هزینه های تحصیل و زندگی در اتریش

 

با توجه به استقبال خوب کشور اتریش از دانشجویان خارجی و دریافت شهریه مناسب، تقاضا برای ثبت نام در دانشگاه های این کشور رو به افزایش است. بسیاری از دانشگاه های اتریش دارای رتبه های برتر علمی در دنیا هستند و امکان تحصیل به زبان آلمانی نیز در آنها وجود دارد. حدود ۱۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به زبان آلمانی صحبت می کنند و یادگیری این زبان می تواند فرصت های شغلی و مطالعاتی خوبی برای شما فراهم کند.

اتریش دارای سابقه طولانی در زمینه آموزش عالی است و فیلسوفان، دانشمندان و نویسندگان بزرگی در این کشور تحصیل و زندگی کرده‌اند. در این رابطه شهر وین از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و قدیمی ترین دانشگاه های کشور در آن بنا شده‌اند. جالب است بدانید که یکی از مهم ترین جنبش های فلسفوی جهان به نام حلقه وین در این شهر رخ داده است. دانشگاه وین بالاترین رتبه علمی را در میان دانشگاه های اتریش دارد. در ادامه به بررسی هزینه های تحصیل و زندگی در این کشور می پردازیم. اگر شما نیز قصد ادامه تحصیل در یک کشور خارجی را دارید با ما همراه باشید.

 

 

میزان شهریه دانشگاه های اتریش

 

واحد پول اتریش یورو است و شهریه دانشگاه و دیگر هزینه های زندگی بر اساس این واحد پولی محاسبه و دریافت می شود. میزان شهریه در اتریش به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال کشور مبدا دانشجو و دولتی یا خصوصی بودن دانشگاه از عوامل تاثیرگذار بر روی آن هستند. معمولا شهریه دانشگاه های دولتی از خصوصی کمتر است و دانشجویان دانشگاه علوم کاربردی باید شهریه بیشتری بپردازند.

در این کشور معمولا از شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا شهریه دریافت نمی شود و تنها می بایست هزینه عضویت در اتحادیه دانشجویان را پرداخت کنند که حدود ۱۸ یورو برای هر ترم است. اما اگر این دسته از دانشجویان نتوانید در زمان مشخص و یا حداکثر دو ترم اضافی درس خود را به پایان برسانند، از آنها به ازای هر ترم اضافی شهریه کمی در حدود ۳۶۳ یورو دریافت می شود.

شهروندان دیگر کشورها موظف به پرداخت شهریه هستند. در دانشگاه های دولتی شهریه هر ترم حدود ۷۲۶ یورو است. علاوه بر این حق عضویت در اتحادیه دانشجویی نیز باید پرداخت شود.

یکی دیگر از هزینه های دانشجویی پرداخت حق بیمه درمانی است. البته از شهروندان کشورهای اروپایی معمولا حق بیمه دریافت نمی شود.

اگر قصد دارید برای تامین بخشی از هزینه های خود در یک شغل پاره وقت مشغول به کار شوید، در ابتدا باید برای اخذ مجوز کار درخواست دهید که این خود منوط به داشتن اجازه اقامت موقت است. شهروندان کشورهای اروپایی نیاز به دریافت مجوز ندارند. یکی دیگر از راه های کم کردن هزینه ها استفاده از بورس تحصیلی است.

 

 

هزینه های خورد و خوراک (به جز دخانیات و دیگر موارد غیرضروری)

 

خوشبختانه اتریش دارای فروشگاه های مواد غذایی زیادی است که می توانید غذای خود را با تخفیف زیاد و قیمت مناسب از آنها تهیه کنید. بیشتر دانشگاه های این کشور دارای سلف سرویس هستند و وعده های غذایی ارزان قیمت ارائه می دهند. با این حال اگر خودتان آشپزی کنید تا میزان زیادی هزینه هایتان کاهش می آید. قیمت برخی از مواد غذایی در این کشور به شرح زیر است.

  • هزینه نوشیدن یک فنجان قهوه / چای در کافه: ۳ یورو
  • هزینه خرید یک ساندویچ: ۳.۵ یورو
  • هزینه شام در یک رستوران معمولی: ۱۰ یورو

 

 

هزینه های شخصی

علاوه بر موارد بالا زندگی دانشجویی شامل هزینه های دیگری مانند شرکت در فعالیت های اجتماعی، سرگرمی و استفاده از حمل و نقل عمومی نیز است. در فهرست زیر به هزینه برخی از آنها اشاره شده است.

  • بلیت مترو یا اتوبوس: حدود ۲ یورو
  • بلیت سینما: حدود ۹ یورو
  • هزینه بازدید از موزه: حدود ۸ یورو

در کل هزینه های مربوط به امور شخصی مختلف مانند خرید کتاب، لوازم التحریر و تفریح حدود ۳۰۰ یورو است.

شما با ارائه کارت دانشجویی می توانید برای استفاده از حمل و نقل عمومی، بیشتر موزه ها، سینماها، تئاترها و سایر مکان های فرهنگی از تخفیف های دانشجویی بهره ببرید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *