شیوه آزاد سازی مدارک تحصیلی وزارت بهداشت و اخذ ریزنمرات دانشجویان علوم پزشکی

 

 

اگر در یکی از رشته های پزشکی و یا پیراپزشکی درس می خوانید و قصد دارید بعد از فارغ التحصیلی برای ادامه تحصیل و یا کار مهاجرت کنید، باید قبل از هر چیزی از مراحل و شیوه آزاد سازی مدارک تحصیلی وزارت بهداشت و اخذ ریزنمرات دانشجویان علوم پزشکی آگاهی داشته باشید. دانستن تمامی قوانین مربوط به دریافت و آزادکردن مدارک و اسنادتان، باعث می شود بدون اتلاف وقت به هدفتان برسید. با ما در این مقاله همراه باشید تا شما را با این موضوع آشنا کنیم.

 

 

 

چرا باید فرآیند آزادسازی مدارک تحصیلی وزارت بهداشت را طی کنیم؟

 

همان طور که می دانید، برای یک دانشجو که دولت هزینه تحصیلش را می پردازد و اصطلاحا به صورت روزانه درس می خواند، تعهداتی تعریف می شود. در واقع اگر بخواهید مدارک خود را آزاد کنید و به تحصیل در خارج از کشور بپردازید، باید این تعهدات را بخرید؛ به بیان دیگر هزینه ای را که دولت در طول تحصیل شما برایتان صرف کرده بازگردانید؛ این تعهدات بستگی به عوامل زیادی از جمله، دوره روزانه یا شبانه، سهمیه ای ورود به دانشگاه دانشجو و تعهدنامه محضری که هنگام شروع اولین ترم تحصیلی از دانشجویان وابسته به وزارت خانه ها گرفته می شود، دارد. این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر در دوره های تخصص، فوق تخصص و یا phd مشغول به تحصیل شدید، نمی توانید بعد از آن اقدام به خریداری تعهدات خود کنید.

 

 

 

 

برای آزاد سازی مدارک تحصیلی وزارت بهداشت باید چه کنیم؟

 

برای اخذ و آزادسازی مدارک تحصیلی وزارت بهداشت باید چند گام زیر را پشت سر بگذارید تا بتوانید با دریافت ریزنمرات و دانشنامه خود، بدون هیچ نگرانی برای ادامه تحصیل به کشور مورد نظر خود سفر کنید.

 

 

 

 

گام اول:

 

برای شروع روند اداری دریافت مدارک تحصیلی خود، باید به صندوق رفاه دانشگاهتان مراجعه کرده و تسویه حساب کلی با دانشگاه را انجام دهید؛ یعنی اگر بدهی بابت کتابخانه، خوابگاه، وام اخذ شده از دانشگاه و… دارید، همه آن مبالغ را بپردازید. اگر دانشجوی روزانه بوده اید، باید هزینه تحصیل مجانی و رایگانی که دولت در اختیارتان گذاشته را نیز به دانشگاه برگردانید. این مبلغ برای هر رشته تحصیلی متفاوت بوده و بر اساس واحد های درسی آزاد سازی مدارک تحصیلی وزارت بهداشت شما اعمم از عملی، عمومی و تئوری تعریف می شود. بعد از پرداخت این موارد، رسیدی را دریافت می کنید که در ادامه به آن نیاز دارید.

 

 

آزاد سازی مدارک تحصیلی وزارت بهداشت

 

 

 

 

گام دوم:

 

در این گام، باید به اداره تعهدات مراجعه کرده و رسیدی را که در گام اول از صندوق رفاه دانشگاه گرفته اید، ارائه دهید. بعد از آن کار های مربوط به تشکیل و ایجاد پرونده شما در این اداره آغاز می شود. نکته ای که در این بخش حائز اهمیت می باشد، این است که اگر دانشجوی رشته های پزشکی، پرستاری، علوم آزمایشگاهی، دندانپزشکی، هوشبری، فوریت های پزشکی، داروسازی، اتاق عمل و رادیولوژی هستید که مشمول گذراندن طرح اجباری می شوید، اداره تعهدات نامه ای تحت عنوان طرح انسانی  به شما می دهد. بعد از آن باید به همراه این نامه به بخش حقوقی بروید و برای تحصیل در خارج از کشور، وثیقه بگذارید.

برای مطالعه شرایط شیوه ها و هزینه آزادسازی مدارک تحصیلی از دانشگاه های دولتی و دریافت دانشنامه  کلیک نمایید. 

 

 

 

 

گام سوم:

 

می توانید به دو صورت وثیقه ارائه دهید: نقدی و ملکی.

اگر توانایی گذاشتن وثیقه نقدی را دارید، می توانید بدون اتلاف وقت و معطلی به هدف خود یعنی آزاد کردن مدارک تحصیلی و دریافت دانشنامه تان برسید؛ کافی است به بانک ملی بروید و مبلغ وثیقه را در حسابی سپرده گذاری کنید. شاید برایتان جالب باشد که حتی می توانید از این پول سود هم دریافت کنید و با معرفی یک حساب بانکی معتبر و مطمئن به بانک، از آن ها بخواهید که سود پول وثیقه را ماه به ماه به آن واریز کنند. البته، برای صادر کردن ضمانت نامه، مقداری از اصل مبلغ وثیقه، در حساب بلوکه می شود و به عنوان بهای صدور ضمانت نامه چهار ساله، مبلغی در حدود ۳۶۰ هزار تومان (متغیر) نیز از شما می گیرند.

 

 

گام چهارم:

 

اگر به هر دلیلی راه دوم یعنی گذاشتن وثیقه ملکی را انتخاب کنید، زمان طولانی تری را باید برای دریافت دانشنامه و ریزنمرات خود صبر کنید. زیرا انجام مراحل اداری آن به مراتب بیشتر از ارائه وثیقه نقدی طول می کشد و اگر وقت زیادی برای سفر و اپلای ندارید، این روند را توصیه نمی کنیم!

ابتدا، نماینده حقوقی دانشگاه شما و بعد از آن نماینده دادگستری برای دیدن و ارزش گذاری به ملکتان مراجعه می کنند. (ممکن است ارزشی کم تر از ارزش و قیمت واقعی ملک روی آن بگذارند!) بعد از آن باید استعلام از اداره دارایی و شهرداری گرفته شود؛ در نهایت که کار های اداری این ملک انجام شد و به قول معروف تکلیف آن یکسره شد، بخش حقوقی نامه ای به اداره تعهدات می فرستد و علاوه بر آن طی نامه ای جداگانه از دانشگاه شما می خواهد که ریزنمرات و دانشنامه شما را پس از صدور، به وزارت بهداشت ارسال کند. در نامه ای که بعد از این مراحل وزارت بهداشت ب دانشگاه شما می فرستد، شماره ای درج شده که شما با در دست داشتن آن می توانید به دانشگاهتان بروید و پیگیر کار آزادسازی مدارکتان شوید.

 


برای مطالعه شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا کلیک نمایید. 

 

 

 

گام آخر:

 

بعد از طی گام های بالا، دانشنامه و ریزنمرات شما توسط دانشگاه صادر می شود؛ سپس به وزارت بهداشت فرستاده شده و مهری مبتنی بر تائید و بلامانع بودن ترجمه روی آن ها زده می شود.

بعد از این می توانید با خیال راحت به دنبال کار های مهاجرت و تحصیل در بهترین دانشگاه های سراسر دنیا باشید!

 

 

 

نکات آزاد سازی مدارک تحصیلی وزارت بهداشت

 

  1. اگر در دانشگاهی درس خوانده اید، که علاوه بر پایان نامه، باید مقاله ای از تز و پایان نامه تان ارائه کنید، ابتدا باید مقاله را به دانشگاه تحویل دهید و سپس ریزنمرات و دانشنامه خود را دریافت کنید.
  2. برای صادر شدن دانشنامه آقایان، نیازی نیست که وضعیت سربازی رفتن و نظام وظیفه آن ها معلوم شده باشد.

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر از فرآیند و شیوه آزاد سازی مدارک تحصیلی وزارت بهداشت و اخذ ریزنمرات دانشجویان علوم پزشکی، با مشاوران و کارشناسان موسسه استادی پلن، تماس حاصل نمائید.

 

 

مطالب مرتبط۶ مدرک مهم برای تحصیل در خارج از کشور | فلوشیپ (fellowship) چیست و چه مزایایی دارد؟و به چه کسانی تعلق می گیرد؟ | تحصیل مجازی در خارج از کشور |

 

 

برای دریافت خدمات مشاوره تحصیلی به صفحه ی تماس با ما و یا رزرو وقت مشاوره ویزای تحصیلی مراجعه نمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

۵۱ دیدگاه

  • سلام از مطالب خوبتون ممنونم.
    بنده فارغ التحصیل دندانپزشکی هستم و برای اراسل اپلای نیاز به ریزنمراتم دارم. همزمان دارم طرحم رو هم میگدرونم. سوالم این بود که آیا میشه بعد از اینکه مدرکم رو ترجمه کردم، اصلش رو به وزارت بهداشت برگردونم و وثیقه رو بردارم؟‌
    اگر خیر، آیا میشه به گدروندن طرحم ادامه بدم و به محض خروج از کشور به همون نسبتی که طرحم رو گدروندم از مابقی وثیقه‌ای که قبلا گذاشتم بردارم؟

    • درود بر شما

      روال عادی اینه که شما طرح تون رو بگذرونید و سپس بعد از آزاد سازی مدرک برای ترجمه مدارک اقدام کنید.

      در صورت داشتن سوال لطفا سوال تون رو کامنت کنید.

      موفق باشید

    • سلام
      وقت بخیر

      این مسئله کاملا به تصمیم دانشگاه تون بستگی داره، چون امکان داره با سپری شدن نصف طرح موافق نباشن. و یا با گذراندن نصف طرح کل مبلغ وثیقه رو طلب کنن.
      لطفا برای اینکه مطمئن بشید از دانشگاه تون سوال کنید.

      برای دریافت مشاوره با دفتر تهران تماس بگیرید.

      موفق باشید

  • سلام
    من دانشجوی رشته ی رادیولوژی هستم و قصد دارم که بعد از فارغ التحصیلی برای کار مهاجرت کنم.
    میخواستم بپرسم چند سال بعد از فارغ التحصیلی مدرکم آزاد میشه ؟؟
    از یکی پرسیدم گفت ۴ سال بعد آزاد میشه😥😥 ، درسته ؟؟
    من فکر میکردم بعد از دوسال که طرحمو گذروندم مدرکم آزاد میشه
    میشه راهنماییم کنید لطفا 🙏🙏

    • باسلام

      لطفا زمان آزاد سازی مدرک رو با دانشگاه تون هماهنگ کنید، چون مرکز صادر کننده مدرک تون دانشگاه هست و ما نمی تونیم نظر یا پیشنهادی در این خصوص بدیم.

      موفق باشید

    • باسلام

      متاسفانه، ما خدماتی در خصوص آزاد سازی مدرک ارائه نمی دهیم.
      لطفا برای اطلاع از مبلغ وثیقه نقدی برای آزادسازی مدرک پزشکان عمومی در سال ۱۴۰۰ با دانشگاه مربوط و یا وزارت بهداشت در ارتباط باشید.

      موفق باشید

      • سلام
        من مدرک ارشد مامایی دانشگاه دولتی دارم. طرح مامایی اجباری نیست. برای آزاد کردن مدرک هم نیاز به پرداخت پول هست؟

        • باسلام

          با توجه به استفاده شما از خدمات تحصیلی دولتی ، قطعا آزادسازی مدرک شما شامل پرداخت هزینه می شود .

    • درود بر شما،

      پروسه آزادسازی مدارک در کل این صورته، اما براساس هر رشته و دانشگاه کمی متفاوته . که شما باید برای اطلاع از هزینه آزاد سازی و یا روند آزادسازی مدرک تحصیلی به دانشگاه مربوطه مراجعه کنید.

      موفق باشید

    • درود بر شما،

      در کل در بعضی از رشته های دانشگاه آزاد نیز ، دانشجویان ملزم به گذراندن طرح هستند که رشته پرستاری دانشگاه آزاد یکی از آن رشته ها ست.

      موفق باشید

  • پزشکان متعهد به خدمت ایا روش و راه آزاد سازی مدرک شون همین هست یا متفاوت هست؟ و اگر راهی هست میشه لطفا توضیح بدید؟

    • درود برشما

      ما این مقاله را صرفا جهت مطالعه کلی در سایت قرار دادیم و شما باید براساس رشته و دانشگاه خودتان روند آزاد سازی را پیش ببرید.

      چون ممکنه شرایط دانشگاه تان کمی تغییر کرده باشه .

      موفق باشید

  • سلام وقتتون بخیر
    عذر میخوام من پارسال با گذاشتن وثیقه مدرک دانشگاهمو آزاد کردم و الان به دلایل شخصی کلا نیازی به مدرک ندارم و میخوام که مدرکو پس بدم و وثیقه رو آزاد کنم. آیا امکان همچین کاری هستش یا ممکنه با درخواستم موافقت نشه؟

    • درود برشما

      درخواست تان را به دانشگاه بدید ! تا درخواست تان را بررسی کنن.
      که البته این مسئله کاملا بستگی به تصمیم دانشگاه داره.
      اما احتمال این کار کمی پایینه.

      در صورت تمایل نتیجه پیگیری تان را در اینجا با سایر دانشجویان به اشتراک بزارید.

      موفق باشید

  • سلام شما اطلاع دارین که این قانون افزایش هزینه ازادسازی مدرک وزارت بهداشت تصویب شد یا نه؟ من کارشناسی ارشدم رو میخاستم ازاد کنم که جزو رشته های طرح دار نیست ولی همچین چیزی شنیدم نگران شدم.
    مثل اینکه قبلا کمتر از پنج میلیون هزینه ازاد سازی بوده و ظاهرا میخاستن هزینه ازاد سازی رو اندازه پردیس خودگردان کنن یعنی ۴۰ میلیون..
    شما در این باره اطلاعی دارین؟

    • سلام
      وقت بخیر

      خیر متاسفانه خبری در این خصوص منتشر نشده . لطفا مجددا از طریق وزارت بهداشت پیگیری نمایید.

      موفق باشید

      • سلام وقتتون بخیر عذرخواهی میکنم واس رشته ی پرستاری دانشگاه دولتی بعد از گذروندن طرح ازادسازی مدارک رایگانه؟یا باید مث رشته های علوم پایه هزینه پرداخت کنیم؟

        • باسلام

          در صورت گذراندن طرح باید مدارک تان آزاد بشه ، اما در بعضی از دانشگاه ها روند به صورت دیگه ای هست ، که پیشنهاد می کنیم بصورت مستقیم با واحد دانشگاهی خودتون در تماس باشید.

    • باسلام

      برای آزاد سازی تمامی مدارک تحصیلی شما نیاز به گذراندن خدمت سربازی دارید . اما این امکان هم برای شما هست که با پذیرش ادامه تحصیل در مقطع بالاتر با وثیقه مدارک تحصیلی تان را آزاد کنید.

  • سلام
    من ۶ ماه از شروع طرحم میگذره اگر امسال بصورت پیمانی در ازمون وزارت بهداشت یا تامین قبول بشم میتونم مدارکم را بعد از پایان طرحم آزاد کنم؟

  • سلام آیا کسی که فارغ التحصیل رشته پزشکی هستش و طرح وی از نوع اختیاری است و نه اجباری، نیازی به گذاشتن وثیقه جهت آزادسازی مدرک از دانشگاه داره؟

  • سلام خسته نباشید ببخشید من دوستم پزشکی میخونن سهمیه هیئت علمی هستن امروز شنیده که فقط نصف مدت زمان رو میتونن بخرن اون ۷ سالی ک تعهد داریم برای مدرکمون شما در مورد این موضوع اطلاع دارین؟

  • سلام ،کازشنلس بیهوشی هستم و طرحمو گذروندم،میخولستم بدونم هزینه آزادسازی مدرک ب چ صورت حساب میشه و تقریباً چقدر هستش،ممنون میشم راهنمایی کنید

    • باسلام

      با توجه به تغییرات به وجود آمده و با توجه به اینکه شما طرح تان را گذراندید. لطفا برای اطلاع از هزینه باقی مانده جهت آزاد سازی مدرک با دانشکده مربوطه در ارتباط باشید.

    • باسلام

      آزادسازی مدارک تحصیلی تان تنها براساس نظر مرکز مربوطه انجام میشه .
      چون متاسفانه تصمیم گیری هر مرکز متفاوته .

      موفق باشید

  • سلام خسته نباشید
    من دانشجوی پزشکی هستم و سوالم این بود که آیا با گذراندن طرح مبلغ وثیقه تسویه خواهد شد؟
    و اینکه اون هزینه تحصیل رایگان که علاوه بر هزینه ی وثیقه است، چقدره؟

  • یه سوال اگه رشتمون طرح اجباری نداشته باشه
    بعد از تصویه حساب با دانشگاه مدرکمونو میدن؟ مثلا رشته من ماماییه میخوام بدونم بعد تصویه مدرکم آزاد میشه؟

  • با سلام من دانشجوی پزشکی هستم میخواستم بدونم بعد اینکه فارغ التحصیل شدم و طرح اجباری رو تموم کردم دانشگاه مدرکمو آزاد میکنه و دیگ هزینه ای نمیگیره؟ منظورم اینه فقط واسه کسی ک طرح نره پول میگیرن ک مدرکو آزاد کنن و با کسایی ک طرح رو میرن کاری ندارن و مدرک و ریز نمرات رو میدن ؟؟؟

    • درود برشما ، بله دانشجویان پول را در ازای نگذراندن طرح پرداخت میکنن. درصورتی که شما طرح را گذراندید ، میتوانید مدرک را آزاد کنید.

      موفق باشید

  • سلام وقت بخیر ببخشید اگه از طرح دو ساله پزشکی معاف باشیم برای ازادسازی مدارک هزینه ای پرداخت نمیکنیم درسته؟

  • سلام وقت بخیر
    من ارشد مهندسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز خوندم برای آزد سازی مدرکم باید حتما هزینه پرداخت کنم یا از طریق کاریابی هم میشه؟ و اول باید لیسانسم آزاد کنم؟

  • سلام ممنون از مطالب تون
    من ارشد وزارت بهداشت روزانه درس خوندم و طرحمو قبلا گذروندم در دوره کاردانی، متاسفانه ارشدم ۵ سال طول کشیده، واحد دانش اموختگان بمن گفته شد مدرک فقط با سابقه بیمه و کار و یا هزینه نقدی آزاد میشه، و نامه کاریابی قبول نمیکنیم. میخام بدونم همه دانشگاهها شامل این موردن

  • سلام وقتتون بخیر باشه
    ببخشید من ارشد وزارت بهداشت هستم
    و سوالم این بود ک برای ازاد سازی مدرک باید ترم هایی ک پایان نامه داشتیم هزینه ای پرداخت بشه یا فقط ترم هایی ک واحد داشتیم باید هزینه رو پرداخت کنیم؟

  • سلام و وقت بخیر
    من لیسانس علوم آزمایشگاهی دارم از دانشگاه دولتی و ۳ سال طرح گذروندم.بابت این ۳ سال از مبلغ ازاد سازی مدرکم چیزی کسر میشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *