دانشگاه لیدن – University of Lieden (LEI) یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی در لیدن هلند است.

این دانشگاه به دستور ویلیام، رهبر انقلاب هلند در جنگ هشت ساله، در سال ۱۵۷۵ تأسیس شد

و قدیمی ترین دانشگاه هلند است.

این دانشگاه در دوران عصر طلایی هلند به دلیل فضای فکری و شهرت بین المللی لیدن توانست محققان را از سراسر اروپا به جمهوری هلند جذب کند.  در این دانشگاه بیش از ۲۶۰۰۰ دانشجو به تحصیل مشغول هستند که ۱۳ درصد این دانشجویان را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند.

در خصوص سیستم آموزشی دانشگاه لیدن هلند نیاز است بدانید:

دانشجویان دانشگاه لیدن می توانند در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در بیش از ۱۵۰ رشته به تحصیل بپردازند.

در مقطع کارشناسی ۱۲ رشته به زبان انگلیسی و ۴۰ رشته به زبان هلندی و در مقطع کارشناسی ارشد ۷۸ رشته به زبان انگلیسی ارائه می شود.

این دانشگاه متشکل از ۶ دانشکده است و بر اساس رتبه بندی موسسه تایمز در سال ۲۰۱۹ رتبه ی ۶۸

در بین دانشگاه های جهان را به خود اختصاص داده است.
بهترین رتبه در این دانشگاه متعلق به هنر و علوم انسانی با رتبه ی ۲۳ در جهان است.

بعد از این رشته ها رشته ی حقوق با رتبه ی ۲۷ در جهان بهترین رتبه را داراست.

بدین ترتیب این دانشگاه در زمینه ی هنر، علوم انسانی و حقوق در مقایسه با سایر رشته های این دانشگاه از برتری برخوردار است.

همچنین دانشجویان دانشگاه لیدن در زمینه های علوم کامپیوتر، علوم اجتماعی، آموزش، علوم حرکتی،

حقوق، هنر و علوم انسانی، سلامت، پزشکی و مراقبت های پزشکی، روانشناسی و علوم بیولوژی به تحصیل مشغول هستند.

دانشگاه لیدن یکی از دانشگاه های پیشرو در زمینه تحقیق در اروپا به شمار می آید.

به همین جهت برای حفظ جایگاه بین المللی خود در زمینه های مختلف از جمله علوم طبیعی، علوم زیستی (به اصطلاح «بیوتکنولوژی قرمز»)،

پزشکی، علوم اجتماعی، حقوق بین الملل، نجوم و زبان های غیر غربی به پژوهش می پردازد.


  • تحصیل در قدیمی ترین دانشگاه هلند
  • برخورداری از کتابخانه ای با ۵.۲ میلیون عنوان کتاب
  • امکان استفاده از کتابخانه دانشگاه لیدن پس از فارغ التحصیلی

تاریخچه

تاریخچه دانشگاه لیدن هلند:

  در سال ۱۵۷۵، جمهوری در حال ظهور هلندی هیچ دانشگاهی نداشت. تنها دانشگاه دیگر در هلند، دانشگاه لووان در جنوب لوان بود که تحت کنترل اسپانیایی ها بود. رنسانس علمی تاکید ویژه ای بر اهمیت تحصیلات دانشگاهی داشت، به همین دلیل پرینس ویلیام نخستین دانشگاه هلندی را در لیدن تاسیس کرد تا بتواند شهروندانش را برای اهداف مذهبی آموزش دهد و همچنین در زمینه های دیگر به کشور و دولتش آموزش دهد. حضور محققان برجسته ای همچون ژاکوبوس گرونویوس، هرمان بوهروا، تیبریس هامسترئوس و دیوید روهنن و سابقه ی طولانی در دانشگاه لیدن به سرعت دانشگاه لیدن را به یک نهاد مورد توجه تبدیل کرد که دانشجویان را از سراسر اروپا جذب می کرد.   در پایان قرن نوزدهم، دانشگاه لیدن دوباره به یکی از دانشگاه های برتر اروپا تبدیل شد. پروفسور Heike Kamerlingh Onnes در نخستین آزمایشگاه درجه حرارت پایین دانشگاهی در جهان، درجه حرارتی تنها یک درجه بالاتر از صفر مطلق را به دست آورد. در سال ۱۹۰۸، او همچنین اولین کسی بود که موفق به تسهیل هلیوم شد. در سال ۲۰۰۵، دستنوشته ای از اینشتین در نظریه کوانتومی گاز ایده آل یکپارچه در یکی از کتابخانه های لیدن کشف شد. در سال ۲۰۱۲، لیدن به منظور ایجاد دانشگاه ها برای افزایش کیفیت تحقیقات و تدریس، لندن با دانشگاه صنعتی دلفت و دانشگاه اراسموس روتردام وارد اتحادی استراتژیک شد. این دانشگاه همچنین خانه غیر رسمی گروه بیلدربرگ، گروهی از چهره های سیاسی و اقتصادی رده بالا در آمریکای شمالی و اروپا است.

آموزش

سیستم آموزشی دانشگاه لیدن هلند

  دانشجویان دانشگاه لیدن می توانند در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در بیش از ۱۵۰ رشته به تحصیل بپردازند. در مقطع کارشناسی ۱۲ رشته به زبان انگلیسی و ۴۰ رشته به زبان هلندی و در مقطع کارشناسی ارشد ۷۸ رشته به زبان انگلیسی ارائه می شود. این دانشگاه متشکل از ۶ دانشکده است و بر اساس رتبه بندی موسسه تایمز در سال ۲۰۱۹ رتبه ی ۶۸ در بین دانشگاه های جهان را به خود اختصاص داده است. بهترین رتبه در این دانشگاه متعلق به هنر و علوم انسانی با رتبه ی ۲۳ در جهان است. بعد از این رشته ها رشته ی حقوق با رتبه ی ۲۷ در جهان بهترین رتبه را داراست. بدین ترتیب این دانشگاه در زمینه ی هنر، علوم انسانی و حقوق در مقایسه با سایر رشته های این دانشگاه از برتری برخوردار است. به دلیل ریشه های تاریخی، تمرکز این دانشگاه بر علوم اجتماعی و انجمن های دانشجویی است. همچنین این دانشگاه ارتباط نزدیکی با خاندان پادشاهی در هلند دارد. ملکه بئاتریس, ملکه کنونی هلند و ویلیام-الکساندر ولیعهد هلند، دانش آموخته ی این دانشگاه هستند. از دیگر افراد برجسته که در این دانشگاه به تحصیل پرداخته اند می توان از دبیر کل سابق ناتو، استاد یوپ دی هوپ شففر و معاون نخست وزیر فعلی هلند و وینست چرچیل نام برد. همچنین این دانشگاه میزبان افراد برجسته ای همچون آلبرت انیشتین و رنه دکارت بوده است.

تحقیق

تحقیقات دانشگاه لیدن هلند

  دانشجویان دانشگاه لیدن در زمینه های علوم کامپیوتر، علوم اجتماعی، آموزش، علوم حرکتی، حقوق، هنر و علوم انسانی، سلامت، پزشکی و مراقبت های پزشکی، روانشناسی و علوم بیولوژی به تحصیل مشغول هستند. دانشگاه لیدن یکی از دانشگاه های پیشرو در زمینه تحقیق در اروپا به شمار می آید. به همین جهت برای حفظ جایگاه بین المللی خود در زمینه های مختلف از جمله علوم طبیعی، علوم زیستی (به اصطلاح «بیوتکنولوژی قرمز»)، پزشکی، علوم اجتماعی، حقوق بین الملل، نجوم و زبان های غیر غربی به پژوهش می پردازد. دانشگاه لیدن تصمیم گرفته است تا تحقیقات خود را در ۱۱ حوزه متمرکز کند که بیشتر مطالعات بین رشته ای است. از جمله:

  • مدرنیته و سنت های آسیایی
  • علوم زیستی: پایگاه علمی بهداشت
  • عملکرد مغز و اختلال در طول عمر
  • اصول علم
  • تعامل جهانی مردم، فرهنگ و قدرت از طریق سنین
  • سلامتی، پیشگیری و چرخه زندگی انسان
  • تعامل بین سیستم های حقوقی
  • تنوع زبان در جهان
  • مشروعیت سیاسی: نهادها و هویت
  • کشف و توسعه داروهای ترجمه شده
  • داروهای عروقی و احیا کننده

این دانشگاه ۱۶ بار برنده ی جایزه ی نوبل و ۲۱ بار برنده ی جایزه ی اسپینوزا شده است و بالاترین امتیاز علمی بین دانشگاه های هلند را داراست. از لحاظ تحقیقات علمی مدرن، این دانشگاه همکاری نزدیکی با پارک زیست شناسی لیدن، معتبر ترین مرکز علوم زیست شناختی در هلند و یکی از موفق ترین پارک های علمی در اروپا دارد. از دستاوردهای این دانشگاه می توان به الکتروکاردیوگرافی (نوار قلب) اشاره کرد.

 

حرفه

موقعیت های شغلی دانشگاه لیدن هلند

دانشجویان دانشگاه لیدن در مرکز شغلی این دانشگاه (SBB) می توانند از فرصت های شغلی و کارآموزی متنوعی بهره مند شوند. دوره های کارآموزی SBB به دانشجویان این امکان را می دهد که در یک محیط کاری کار کنند و دانش بیشتری در خصوص نقاط ضعف و قوت خودشان بیابند. همچنین سازمان ها نیز قبل از استخدام می توانند از نقاط بالقوه کارمندان آینده ی خود آگاه شوند. همچنین این دانشگاه به جهت تاکید بر کارآفرینی موجب تقویت این روحیه در دانشجویان می شود. بسیاری از دانشجویان این دانشگاه پس از فارغ التحصیلی شرکت های منحصر به خود را تاسیس می کنند که آمار موجود در این زمینه، گواه این مدعاست.  

زندگی دانشجویی در هلند

زندگی دانشجویی در هلند ۷ موردی که پیش از تحصیل در هلند باید بدانید! آیا قصد تحصیل در کشور هلند را دارید و نمی دانید باید چه چیزهایی را مدنظر قرار دهید؟ شروع زندگی به عنوان یک دانشجو در کشور جدید می تواند استرس زا باشد، به خصوص اگر قبلاً هرگز در این کشور نبوده اید و یا اولین بار است که از خانه دور می شوید. به همین دلیل پیش از تصمیم گیری جهت تحصیل در هر کشوری بایستی از مواردی که توجه به آنها لازم است، آگاهی یابید. در ادامه به ۷ موردی که پیش از تحصیل در کشور هلند باید بداتید، اشاره خواهیم کرد: ۱- انتخاب شهر محل تحصیل در هلند تصمیم در خصوص شهری که قصد تحصیل در آن را دارید، نقطه ی آغازین برای شروع یک زندگی دانشجویی است. در کشور هلند، شهرهای دانشجویی و دانشگاه های معتبری برای تحصیلات وجود دارد. بنابراین قبل از انتخاب دانشگاه و شهر مورد نظر اطمینان حاصل کنید که در مورد همه ی آنها به خوبی تحقیق کرده اید. همچنین در این خصوص می توانید از مشاورین استادی پلن نیز کمک بگیرید. در زیر ۵ شهر هلند را که محبوبیت بیشتری در بین دانشجویان دارد، به اختصار معرفی می کنیم: برای مطالعه مقاله زندگی دانشجویی در هلند کلیک نمایید. https://www.studyplan.org/%d8%b2%d9%86%d8%af%da%af%db%8c-%d8%af%d8%a7%d9%86%d8%b4%d8%ac%d9%88%db%8c%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d9%87%d9%84%d9%86%d8%af/