تولد فرزند در کانادا

قانون ملیت در کانادا به وسیله ی قانون تابعیت تعیین شده است. این قانون تعیین کننده ی این است که چه کسی واجد شرایط دریافت تابعیت کانادا است.در این بخش به شرایط تولد فرزند در کانادا خواهیم پرداخت.  یکی از راه های اخذ تابعیت کانادا به وسیله ی تولد کودک و بر اساس اصل Jus Soli است. بر اساس این اصل، کودکانی که در کانادا به دنیا می آیند واجد شرایط اخذ اقامت کانادا هستند.

Jus Soli در حقیقت یک عبارت لاتین که به معنای “حق خاک” است. این اصلاح به طور معمول برای اشاره به حق شهروندی کودک متولد شده استفاده می شود و به معنای حق هر کسی است که در محدوده ی یک کشور به دنیا آمده برای کسب ملیت و شهروندی در آن کشور است.

متاسفانه این اصل در حال پیوستن به تاریخ است. حتی برخی از کشورها آن را کاملا در کشور خود از بین برده اند. (کشورهایی مانند هند و مالت). بسیاری از کشور های دیگر نیز (از جمله کشورهای توسعه یافته ای مانند استرالیا، فرانسه، آلمان، ایرلند، نیوزلند، اسپانیا و انگلستان و …)  برای Jus Soli محدودیت هایی را تعریف کرده اند. به طور معمول یکی از بند های این محدودیت این است که حداقل یکی از والدین تابعیت آن کشور را داشته باشد.

در حال حاضر، تنها تعداد محدودی از ۱۹۵ کشور موجود در جهان در هنگام تولید فرزندان اتباع بیگانه به آن ها تابعیت را اعطا می کنند. لازم به ذکر است که هم اکنون، هیچ کشور اروپایی تابعیت خودکار را بر اساس اصل Jus Soli اعطا نمی کند. اصل Jus Soli به شکل خالص و اصیل آن تنها بیشتر در نیمکره ی غربی، از جمله ایالات متحده ی آمریکا و کانادا وجود دارد.

 

 

 

تولد فرزند در کانادا برای افراد غیر کانادایی

امروزه، کانادا یکی از معدود کشورهای توسعه یافته در جهان است که به کودکانی که در محدوده ی کشورش به دنیا می آیند یک شهروندی بی قید و شرط را ارائه می کند.

اگر کودکی در کانادا به دنیا بیاید، آن کودک تابعیت کانادا را دریافت می کند. حتی در شرایطی والدین فرزند هیچ کدام کانادایی نباشند نیز این کودک به طور خودکار تابعیت کانادا را دریافت می کند. این مسئله به خاطر پایبندی کامل کانادا به اصل Jus Soli است. برای همین هم بسیاری از افراد غیر مقیم کانادا برای زایمان به این کشور مراجعه می کنند.

 

 


حق تولد کودک در کانادا و امتیازات مربوط به آن

فرزندانی که در کانادا به دنیا می آیند حقوق و امتیازاتی مربوط به شهروندی کانادایی دریافت می کنند که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم:

  1. حق اقامت در کانادا یا مسافرت به کانادا در هر زمان که می خواهند. لازم به ذکر است که این کودکان به ویزا نیازی ندارند.
  2. توانایی دریافت و بهره مندی از مزایایی مانند آموزش رایگان و مزایای مربوط به زندگی اجتماعی در کانادا.

 

لازم به ذکر است که والدین یک کودک متولد شده در کانادا، بر خلاف فرزندشان، هیچ مزیت ویژه ای برای اقامت در کانادا نخواهند داشت.

اگر والدین یک کودک متولد شده در کانادا تصمیم به ماندن در کشور کانادا در کنار کودک بگیرند، باید برای دریافت ویزای اقامت موقت مانند ویزای بازدید کننده کانادا ، ویزای دانشجویی کانادا  و یا ویزای کاری کانادا  اقدام کنند. (البته باید واجد شرایط دریافت این ویزاها باشند.)

بیشتر والدین فرزندانی که در کانادا متولد می شوند؛ پس از تولد کودک، به کشور های خود باز می گردند چرا که می دانند پس از بزرگ شدن کودک (و یا حتی پیر شدن) او همیشه قادر به بازگشت به کانادا برای زندگی، تحصیل، کار و تشکیل یک زندگی در کانادا خواهد بود.

اصل Jus Soli در کانادا به کودکانی که در این کشور متولد می شوند در هنگام بازگشت به کشورهایشان یک امید می دهد. این کودکان از نظر قانونی شهروند کشور کانادا می باشند و در هر مرحله ای از زندگی خود می توانند به کانادا بروند و یک زندگی با کیفیت بالا را تجربه کنند.

 

 

 

زایمان در کانادا برای افرادی که مقیم کانادا نیستند

بر اساس قانون شهروندی، به کلیه ی نوزادانی که در خاک کانادا متولد می شوند، به جز کودکان دیپلمات های خارجی، به طور خودکار تابعیت کانادا داده می شود. کانادا و ایالات متحده ی آمریکا تنها کشورهایی G7 هستند که تابعیت بر اساس محل تولد را ارائه می کنند. در ادامه به بیان برخی از سوالات متداول در مورد تولد فرزند در کانادا پرداخته ایم:

 

 

 

آیا یک بازدید کننده می تواند فرزند خود را در کانادا به دنیا آورد؟

همانند این که دیگر اتباع خارجی که تابعیت کانادا را در اختیار ندارند؛ کودکانی که فرزند بازدید کنندگان خارجی هستند (بازدید کنندگانی که از بدو تولد کانادایی نیستند) ممکن است که سرانجام بتوانند تابعیت شهروندی کانادا را با رعایت مقررات مربوط به قانون مهاجرت و حمایت از پناهندگان به دست آورند. تعهدات لازم برای اخذ اقامت، در قوانین مندرج در بند ۵ قانون شهروندی مشخص شده است.

 

 

آیا ممکن است که یک مادر که با هدف تولید نوزاد خود در خاک کانادا، قصد دریافت ویزای کانادا را دارد از دریافت این ویزا محروم شود؟

خیر، اداره ی مهاجرت و پناهندگان و تابعیت در کانادا به وضوح بیان کرده است که روند ارزیابی متقاضی ویزای کانادا ( در این مورد یک زن باردار) تنها بر اساس درآمد متقاضی و دیگر عوامل معمولی موثر در روند اخذ پذیرش ویزا انجام می شود.

 

 

 

آیا پدر کودک متولد شده در کانادا این اجازه را دارد که پس از تولد نوزاد خود در کانادا، از کودک در بیمارستان دیدن کند؟

بله، پدر و دیگر بستگان مجاز هستند که کودک را در بیمارستان ملاقات کنند.

 

 

 

آیا کودک متولد شده در کانادا می تواند اقامت دائم کانادا را کسب کند و شهروند کانادا شود؟

بله، هر کودکی که در کانادا متولد می شود، تابعیت کشور کانادا را اخذ می کند حتی اگر پدر و مادر هر دو شهروند کشور دیگری باشند. (شهروند کشور دیگری غیر از کانادا)

 

 

 

هزینه ی تولد فرزند در کانادا چقدر است؟

بیمارستان انتخابی برای به دنیا آمدن کودک و دیگر ترجیحات مادر ممکن است که باعث شود هزینه های تولد بچه و اقامت در بیمارستان متفاوت باشد. بنابراین این مسئله کاملا به انتخاب های والدین برمی گردد. والدین همچنین می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر برای تصمیم گیری بهتر و برنامه ریزی بودجه ی خود،از مشاوران استادی پلن مشاوره بگیرند.

 

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *