شیوه ها و هزینه آزادسازی مدارک تحصیلی از دانشگاه های دولتی و دریافت دانشنامه

 

 

بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت برای ادامه تحصیلات دانشگاهی دارند، با مشکل آزادسازی مدارک درسی و تحصیلی خود از دانشگاه های دولتی روبه رو هستند؛ اما راه هایی برای آزادسازی این مدارک وجود دارد که با آگاهی از آن ها می توانید با خیال راحت برای دریافت اسناد خود اقدام کرده و به هر کشوری که در نظر دارید، مهاجرت کنید. در این مقاله شما را با شیوه ها و هزینه آزادسازی مدارک تحصیلی از دانشگاه های دولتی و دریافت دانشنامه آشنا کنیم.

 

چه کسانی برای اپلای با مشکل نداشتن مدارک تحصیلی مواجه می شوند؟

 

به طور کلی دانشجویانی که در دانشگاه های دولتی و به صورت نوبت اول (روزانه) درس خواندند، با این مشکل مواجه می شوند؛ زیرا تمامی هزینه های تحصیل  این افراد را دولت تقبل کرده است و در قبال آن دانشجویان متعهدند با توجه به تعداد سال هایی که رایگان از این امکانات استفاده کردند و منطقه ای که زمان دبیرستان و کنکور در آن زندگی می کردند، به مملکت خود خدمت کنند.

یعنی اگر هزینه تحصیل خود را پرداخت کرده اید، به عبارت دیگر در دانشگاه های آزاد، غیر انتفاهی،علمی کاربردی، پیام نور، پردیس خودگردان و یا حتی شبانه دانشگاه های دولتی درس خوانده اید برای مهاجرت هیچ گونه اقدامی برای آزادسازی اسناد و مدارک خود نیازی نیست انجام دهید.

 

 

 

روش های دریافت و آزادسازی مدارک تحصیلی از دانشگاه های دولتی

 

  1. دریافت نامه عدم پیدا کردن شغل و کار مناسب

یکی از روش هایی که می توانید با استفاده از آن به مدارک تحصیلی خود دسترسی پیدا کرده و آن ها را آزاد کنید، ثبت نام در یک موسسه کاریابی است. بعد از فارغ التحصیلی می توانید در یکی از این موسسات ثبت نام کرده و بعد از سپری شدن مدت زمانی مشخص شده، نامه ای مبتنی بر این که شغل و کاری پیدا نکرده اید دریافت کنید. از روزی که در این موسسات اسم می نویسید تا زمانی که بتوانید نامه را بگیرید، باید حدالقل شش ماه بگذرد.

نکات مربوط به این روش:

 

  • یکی از مزایایی که این شیوه دارد، این است که می توانید با استفاده از ارائه نامه عدم پیدا کردن کار، اسناد و مدارک تمامی مقاطع و دوره های تحصیلی خود را آزاد کنید. مثلا، اگر شما مقطع دکترا را به اتمام رسانده اید، می توانید مدارک تحصیلی دوره دکترا، کارشناسی ارشد و کارشناسی را با هم دریافت کنید؛ البته این نکته را هرگز فراموش نکنید که زمانی که مشغول به تحصیل یک دوره بالاتر هستید، نمی توانید با ارائه نامه عدم اخذ شغل، مدارک دوره های پیش خود را آزاد کنید؛ یعنی به عنوان مثال اگر دانشجوی دکترا هستید، نمی توانید برای دریافت مدارک دوره های کارشناسی ارشد و کارشناسی خود با این روش اقدام کنید.
  • اگر قصد استفاده از روش فوق را دارید، باید بالافاصله بعد از فارغ التحصیلی به سراغ یکی از موسسات کاریابی بروید؛ زیرا اگر برای بانوان بیش تر از شش ماه از زمان اتمام دانشگاه، و برای آقایان بیشتر از یک سال بعد از دریافت کارت پایان خدمت یا معاف شدن (اگر بعد از دریافت گواهی موقت تحصیل، کارت پایان خدمت و یا معافیت صادر شده باشد، حداکثر شش ماه زمان) بگذرد، نمی توانند از این شیوه استفاده کنند.
  • نباید در هیچ کدام از شرکت ها و اداره های دولتی، اسم شما به عنوان کارمند ثبت و برای بیمه فرستاده شده باشد؛ به عبارت دیگر نباید در هیچ قسمت و بخش دولتی سر کار بروید.
  • وقتی برای اخذ مدارک خود با استفاده از این نامه به دانشگاه مراجعه می کنید، باید حتما اسناد خود را از پایین تره دوره تا بالاترین دوره آزاد کرده و دریافت کنید؛ به عنوان مثال اگر دوره دکترا آخرین دوره ای بوده که در آن تحصیل کرده اید، باید ابتدا مدرک کارشناسی، سپس کارشناسی ارشد و در نهایت مدرک مربوط ب مقطع دکترای خود را اخذ نمایید.
  • تمامی نکات و شرایط ذکر شده مربوط به آزادسازی مدارک و اسناد تحصیلی رشته های زیر نظر وزارت علوم می باشد و اگر دانشجویی هستید که رشته شما توسط وزارت بهداشت مدیریت می شود، باید قوانین خاص خود را دنبال کنید.برای مطالعه مقاله WES چیست؟ و نحوه ارسال مدارک برای WES چگونه است؟ کلیک نمایید.

     

  1. پرداخت هزینه مشخص شده توسط وزارت علوم

     

روشی که با به کار گیری آن می توانید بدون هیچ دغدغه ای اسناد تحصیلی خود را دریافت کنید، پرداخت هزینه ای مشخص به وزارت علوم است؛ اگر بودجه کافی دارید، می توانید به جای صبر و طی کردن مراحل اداری، با پرداخت مبلغی خاص و مشخص در مدت پنج تا بیست روز، مدارک خود را به دست بیاورید.

نکات مربوط به روش فوق:

 

  • جالب است بدانید، اگر بعد از فارغ التحصیلی مشغول به کار شده اید، هر چه زمان بیشتری کار کرده باشید، هزینه کمتری باید بپردازید.
  • سالی که وارد دانشگاه شده اید و سالی که در آن درس خود را به پایان رسانده اید نیز در میزان مبلغ تعیین شده تاثیر گذار است.
  • پولی که باید به وزارت علوم برای آزاد کردن این اسناد و گرفتن دانشنامه و ریز نمرات بپردازید، بستگی به سهمیه ای که منطقه زندگی شما در سال کنکور داشته، (یک، دو، سه) دارد.
  • مقطع و گروه و رشته تحصیلی شما نیز نقش مهمی در مقدار این هزینه ایفا می کند.
  1. پیدا کردن کار و سابقه ی بیمه

     

دولت از شما انتظار دارد به ازای تحصیل رایگانی که کردید، برای کشور خود کار کنید؛ بنابراین اگر سابقه ی بیمه ی کاری خود را ( بسته به سهمیه و منطقه کنکور و مقطع دوره تحصیلی) به دانشگاه خود ارائه دهید، می توانید مدارک خود را برای مهاجرت آزاد کنید.

 

 

 

نکات مربوط به روش فوق:

 

برای آقایون، سالی های سربازی جزو این خدمات حساب می شود و از سال هایی که باید به مملکت خدمت کنند، کم می شود.

سابقه ی بیمه بعد از فارغ التحصیلی مد نظر قرار می گیرد و کارهایی که دوران دانشجویی انجام دهید، جزو سال های خدمت شما محاسبه نخواهد شد.

در مدرک گواهی موقت تحصیلی دانشجویان ذکر می شود که موظف به چند سال خدمت هستند.سابقه ی بیمه ای که با کار کردن به دست می آورید  تعداد سال هایی را که متعهد به کار برای کشور هستید، کاهش می دهد.

نکته نهایی این است که در این شیوه نیز ابتدا باید با سابقه ی بیمه ی خود مدارک مقاطع پایین تر را دریافت کنید و بعد از آن با مابقی سابقه ی بیمه، اسناد مقاطع بالاتر؛ یعنی مثلا اگر دانشجوی فارغ التحصیل از دوره دکترا هستید، ابتدا با تعداد سال هایی که برایتان بیمه رد شده مدرک دوره کارشناسی، با مانده سابقه مدرک فوق لیسانس و با مابقی اسناد دوره دکترا را می توانید آزاد کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر از نحوه آزادسازی مدارک تحصیلی از دانشگاه های دولتی با کارشناسان موسسه استادی پلن در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط: ۶ مدرک مهم برای تحصیل در خارج از کشور | فلوشیپ (fellowship) چیست و چه مزایایی دارد؟و به چه کسانی تعلق می گیرد؟ | تحصیل مجازی در خارج از کشور |

برای دریافت خدمات مشاوره تحصیلی به صفحه ی  رزرو وقت مشاوره ویزای تحصیلی مراجعه کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *