کودکان تازه متولد شده یا از طریق «حق خون» یا «حق خاک» می توانند قامت دریافت کنند. حالت اول بر اساس تابعیت والدین است و در حالت دوم بستگی به کشور محل تولد دارد. در برخی کشورها هر دو این اصول اعمال می شود. در این مقاله این مفاهیم و کشور هایی از اقامت از طریق تولد فرزند را اعصا می‌کنند ، معرفی خواهیم کرد.

شهروندی بر اساس حق خون یا jus sanguinis. چیست؟

اقامت از طریق تولد فرزند

یکی از روش های اقامت از طریق تولد فرزند تابعیت بر اساس خون است. در این صورت، فرزند تابعیت یا شهروندی والدین را به ارث می برد. اگر والدین شهروند کشورهای مختلف باشند، تا زمانی که قانون آن کشور اجازه دهد، می توانند تابعیت فرزند خود را انتخاب کنند.

وقتی تابعیت به ارث می رسد، گاهی اوقات جنسیت والدین در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال، تنها فرزندی که پدرش شهروند امارات متحده عربی باشد می تواند از طریق حق تولد شهروند امارات شود. تابعیت مادر مهم نیست. بنابراین اگر زنی شهروند امارات باشد اما با یک خارجی ازدواج کرده باشد، فرزندان آنها در بدو تولد تابعیت امارات محسوب نمی شوند. آنها ممکن است بتوانند پاسپورت امارات متحده عربی را در نتیجه تابعیت دریافت کنند.

شهروندی همچنین می تواند از طریق نسل ها، به نوه ها و حتی نوه ها منتقل شود. در این مورد، هنگام درخواست تابعیت، کودک باید رابطه و تابعیت کشور انتخاب شده اجداد خود را تأیید کند.

شهروندی بر اساس حق خاک یا jus soli. چیست؟

اقامت از طریق تولد فرزند

از دیگر روش های اقامت از طریق تولد فرزند حق خاک است. کودکی در خارج از کشور متولد شود، بدون توجه به تابعیت والدین، به طور خودکار به عنوان شهروند آن شناخته می شود. اصل حق خاک در ۶۴ کشور به درجات مختلف اعمال می شود.

تفاوت های ظریف در قوانین کشور خاص نیز باید در نظر گرفته شود. در ایالات متحده، شهروندی به همه کودکان بو در اینجا اعطا می شود، بدون هیچ شرط اضافی. با این حال، زایمان در یک کشور اروپایی تابعیت آن کشور را برای کودک تضمین نمی کند. در فرانسه، کودکانی که از اتباع خارجی متولد می شوند، تنها پس از رسیدن به ۱۳ سالگی می توانند تابعیت خود را دریافت کنند. آذربایجان تنها فرزندانی را که والدین آنها ناشناس یا بدون تابعیت هستند به عنوان شهروند خود می شناسد.

ایرلند آخرین کشور اروپایی بود که اعطای تابعیت به کودکان را صرفاً بر اساس حق خاک متوقف کرد. از سال ۲۰۰۵، والدین باید تأیید کنند که حداقل چهار سال قبل از تولد کودک در این کشور زندگی کرده اند.تابعیت از طریق حق خاک به فرزندان دیپلمات ها یا کارمندان کشوری دیگر اعطا نمی شود.

معرفی کشورهایی که اقامت از طریق تولد فرزند را اعصا می‌کنند

اقامت از طریق تولد فرزند
کشورهای اروپایی هر دو اصل صدور تابعیت از طریق تولد را با هم ترکیب می کنند. این بدان معنی است که والدین باید ارتباط خود را با کشور تأیید کنند: از طریق شهروندی، مجوز اقامت یا اقامت برای مدت معین.

• بریتانیا

۱. اگر کودک پس از ۱ ژوئیه ۲۰۰۶ در کشور متولد شده باشد. و حداقل یکی از والدین شهروند بریتانیا باشد یا در زمان تولد کودک اقامت دائم در این کشور داشته باشد.
۲. اگر یکی از والدین در نیروهای مسلح بریتانیا خدمت کند، فرزند آنها نیز در بدو تولد تابعیت بریتانیا را دریافت خواهد کرد. این قانون برای کودکانی که بعد از ۱۳ ژانویه ۲۰۱۰ متولد شده اند اعمال می شود.

۳. در بیشتر موارد دیگر، کودکان تابعیت بریتانیا را از طریق تابعیت دریافت می کنند.

• آلمان اصول اقامت از طریق تولد فرزند را به شرح زیر اعمال می کند.

۱. تابعیت از طریق حق خون توسط کودکانی به دست می آید که ب به والدینی که متاهل هستند و یکی از آنها شهروند آلمان است.
۲. خارج از ازدواج و مادر آنها شهروند آلمان است.
۳. خارج از ازدواج و پدر آنها یک شهروند آلمانی است، مشروط بر اینکه پدر بودن کودک را تصدیق کند.
۴. شهروندی بر اساس حق خاک فقط به کودکی اعطا می شود که در آلمان متولد شود و حداقل یکی از والدین کودک بیش از هشت سال در آنجا زندگی کرده باشد. تابعیت آلمان نیز به فرزندان شهروندان سوئیسی یا مقیم سوئیس اعطا می شود.

• یونان
اگر کودک خارج از ازدواج متولد شود و مادر شهروند یونانی باشد، نوزاد در بدو تولد به عنوان شهروند یونان شناخته می شود. اگر فقط پدر یونانی باشد و پدر بودن آن قابل اثبات باشد، کودک واجد شرایط درخواست تابعیت قبل از سن ۱۸ سالگی است

. همچنین تابعیت در بدو تولد به کودکانی اعطا می شود که والدین آنها حداقل پنج سال به طور دائم در یونان زندگی کرده باشند. اگر شرایط اقامت برآورده شود، اما کودک در کشور دیگری متولد شده باشد، پس از شش سال تحصیل در مدرسه می توانند تابعیت یونان را دریافت کنند.

• ایرلند
پدر و مادر هر دو باید شهروند ایرلندی باشند یا باید سه سال از چهار سال قبل از تولد فرزند را به طور قانونی در این کشور زندگی کرده باشند، مثلاً بر اساس اقامت دائم. تابعیت ایرلند برای فرزندان شهروندان بریتانیایی و کسانی که حق زندگی در ایرلند شمالی را دارند نیز صادر می شود.

• اسپانیا

حق خاک را فقط در صورتی به رسمیت می شناسد که پدر و مادر هر دو باشند. در صورتی که بی تابعیت هستند، یعنی تابعیت ندارند، نمی توانند تابعیت خود را به فرزند خود منتقل کنند.
ناشناخته هستند.
اگر این شرایط رعایت نشود و هیچ یک از والدین پاسپورت اسپانیایی نداشته باشند یا در اسپانیا به دنیا آمده باشند، کودک همچنان می تواند با اقامت بیش از یک سال در آنجا تابعیت اسپانیا را دریافت کند. در عین حال، والدین کودک نیز باید به مدت یک سال، به عنوان مثال، بر اساس مجوز اقامت، در کشور زندگی کنند.

• لوکزامبورگ
تابعیت از والدین به ارث می رسد. همچنین اگر حداقل یکی از والدین در لوکزامبورگ متولد شده باشد، به کودک تابعیت اعطا می شود.اگر پدر و مادر هر دو خارجی باشند، فرزند متولد شده در این کشور در سن ۱۸ سالگی واجد شرایط دریافت پاسپورت لوکزامبورگ تحت شرایط زیر است:

حداقل یکی از والدین حداقل یک سال قبل از تولد فرزند در کشور زندگی کرده است.

خانواده حداقل پنج سال قبل از اینکه فرزند ۱۸ ساله شود در این کشور زندگی کرده است.
مالت.
هر کسی که در این کشور بین ۲۱ سپتامبر ۱۹۶۴ تا ۱ اوت ۲۰۰۱ متولد شود، به طور خودکار به عنوان شهروند مالتی شناخته می شود.
فرزندی که پس از این تاریخ متولد شود تنها در صورتی تابعیت اعطا می شود که حداقل یکی از والدین شهروند مالتی باشد یا در جزیره نیز متولد شده باشد.

• کشور پرتغال بر اساس شرایط زیر ایامت از طریق تولد فرزند را اعمال می‌کند

اگر حداقل یکی از والدین آنها شهروند پرتغالی باشد، می توان به یک کودک تابعیت پرتغال اعطا کرد. فرزندان اتباع خارجی می توانند شهروند شوند اگر آنها در کشور متولد شدند. حداقل یکی از والدین به مدت یک سال قبل از تولد فرزند در پرتغال زندگی کرده است، به عنوان مثال، بر اساس مجوز اقامت.

• فرانسه

قوانین سختگیرانه ای برای اعطای تابعیت به فرزندان خارجی ها دارد. تابعیت در بدو تولد اعطا نمی شود و شرایط اقامت به سن کودک بستگی دارد.

اخذ اقامت از طریق تولد فرزند برای کودکان متولد شده در ایالات متحده، کانادا و مکزیک چگونه است،

• ایالات متحده تمام کودکانی که در قلمرو خود متولد می شوند را به عنوان شهروند آمریکایی به رسمیت می شناسد. حق شهروندی و اقامت از طریق تولد فرزند در اصلاحیه چهاردهم قانون اساسی ایالات متحده که از سال ۱۸۶۸ لازم الاجرا شده است، ذکر شده است. وقتی زنی در بیمارستانی در آمریکا فرزندی به دنیا می آورد، گواهی می گیرد. بر اساس این گواهی، شناسنامه و سپس پاسپورت به نام کودک صادر می شود. در آینده، اظهارنامه مالیاتی باید سالانه از طرف کودک ارسال شود: در ایالات متحده، مالیات بر اساس شهروندی پرداخت می شود، نه اقامت مالیاتی.هنگامی که یک کودک ۲۱ ساله می شود، آنها می توانند برای والدین خود بر اساس الحاق خانواده برای شهروندی آمریکا درخواست دهند.

• کانادا همچنین به همه فرزندان متولد شده در این کشور بدون توجه به تابعیت والدین، تابعیت اعطا می کند. برای دریافت گذرنامه به نام فرزند، باید گواهی تولد و فرم درخواست تکمیل شده ارائه شود.

• مکزیک. تابعیت به همه کودکانی که در زایشگاه محلی یا سایر مؤسسات پزشکی متولد می شوند اعطا می شود.

اگرچه در ایالات متحده و کانادا، والدین نمی توانند پس از تولد فرزند خود برای شهروندی درخواست دهند، اما در مکزیک والدین می توانند پس از دو سال زندگی در آنجا و گذراندن امتحانات مربوطه در زبان اسپانیایی و تاریخچه، برای دریافت پاسپورت مکزیکی اقدام کنند.

اخذ اقامت از طریق فرزند برای کودکان متولد شده در کارائیب

کشورهای حوزه کارائیب از جمله معدود کشورهایی هستند که هنوز برای اعطای شهروندی فقط از حق خاک استفاده می کنند. این بدان معنی است که همه کودکان بو، به عنوان مثال، در آنتیگوا و باربودا، به طور خودکار شهروند این کشور می شوند.

شهروندی کشورهای حوزه کارائیب مزایای متعددی مانند ورود بدون ویزا به کشورهای شینگن و انگلستان، مزایای تحصیل در دانشگاه های بریتانیا و واجد شرایط بودن فوری برای ویزای توریستی ۱۰ ساله ایالات متحده را ارائه می دهد.

افراد ثروتمند به ندرت کشوری در دریای کارائیب را به عنوان زادگاه فرزندان خود انتخاب می کنند. با این حال، آنها می توانند از یکی از پنج کشور منطقه که در ازای سرمایه گذاری شهروندی ارائه می دهند، پاسپورت دریافت کنند و فرزندانشان می توانند شهروندی جدید والدین خود را به ارث ببرند.

سخن پایانی

در این مقاله شما عزیزان را با کشثر هایی که اقامت از طریق تولد فرزند را اعطا می‌کنند توضیح دادیم. این کشور ها هرکدام شرایط خاصی را برای والدین کودکان دارند که برای اطلاع بیشتر می‌توانند با مشاوران استادی پلن تماس حاصل پیدا کنید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *