص توسعه ی انسانی
  2. جنبه ی عمومی که در ادامه بیشتر توضیح داده خواهد شد

 

-منظور از شاخص توسعه ی انسانی Human Development Indexیا به صورت مخفف HDI هست. به صورت خلاصه، شاخصی ترکیبی است برای سنجیدن موفقیت در هر کشور، که از سه معیار پایه زندگی طولانی و سالم، دسترسی به دانش و معرفت و سطح زندگی مناسب تشکیل شده است. که دو کشور مد نظر در سطح بالایی از این جنبه ها قرار دارند .

-از لحاظ جنبه ی عمومی، و مواردی که فرد به فرد متفاوت است، چند عامل وجود دارد، من جمله:

  1. دوری و نزدیکی: واینکه کشور مقصد چقدر از نظر مسافتی به کشور مبداء شما نزدیک است ، مثلا آلمان به  ایران به مراتب نزدیک تر از کانادا به ایران است
  2. آب و هوا: به هر حال یکی از مهم ترین فاکتورهاست و مثلا بعضی ها جاهای سردتر دوست دارند ، بعضی ها گرم و بعضی ها هم جاهای خوش آب و هوا
  3. بازار کار برای رشته ی مورد نظر: ممکن است کشوری از نظر بازار کار برای برخی رشته ها بهتر باشد ، برای برخی دیگر معمولی یا اصلا خوب نباشد این موضوع هم عامل بسیار مهمی برای انتخاب رشته و کشور مقصد است.
  4. دسترسی به سایر نقاط: مثلا اگر کسی اهل سفر باشد شاید آلمان ارجح بداند چون امکان مسافرت به راحتی برای کشور های اطراف آن وجود دارد که این قضیه به نسبت برای کانادا سختتر است ، البته برای کانادا هم امکان سفر به آمریکا به راحتی وجود دارد که این هم شاید گزینه قابل تاملی باشد
  5. زبان: برای کانادا زبان انگلیسی است، اما برای آلمان آلمانی.باز هم بسته به تسلط هر فرد نسبت به زبان های متفاوت این عامل متفاوت است.
  6. چند ملیتی بودن: کلا فرهنگ مهاجر پذیر بودن یا نبودن یک  سری  ازکشورها مهاجر کمتری میپذیرند، یا جمعیت کمتری دارند و مهاجرها بیشتر هستند، در مقایسه با یک سری کشورها که مهاجر زیاد دارند. بر اساس آمارها و گزارش‌های رسمی منتشر شده، کانادا روز به روز به سوی چندفرهنگی و چندزبانی شدن پیش می رود و در آینده ای نزدیک شمار افرادی که در خارج از کانادا متولد شده‌اند، رشد قابل توجهی خواهد داشت.کانادا کشوری چند فرهنگی می باشد که این روند مثبت را در سال های آتی نیز همچنان حفظ خواهد کرد. کشور کانادا در آینده نیز به خوبی پذیرای فرهنگ ها، ملیت ها، قومیت ها و زبان های گوناگون می باشد. جامعه ی چند فرهنگی کانادا دارای مزیت های متعددی برای مهاجرین و تازه واردینی که مهاجرت به کانادا را برای آینده ی خود انتخاب کرده اند می باشد. پذیرش مهاجرین امری است که در بسیاری از کشورها کاملا جا نیفتاده است ولی کشور کانادا مدت هاست که موفق شده است به این مهم دست یابد. چند فرهنگی بودن به جزئی جداناپذیر از جامعه ی کانادایی بدل شده است و به نظر نمی رسد که در آینده نیز تغییری در آن به وجود آید.

 

  1. نظام اجرایی کشور: این که یک کشور از نظر رفاه اجتماعی و سیستم اقتصادی/مدیریتی کشور چه سیستمی دارد، مثلا کشورهای اروپایی حالت سوسیالیستی/دموکراسی دارند در مقایسه با یه جایی مثل کانادا که حالت کاپیتالیستی و سرمایه داری داره! این مورد در خیلی مسائل تاثیر گذار است، مثل سیستم آموزش کشور (بخوانید رفتن فرزندان شما به دانشگاه در آینده!) یا مثلا سیستم بهداشت و بیمه ی عمومی.

 

 

به طور کلی میتوان از شاخص های زیر برای مقایسه عمومی ۲ کشور مذکور استفاده کرد :

 

Germany آلمان

  • امنیت: بالا
  • میزان جرم و جنایت: پایین
  • وضعیت اقتصادی: بالا
  • هزینه زندگی: بالا
  • زندگی اجتماعی: عالی
  • هزینه تحصیل: رایگان
  • آلمان از نظر آموزش و پرورش کودکان، رتبه سوم را دارد. به دلیل وضعیت اقتصادی بسیار خوب این کشور. رتبه اقتصادی بالایی دارد.

 

 Canada کانادا

  • هزینه زندگی: ونکوور بالا-مونترال متوسط
  • کیفیت زندگی و اقامت: بالا
  • آموزش و پرورش کودکان: عالی
  • سلامت و بهداست: عالی
  • میزان جرم و جنایت: پایین
  • هزینه تحصیل: متوسط برای افراد مقیم رایگان
  • کانادا یکی از اولویت های افرادی است که قصد مهاجرت دارند. یافتن دوست و آشنا شدن با فرهنگ مردم این کشور برای ۷۶ درصد از مهاجران بسیار ساده و رضایت بخش بوده است.

 

با توجه به این که  در حال حاضر، دانشگاه‌های کشور های مذکور بیش از ۴۰ درصد از جایگاه‌ها در لیست بهترین دانشگاه‌های دنیا را به خود اختصاص داده‌اند با مقایسه عوامل ذکر  شده میتوانید به این نتیجه برسید که کدام دانشگاه در کدام کشور برای مهاجرت تحصیلی شما مناسب میباشد.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *