آزمون GRE و GMAT

 

مهمترین و شناخته شده ترین آزمون های استاندارد علمی در جهان آزمون GRE و GMAT می باشند. این دو آزمون مورد نیاز بسیاری از دانشگاه های خوب دنیا بویژه در آمریکا و کانادا در سطوع تحصیلی فوق لیسانس و دکتری می باشد.هدف از آزمون  GRE , GMAT سنجش توانایی علمی متقاضیان تحصیل در دوره های تحصیلات تکمیلی می باشد. با توجه به اهمیت شناخت امتحانات استاندارد اخذ پذیرش، در این بخش توضیح مختصری از هر یک از امتحانات GRE و امتحان GMAT ارایه می گردد.

بخش اول: Graduate Record Examinations GRE

آزمون GRE دارای دو نوع عمومی و تخصصی است.

 

ساختار آزمون GRE General

آزمون GRE دارای دو نوع کامپیوتری و برگه امتحانی می باشد. در حال حاضد بیشتر مراکز امتحانی آزمون کامپیوتری GRE برگذار می نمایند. هر دو آزمون دارای شش قسمت است. بخش های مختلف آزمون کامپیوتری GRE  به صورت زیر می باشند:


قسمت اول:  Analytical Writing

این قسمت مربوط به توانایی نوشتاری به زبان انگلیسی و استدلال و تجزیه و تحلیل موضوع ارایه شده است. در این بخش از متقاضی درباره دو موضوع مختلف تست نوشتاری گرفته می شود. نمره این بخش بین صفر تا شش می باشد.

 

قسمت دوم و سوم: Verbal Reasoning

دو بخش دیگرتست شامل تست توانایی خواندن متون علمی و برداشت صحیح از موضوع مقاله می باشد. هر بخش از این قسمت دارای ۲۰ سوال است که باید در مدت ۳۰ دقیقه به آنها پاسخ داده شود. نمره خام این بخش بین ۱۳۰ تا ۱۷۰ می باشد ولی در جواب آزمون در مقیاس ۲۰۰ تا ۸۰۰ درج می گردد. بعنوان مثال نمره ۱۵۰ در این بخش معادل ۴۵۰ در کارنامه است.

 

قسمت چهارم و پنجم:Quantitative Sections

 این دو بخش مربوط به آزمون و استدلال ریاضی است. هر بخش تست ریاضی شامل ۲۰ سوال است که باید در مدت ۳۵ دقیقه با آن پاسخ داده شود. سوالات ریاضی این بخش بیشتر ریاضیات پایه می باشد. نمره خام این بخش بین ۱۳۰ تا ۱۷۰ می باشد ولی در جواب آزمون در مقیاس ۲۰۰ تا ۸۰۰ درج می گردد. بعنوان مثال نمره ۱۵۰ در این بخش معادل ۶۳۰ در کارنامه است.


قسمت ششم: Experimental

بخش ششم تست GRE، بخش تحقیقی و یا تجربی می باشد. این بخش ممکن است به صورت تست ریاضی، نوشتاری و یا متن خواندنی باشد. نمره این قسمت در میانگین نمره متقاضی محسوب نمی گردد و ممکن است آزمون این قسمت به صورت بخش از قسمت های دیگر آزمون ارایه گردد.


مدت زمان آزمون و هزینه امتحان GRE

زمان امتحان GRE عمومی سه ساعت و چهل و پنج دقیقه می باشد. هزینه ایم آزمون با توجه به کشور محل امتحان متفاوت بوده و عموما بین ۱۳۰ دلار تا ۲۲۰ دلار برای هر آزمون می باشد.

آزمون موضوعی GRE Subject Tests

علاوه بر آزمون عمومی GRE که به آن در بالا اشاره شد. آزمون GRE بصورت موضوعی برای ۸ رشته دانشگاهی برگذارمی گردد. ۱۷۰ دقیقه می باشد. این رشته ها به این شرح می باشند:

  1. Biochemistry, Cell and Molecular Biology
  2. Biology
  3. Chemistry
  4. Computer Science
  5. Literature in English
  6. Mathematics
  7. Physics
  8. Psychology

تاثیر آزمون GRE در پذیرش تحصیلی

به دلیل دانشجویان بین المللی دارای سوابق تحصیلی از کشور های مختلف و با سیستم آموزشی متفاوت می باشند برای کمیته های علمی دانشگاه ها مفایسه معدل و توانایی علمی متقاضیان برای تحصیل با توجه به ریز نمرات و دانشگاه محل نحصیل آنها بسیار داشوار خواهد بود به همین دلیل دانشگاه ها عموما به مدرک GRE به عنوان نمره استاندارد علمی متقاضیان نگاه می کنند.

با اینکه ممکن است ارایه مدرک GRE برای برخی دانشگاه ها در آمریکا و کانادا اجباری نباشد، این مدرک علمی برای متقاضیان زیر توصیه می گردد:

  1. متقاضیان دارای معدل علمی پایین تر از ۱۶
  2. متقاضیان فارع التحصیل از دانشگاه های غیر دولتی و یا انتفاعی
  3. متقاضیان اخذ بورسیه تضمینی از دانشگاه ها

 

چه نمره GRE مورد قبول دانشگاه های کانادا و آمریکا می باشند؟

نمره قابل قبول GRE برای دانشگاه های سطح بالاتر بیشتر است. ولی معمولا مدرک GRE با معدل نزدیک با موارد زیر یک نمره مناسب برای مقطع  فوق لیسانس دکتری خواهد بود.

  • Writing: 3.8
  • Verbal: 520
  • Quantitative: 720

 

محل برگذاری آزمون GRE

آزمون GRE در حال حاضر به صورت Paper Based در دانشگاه اصفحان برگزار می گردد. همچنین متقاضیان می توانند برای آزمون Computer Bsaed  به یکی از کشور های امارات، ترکیه، و یا ارمنستان مراجعه نمایند.

 


 

بخش دوم: Graduate Management Admission Test GMAT

یکی دیگر از امتحانات استاندارد برای پذیرش دانشجویی برای رشته های مدیریتی، بیزنس و حسابداری آزمون GMAT می باشد. آزمون GMAT دارای سه بخش اصلی خواندن Verbal، ریاضیات Quantitative و نوشتن
Analytical Writing می گردد.

این آزمون نیز دارای دو نوع کامپیوتری Computer Based و ورقه ای Paper Based است. با این حال در بیشتر مراکز امتحانی این آزمون به صورت کامپیوتری برگذار می گردد. بخش های مختلف این تست به صورت زیر می باشند:

 

GMAT - آزمون GRE و GMAT

 

قسمت اول: Analytical Writing

در این بخش متقاضی باید در مورد دو موضوع داده شده بنویسد. مهارت نوشتاری تجزیه و تحلیل و بحث کردن در مورد موضوع داده شده در این بخش تست می گردد. زمان موجود برای نوشتن در مورد هر موضوع ۳۰ دقیقه است. نمره این آزمون بین صفر تا شش می باشد.


قسمت دوم: Quantitative 

در بخش تست ریاضی ۳۷ سوا چند جوابی داده می شود و متقاضی باید در زمان ۷۵ دقیقه به این سوالات پاسخ دهد. سوالات ریاضی عموما نیاز به آشنایی به ریاضیات پایه دارد. نمره این بخش تست بین صفر تا شصت می باشد.

قسمت سوم: Verbal

در بخش verbal آزمون GMAT تعداد ۴۱ سوال چند جوابی وجود دارد که متقاضی باید به آنها در زمان ۷۵ دقیقه پاسخ بدهد .سوالات این بخش شامل اصلاح متون از نظر گرامری، درک مطلب و تجزیه و  تحلیل موضوع مورد بحث است. نمره این بخش بین صفر تا شصت می باشد.

نمره آزمون GMAT

نمره آزمون GMAT در بخش های ریاضی Quantitative و متون خواندنی Verbal در مقیاس ۲۰۰ تا ۸۰۰ محاسبه می گردد. امتیاز بخش Writing بین صفر تا شش خواهد بود. میانگین نمره این آزمون در سالهای گذشته همواره بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ بوده است.

 

چه نمره GRE مورد قبول دانشگاه های کانادا و آمریکا می باشند؟

در حال حاضر برای اخذ پذیرش از بیشتر دانشگاه های خوب آمریکا و کانادا در رشته های مدیریت و بیزنس نمره حدود ۵۵۰ برای دو بخش  Quantitative و Verbal و نمره حدود ۳.۵ برای Writing مورد نیاز خواهد بود.

محل برگذاری آزمون GMAT و هزینه آن

آزموان GMAT در بسیاری از دانشگاه ها و مراکز خصوصی در دنیا برگذاری می گردد.  متاسفانه امکان این تست در ایران وجود ندارد و متقاضیان باید به یکی از مراکز زیر مراجعه نمایند.

  1. Azerbaijan University of Languages, Baku, Azerbaijan
  2. Arminco Ltd., Yerevan, Armenia
  3. New Horizons Computer Learning Center, Sharq, Kuwait
  4. Delta Learning, Tbilisi, Georgia
  5. Capital Knowledge, Manama, Bahrain


هزینه این آزمون برای هر تست ۲۵۰ دلار است.

 

خیلی از کسانی که هدفشون ورود به MBA هست مردد هستن که آزمون GRE رو انجام بدن یا GMAT ؟

اساسا آزمون GMAT همواره معیار تعیین سطح استعداد تحصیلی در Business Schools  بوده اما مدتی میشه که آزمون GRE  البته بعد از تغییراتی که در سال ۲۰۱۱ انجام داد، توانست رقیب خوبی برای GMAT شود.

 

آیا GRE از GMAT  آسانتر است؟

دانشگاههای مدیریت بین  آزمون GRE و آزمون GMAT تفاوتی قائل نیستند؟

 

مناسب بودن کدام آزمون با توجه به معیارهای زیر قابل بررسی هست:

اول:یه لیست از دانشگاههایی که مورد نظرتون هست آماده کنید.

دوم:مدارک مورد نیاز جهت پذیرش در هر دانشگاه را با حوصله و دقت مطالعه کنیدو حتما از دانشگاه مد نظرتون سوال کنید که مدرک GRE رو قبول میکنند یا خیر ؟ که به احتمال قوی جوابشون مثبت است و نیز از دانشگاه بپرسید کدوم یک از این دو آزمون جی ار ای و GMAT برایشان بیشتر اهمیت دارد که جواب به  احتمال زیاد منفی است چون ارجحیتی برایشان ندارد.

سوم:به این مرحله که رسیدید یک آزمون آزمایشی GMAT و یک آزمون آزمایشی GRE رو حتما تجربه کنید.

چهارم:بعد از ارزیابی نمره ای که گرفتید و تحلیل مطالب هر دو آزمون آن زمان نسبت به انتخاب نوع آزمون
اقدام کنید.

 

نکته خیلی مهم: اینه که آزمون GMAT داخل ایران برگزار نمیشود و به کشورهای مجاور باید سفر کنید ولی آزمون GRE تو ایران برگزار میشود وانجام آزمون براتون راحتتر میباشد.

بسیاری از دانشجویان  نمیدانند که GRE رو بیشتر از ۹۰% دانشگاههای مدیریت امریکا به جای GMAT قبول دارن اما نکته ای که باید توجه داشت اینه که تو شرایط یکسان و برابر ، کما کان دانشگاههای مدیریت جهان مانندآمریکا، کانادا،

اروپا GMAT رو به جی ار ای ترجیح میدهند.اگر قصد دارید در دانشگاههای متوسط و سطح پایین تحصیل کنید، به GRE فکر کنید و در غیر اینصورت از اول سراغ  GMATبروید و برگزار نشدن جی مت در ایران شما رو به سمت GRE هدایت نکند!

 

 

تفاوتهای آزمون GRE و آزمون GMAT


اگه قصد تحصیل در دانشگاهی رو دارید که حتما باید جی مت ارائه دهید پس چاره ای نیست جز انتخاب GMAT اما اگر روی دانشگاه خاصی نظر ندارید بهتره خودتان را برای GRE آماده کنید.

توصیه شده کسانی که  در رشته های علوم انسانی ، هنر و یا از این دست تحصیل کرده اند بهتر است در آزمون جی آر ای شرکت کنند چون ریاضیات این آزمون آسون تر است !اما آیا این موضوع صحت دارد؟؟

اگه ریاضیات شما در سطح خوبی نیست به GMAT فکر نکنید چون این آزمون خیلی دقیق و موشکافانه بر نکات جی مت تمرکز دارد و شرایط را برای گرفتن نمره خوب واقعا سخت میکند. از طرفی جی آر ای چون ریاضی راحت تری داره وسوسه کننده ترمیباشد و اگر قادر باشید نمره ی بالایی بگیرید یقینا دانشگاه های خوب راحت از این مطلب رد نمیشوند و نظرشان  جلب خواهد شد.

 

 

  • مقایسه GRE و GMAT نشان می‌دهد که شرکت‌کنندگان در آزمون GRE می‌توانند پس از انتخاب گزینه‌ها و جواب‌ها مجددا به پرسش بازگردند و پاسخ خود را اصلاح کنند اما در آزمون GMAT چنین امکانی وجود ندارد.
  • آزمون GRE بیشتر به محک زدن میزان توانایی استدلال زبانی می‌پردازد در حالی‌که تنها یک-سوم از آزمون GMAT به این نوع از پرسش‌ها توجه دارد.
  • سوالات استدلال اساسی که به بررسی و ارزیابی اطلاعات می‌پردازد در یک-سوم سوالات GMAT دیده می‌شوند اما GRE فاقد چنین پرسش‌هایی است.
  • در پرسش‌های ریاضی GRE از یک شکل قیاس کمی در چندین پرسش استفاده می‌شود.
  • در آزمون GMAT نیز از قالب پرسش کفایت داده‌ها در چندین سوال استفاده می‌شود.
  • در آزمون GMAT، بخش جدیدی هم وجود دارد که به بررسی مهارت‌های فردی در محیط کار می‌پردازد.

 

برای مقایسه GRE و GMAT باید بار دیگر هدف خود از شرکت در این آزمون‌ها را بررسی کنید و ببینید برای چه می‌ خواهید در هر یک از این آزمون‌ها شرکت کنید. بسته به هدف شما که کار کردن یا ادامه تحصیل و… است، هر یک از این دو آزمون می‌توانند برای‌ شما مفید باشند. باید دید که هدف شما شرکت در دانشگاه است؟

در چه رشته‌ای؟ و… .

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره در خصوص آزمون GRE  و GMAT   با مشاوران استادی پلن تماس حاصل فرمایید.