معادل سازی مدرک پزشکی در سوئد

 

 

شرط اول ورود پزشکان غیر اروپایی به بازار کار سوئد، معادل سازی مدرک پزشکی در سوئد است. در حالی که پزشکان از کشورهای اتحادیه اروپا (EU) نیازی به تایید مدارک خود ندارند. این بدان معناست که مدارک پزشکان متقاضی باید به تأیید سازمان‌‌ های مربوطه در سوئد برسد. یکی از این سازمان ها، سازمان ملی بهداشت و رفاه اجتماعی سوئد (The National Board of Health and Welfare) است. که این سازمان وابسته به دولت سوئد می‌ باشد.

این مرکز مدارک تحصیلی پزشکان متقاضی را بررسی‌ می کند، سپس روند صدور مجوز رسمیِ کار برای متقاضیان، با نظارت مستقیم این مرکز انجام‌ می‌ شود. هدف بسیاری از پزشکان و دندانپزشکان از مهاجرت به سوئد، ورود به بازار کار و یا ادامه‌ تحصیل در سوئد است. در این کشور دانشگاه‌‌ های معتبری وجود دارد که پزشکان با تحصیل در یکی از این دانشگاه‌‌ ها موقعیت و شرایط شغلی بهتری پیدا‌ می‌کنند.

 

 

  • شرایط معادل سازی مدرک پزشکی در سوئد

     

    متقاضیان برای معادل سازی، پزشکان باید در چند آزمون تئوری و عملی شرکت کنند. پزشکانی که بتوانند در آزمونهای مربوطه نمرات بالایی را به‌ دست آورند، مدرک پزشکی آنها راحتتر و سریع‌ تر معادل‌ سازی‌‌ خواهد شد. اگر پزشکان خارجی مدرک تخصصی خود را از یکی از دانشگاه‌‌‌ های این کشور کسب کرده باشند، به معادل سازی مدرک پزشکی در سوئد نیاز ندارند.

    یکی از شرایط ‌معادل سازی مدرک پزشکی این کشور، تسلط متقاضیان به زبان سوئدی است. در غیر این‌ صورت پروسه‌ معادل‌ سازی با مشکل مواجه‌ می‌ شود. از این‌رو پزشکانی که قصد دارند در یکی از دانشگاه‌‌ های سوئد بهتحصیل پزشکی یا دندانپزشکی بپردازند و یا وارد بازار کار این کشور شوند، باید مدرک زبان خود را به ‌همراه مدارک تحصیلی برای دولت سوئد ارسال کنند.

    برای کسب اطلاعات بیستر در خصوص دوره زبان سوئدی در سوئد کلیک نمایید.

    مراحل معادل سازی مدرک پزشکی در سوئد:

     

همزمان با ارائه‌ مدرک MD، به پزشکان مجوز ورود به بازار کار داده‌ میشود. این در حالیست که پزشکان خارجی که مدرک تحصیلی خود را از کشورشان دریافت کرده‌ اند، هیچ مجوزی برای کار ندارند. از سوی دیگر ممکن است آموزشها و مهارتهای آنها با استانداردهای مراقبت‌‌ های بهداشتی و درمانی در سوئد متفاوت باشد. معادل سازی مدرک پزشکی در سوئد به ‌همین منظور انجام‌ میشود. سازمان ملی بهداشت و رفاه اجتماعی سوئد، مسئولیت بررسی و ارزشیابی مدارک پزشکی متقاضیان را بر عهده دارد. مراحل اصلی معادل سازی مدرک پزشکی در سوئد به شرح زیر است:

درخواست خود را به ‌همراه مدارک مورد نیاز نظیر مدرک مهارت خود را در زبان سوئدی، به همراه مدرک تحصیلی و مدارک شناسایی برای سازمان ملی بهداشت و رفاه اجتماعی سوئد ارسال کنند. سازمان ملی بهداشت و رفاه اجتماعی نتیجه را به ‌صورت کتبی یا آنلاین به پزشکان متقاضی اعلام‌ میکند.

شرکت در آزمون‌‌ های پزشکی: بعد از اینکه مدارک پزشک متقاضی توسط سازمان ملی بهداشت و رفاه اجتماعی پذیرفته شد، باید در آزمونهای تعیین‌ شده برای پزشکان خارجی در سوئد (TULE-test) شرکت کند.

ورود به دوره‌ کارورزی: بعد از این‌ که متقاضی آزمونهای قبلی را با موفقیت پشت سر گذاشت، باید مرحله‌ کارورزی (internship)  را طی کند. پزشک باید ۱۸ ماه در این دوره بماند. در این دوره آزمونهای شفاهی و عملی از پزشک گرفته‌ میشود، همچنین پزشک باید در یک دوره‌ آزمایشی ۶ ماهه نیز شرکت کند. سپس نوبت به یک دوره‌ قانونی در سوئد‌ میرسد.

مرحله پایانی: در انتها پزشک متقاضی باید درخواست رسمی (application)  خود را برای سازمان ملی بهداشت و رفاه اجتماعی ارسال کند. با بررسی دوره‌‌ ها و آزمون‌‌ های طی شده، مدرک پزشکی معادل‌ سازی و برای پزشک، مجوز رسمی کار صادر‌ میشود.

 

 


نحوه‌ دریافت مجوز رسمی کار در سوئد


برای این‌ که پزشکان ایرانی بتوانند در زمینه‌ بهداشت و درمان وارد بازار کار سوئد شوند، ابتدا باید مجوز کار را از وزارت بهداشت و درمان این کشور دریافت کنند. برای این‌ کار ابتدا باید درخواست خود را که حاوی مدارک لازم است، برای سازمان ملی بهداشت و رفاه اجتماعی سوئد ارسال کنند. برای این‌ که یک پزشک خارجی بتواند در سوئد مجوز رسمی کار دریافت کند، باید مراحل زیر را پشت سر بگذارد:

۱_ارزیابی مدارک تحصیلی و سایر مدارک پزشکان

۲_ارائه مدرک زبان سوئدی ذر سطح C1 مطابق CEFR اروپایی

۳_تایید مدرک تحصیلی از طریق پورتال سازمان ملی بهداشت و رفاه اجتماعی سوئد (Socialstyrelsen)

۴_قبولی در آزمون مهارتی پزشکان (Kunskasprovet)

۵_شرکت در دوره قوانین سوئدی و گذراندن دوره ۶ ماهه اینترن شیپی

البته با دریافت مجوز کار سوئد ، به پزشکان اجازه‌ اقامت در سوئد داده نمی‌ شود. آن‌ ها باید به‌صورت جداگانه درخواست دریافت ویزای اقامت خود را برای دولت سوئد ارسال کنند. این کار باید بعد از أخذ مجوز رسمی کار صورت بگیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دوره زبان سوئدی رایگان و معادل سازی مدرک پزشکی در سوئد می توانید با مشاوران استادی پلن تماس بگیرید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *