تحصیل در دانشگاه ها و کالج های خارج از کشور بدون ارائه مدرک زبان

تحصیل در یک دانشگاه یا کالج خارجی به یک لیست طولانی از مدارک و پیش نیازها نیاز دارد. یکی از رایج­ترین و مهمترین الزامات، نمرات آزمون مهارت زبان است. آزمون­هایی همچون آیلتس و تافل که از جمله تست­های استانداردی است که توانایی متقاضیان تحصیل در خواندن، نوشتن و صحبت کردن به زبان انگلیسی را اندازه­گیری می­کند. در عین حال ارائه­ی مدرک زبان یکی از بزرگترین دغدغه­ های دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه­ها و کالج­های خارجی است و همواره به دنبال راهی برای دریافت پذیرش بدون ارائه­ی مدرک زبان هستند. اما آیا امکان تحصیل در دانشگاه­ها و کالج­ها بدون ارائه­ی مدرک زبان وجود دارد؟ کدام دانشگاه و کالج برای ارائه­ی پذیرش نیازی به مدرک زبان ندارد؟ اینها سوالاتی هستند که در این مقاله به دنبال یافتن پاسخی برای آنها هستیم و در نهایت نیز به بررسی شانس دریافت ویزای تحصیلی بدون ارائه ­ی مدرک زبان و شرایط تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور بدون مدرک زبان می­پردازیم:

دستیابی به نمره مطلوب در آزمون­های زبان می­تواند برای افراد غیر انگلیسی زبان مشکل باشد. علاوه بر این اگر می­خواهید بیش از یک بار برای کسب نمره بالاتر تلاش کنید یا در اولین­باری که در آزمون شرکت کرده­اید حداقل نمره لازم را کسب نکرده باشید، می­تواند یک هزینه اضافی برای شما باشد. بسیاری از دانشگاه­ها در کشورهای مختلف از جمله آلمان، ایالات متحده، استرالیا و .. دوره­های زبان برای دانشجویانی که مایل به گذراندن این دوره­ها و رسیدن به سطح مطلوب زبان در دانشگاه مورد نظر خود هستند، ارائه می­دهند. اما برخی از دانشگاه­ها و کالج­ها بدون دریافت مدارک آزمون­های IELTS و یا TOFEL که معیارهای اصلی پذیرش هستند، اقدام به ارائه­ی پذیرش به دانشجویان می­کنند. در اینجا لیستی از دانشگاه­های واقع در کشورهایی مانند استرالیا، کانادا، ابریتانیا، آلمان و … وجود دارد که شما می­توانید بدون ارائه­ی مدرک زبان در آنها تحصیل کنید.

بسیاری از دانشگاه­ها در کشور استرالیا وجود دارند که دانشجویان را بدون نمره IELTS / TOEFL می­پذیرند که این دانشگاه­ها عبارتند از:

  1. The University of Queensland
  2. The University of Adelaide
  3. The University of New South Wales
  4. Macquarie University
  5. Bond University
  6. The University of South Australia
  7. The University of Southern Queensland
  8. Swinburne University of Technology

در صورتی که در یک دوره تمام وقت به زبان انگلیسی تحصیل کرده باشید و یا اگر حداقل پنج سال در یک محیط انگلیسی زبان مشغول به کار بوده­اید، دانشگاه کوئینزلند به شما پذیرش می­دهد. دانشگاه­های آدلاید و مک کواری نیز فقط در صورت شرکت در یک دوره­ی زبان انگلیسی قبل از شروع دوره اصلی به دانشجویان پذیرش می­دهند.

دانشگاه باند و دانشگاه سوث استرالیا به آزمون­های جایگزینی مانندCAE  و PTE برای ارائه­ی پذیرش نیاز دارند. همچنین اگر در دوره­ی متوسطه به زبان انگلیسی تحصیل کرده باشید می­توانید در دانشگاه­های سوث کوئینزلند ، باند و دانشگاه صنعتی سوینبورن بدون ارائه­ی مدرک زبان تحصیل کنید.

 

اگر می خواهید بدون آزمون آیلتس یا تافل در خارج از کشور تحصیل کنید، کانادا می­تواند مکان مناسبی برای شما باشد. تعدادی از دانشگاه­ های کانادا برای پذیرش به TOEFL / IELTS احتیاج ندارند. در واقع اگر حداقل چهار سال در یک مدرسه انگلیسی زبان تحصیل کرده باشید، دیگر نیازی به ارائه مدرک زبان نخواهید داشت. در زیر می­توانید تعدادی از دانشگاه­هایی که بدون نمره­ی IELTS/TOFFEL پذیرش می­دهند، را مشاهده کنید:

  1. Brock University
  2. Carleton University
  3. University of Winnipeg
  4. University of Regina
  5. Memorial University
  6. Concordia University

 

  • بریتانیا

برخی از دانشگاه های انگلستان که نیازی به نمره IELTS ندارند، عبارتند از:

  1. University of Bristol
  2. The University of Bolton
  3. London Southbank University
  4. Robert Gordon University

 

  • کشورهای اتحادیه اروپا به جز بریتانیا

اگر بتوانید مهارت خود را در تسلط به زبان انگلیسی نشان دهید، می­توانید بدون مدرک آیلتس یا تافل در کشورهای اروپایی در خارج از کشور تحصیل کنید. به عنوان مثال اگر شما در پنج سال اخیر به زبان انگلیسی تحصیل کرده باشید، یا دارای گواهی IGCSE (گواهینامه عمومی بین­المللی آموزش متوسطه) که نشان می­دهد انگلیسی زبان اول شما بوده، باشید و یا اینکه آخرین مدرک تحصیلی شما به زبان انگلیسی بوده باشد، در اینصورت می­توانید ثابت کنید که تسلط کافی و مهارت­های ارتباطی خوبی در زبان انگلیسی دارید.

اگر مدرک لیسانس شما به زبان انگلیسی بوده باشد، معمولاً به مدرک TOEFL یا IELTS احتیاج نخواهید داشت. برخی دانشگاه­ها فقط به نامه­ای از موسسه آموزشی قبلی برای اطمینان از مهارت زبان انگلیسی بسنده می­کنند. با این حال برخی از دوره­ها نیازی به مهارت زبان انگلیسی ندارند اما برخی دیگر از دوره­ها چنین شرایطی ندارند؛ به عنوان مثال دوره­های فلسفه انگلیسی نیاز به ارائه­ی مدرک زبان انگلیسی دارد.

در زیر برخی از دانشگاه­های ایالات متحده وجود دارد که می­توانید بدون نمرات IELTS یا TOEFL در آنها تحصیل کنید:

  1. دانشگاه کلرادو: در صورتی که واجد شرایط زیر باشید، نیازی به ارائه­ی مدرک زبان نخواهید داشت:
  2. زبان مادری دانش­آموز انگلیسی باشد.
  3. متقاضی حداقل یک سال از تحصیل تمام وقت دانشگاهی خود را در یک موسسه آمریکایی گذرانده باشد. اگرچه کشورهایی مانند بوتسوانا، غنا، آفریقای جنوبی و نیجریه مشمول نیستند.
  4. دانشگاه درکسل: در صورت عدم ارائه­ی مدرک زبان، باید یکی از دو دوره­ی زیر را بگذرانید:
  5. برنامه تابستانی آمادگی دانشگاه (UPREP)
  6. دوره­ی زبان برای دانشجویان بین­المللی (Bridge)

دانشگاه­ های زیر نیز به دانشجویان بین­المللی به شرط گذراندن دوره­ی فشرده زبان انگلیسی (IELP) پذیرش می­دهند:

  • State University of New York
  • University of Arkansas
  • University of Dayton

علاوه بر این اگر در دوره متوسطه به زبان انگلیسی تحصیل کرده باشید، دانشگاه ایالتی کالیفرنیا و دانشگاه نیواورلئان از دریافت مدرک زبان انگلیسی چشم­پوشی می­کنند. دانشگاه های دیگری نیز در آمریکا وجود دارند که می­توانید بدون اینکه نمره IELTS / TOEFL  در آنها تحصیلات خود را دنبال کنید که عبارتند از:

  • University of Delaware
  • University of Iowa

 

اگر می­خواهید بدون آیلتس در خارج از کشور تحصیل کنید، می­توانید کشور مالزی را انتخاب کنید. مالزی یکی از برترین کشورهای آسیا پس از سنگاپور برای تحصیل است. برای تحصیل کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری نیازی به ارائه­ ی مدرک زبان نیست؛ اما بیش از ۸۰ درصد دوره­ها در دانشگاه­های این کشور به زبان انگلیسی ارائه می­شود.

 

  • هند

تحصیل در کشور هند بدون ارائه­ی مدرک آیلتس یا تافل امکان­پذیر است؛ زیرا در حال حاضر ارائه­ی این مدارک به عنوان یکی از شروط پذیرش در دانشگاه­های هند وجود ندارد. بر همین اساس دانشگاه دهلی، بمبئی، کلکته و دانشگاه باناراس هندو از جمله دانشگاه­های محبوب هند هستند که برای مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری خود به مهارت زبان انگلیسی احتیاج ندارند. توجه داشته باشید که زبان تدریس در اکثر دانشگاه­های هند به ویژه در رشته­های مدیریت، علمی و فنی انگلیسی است.

امکان دریافت ویزای تحصیلی بدون مدرک زبان

دریافت ویزای تحصیلی آسانترین مسیر برای تحصیل در خارج و قابل تبدیل به اقامت دائم پس از فار­غ­التحصیلی است. اما تقریبا در ذهن اکثر دانشجویان این سوال پیش می­آید که در صورت نداشتن مدرک زبان آیا می­توانند برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کنند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که خیلی مطمئن نباشید. برای اثبات مهارت زبان انگلیسی باید یا برای گرفتن مدرک زبان آیلتس و تافل یا برخی آزمون ­های دیگر اقدام کنید و نمره­ی قابل قبولی نیز در این آزمون ­ها بدست آورید. در صورتی که دانشگاه نیز تصمیم بگیرد شما را از ارائه ­ی مدرک زبان معاف کند، همچنان باید مهارت زبان انگلیسی خود را در سفارت ثابت کنید تا بتوانید با موفقیت ویزا را بدست آورید و در صورتی که افسر مهاجرت از تسلط شما بر زبان انگلیسی اطمینان حاصل نکند، شانس شما برای دریافت ویزای تحصیلی پایین خواهد بود. حتی متقاضیان ویزای تحصیلی از ایالات متحده، انگلستان، استرالیا که انگلیسی زبان هستند نیز ممکن است به ارائه ­ی مدرک زبان احتیاج داشته باشند. بنابراین به یاد داشته باشید در صورتی که مایل به تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکترا هستید چاره­ ای جز ارائه­ی مدرک زبان برای دریافت ویزای تحصیلی ندارید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره تحصیلی می توانید با کارشناسان استادی پلن تماس حاصل فرمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *