دانشگاه های برتر کانادا به تفکیک استان

 

از کشور کانادا ۲۶ دانشگاه در رتبه بندی سال ۲۰۲۰ موسسه QS حضور دارند، و سه دانشگاه کانادا موفق شده اند در فهرست ۶۰ دانشگاه برتر قرار گیرند. ۱۰ دانشگاه دیگر کانادا هم بین ۴۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفته اند. این رتبه بندی بر اساس امتیازی که کارفرمایان و دانشگاهیان به هر موسسه آموزش عالی داده اند، میزان تاثیرگذاری تحقیقات دانشگاه، و برخی شاخص های دیگر انجام شده است. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی دانشگاه های برتر کانادا به تفکیک استان بپردازیم، با ما همراه باشید.

 

در جدول زیر ۱۰ دانشگاه برتر کانادا در سال ۲۰۲۰ را مشاهده می کنید و در ادامه می توانید اطلاعات بیشتری در مورد دانشگاه های هر استان مطالعه کنید.

 

 

۱۰ دانشگاه برتر کانادا

 

رتبه QS در سال ۲۰۲۰

دانشگاه

شهر

استان

۲۹

دانشگاه تورنتو

تورنتو انتاریو
۳۵

دانشگاه مک گیل

مونترال کبک
۵۱

دانشگاه بریتیش کلمبیا

ونکوور بریتیش کلمبیا
۱۱۳

دانشگاه آلبرتا

ادمونتون آلبرتا
۱۳۷

دانشگاه مونترال

مونترال کبک
۱۴۰

دانشگاه مک مستر

همیلتون انتاریو
۱۷۳

دانشگاه واترلو

واترلو انتاریو
۲۱۱

دانشگاه وسترن

لندن انتاریو
۲۳۳

دانشگاه کلگری

کلگری آلبرتا
۲۳۹

دانشگاه کوئین

کینگستون انتاریو

 

دانشگاه های برتر انتاریو

 

 

دانشگاه های برتر انتاریو

 

بیش از یک سوم دانشگاه های برتر کانادا در استان انتاریو قرار دارند. در ضمن انتاریو پرجمعیت ترین استان این کشور بوده و بیش از ۳۸ درصد کل جمعیت کانادا را در خود جای داده است. چهار دانشگاه برتر کانادا در بزرگترین شهر این کشور یعنی تورنتو، و دو دانشگاه برتر هم در اتاوا (پایتخت کانادا) قرار دارند و هر دوی این شهرها در سال ۲۰۱۹ جزو ۵۰ شهر برتر دانشجویی فهرست QS بودند. برترین دانشگاه های انتاریو عبارتند از:

 

۱- دانشگاه تورنتو

 

دانشگاه تورنتو امسال مشترکا رتبه ۲۹ جهان را به دست آورد و در کانادا هم رتبه یک را کسب کرد. بالاترین امتیاز این دانشگاه مربوط به شاخص شهرت یا اعتبار آکادمیک (رتبه هفدهم در جهان) بود. دانشگاه تورنتو به نوآوری های پژوهشی معروف شده و زادگاه انسولین و تحقیقات حوزه سلول های بنیادی است.

۲- دانشگاه مک مستر

 

دانشگاه مک مستر مشترکا رتبه ۱۴۰ جهان را به دست آورد. این دانشگاه در سال ۱۸۸۷ تاسیس شده و نام خود را از ویلیام مک مستر، سناتور و بانکدار کانادایی گرفته است که در وصیتنامه اش ۹۰۰ هزار دلار برای تاسیس آن اهدا کرد.

 

۳- دانشگاه واترلو

 

دانشگاه واترلو که مشترکا رتبه ۱۷۳ جهان را کسب کرد، به خاطر برنامه های آموزش عملی و کارورزی معروف است. در این برنامه ها تحصیل در دانشگاه با کسب تجارب کاری ادغام می شود.

۴- دانشگاه وسترن

دانشگاه وسترن (که قبلا وسترن انتاریو نامیده می شد) رتبه ۲۱۱ جهان را از آن خود کرد و عضو U15 (گروهی متشکل از ۱۵ دانشگاه پژوهش محور کانادا) است.

 

۵- دانشگاه کوئین

 

دانشگاه کوئین مشترکا در جایگاه ۲۳۹ جهان قرار گرفت. این دانشگاه در سال ۱۸۴۱ بر اساس مجوز اعطا شده از سوی ملکه ویکتوریا تاسیس شد، و بیش از ۱۴۰۰ هکتار زمین در سراسر انتاریو را در اختیار دارد.

 

 

۶- دانشگاه اتاوا

 

دانشگاه اتاوا برترین دانشگاه پایتخت کانادا و بزرگترین دانشگاه دو زبانه جهان (با حدود ۴۲,۲۵۰ دانشجو) است، و در سال ۲۰۲۰ با هشت پله صعود نسبت به سال ۲۰۱۹ توانست مشترکا رتبه ۲۸۱ جهان را به دست آورد.

 

۷- دانشگاه یورک

 

دانشگاه یورک مشترکا در رده ۵۲۰-۵۱۱ جهان قرار گرفت و دانشکده فیلمسازی آن معروف است.

 

۸- دانشگاه گلف (Guelph)

 

دانشگاه گلف در شهری به همین اسم قرار دارد و امسال توانست در رده ۵۸۰-۵۷۱ برترین های جهان قرار گیرد. این دانشگاه بویژه در رشته دامپزشکی اعتبار بسیار زیادی دارد.

 

۹- دانشگاه کارلتون

 

دانشگاه کارلتون شهر اتاوا در رده ۷۰۰-۶۵۱ جهان قرار گرفت و در کانادا مشترکا رتبه ۲۲ را به دست آورد.

 

۱۰- دانشگاه ویندسور

 

دانشگاه ویندسور هم که در شهر ویندسور (جنوبی ترین شهر کانادا) قرار دارد مشترکا در رده ۷۰۰-۶۵۱ جهان و ۲۲ کانادا جای گرفت.

 

 

۱۱- دانشگاه رایرسون

 

دانشگاه رایرسون در مرکز شهر تورنتو، با ۴۳ هزار دانشجو یکی از بزرگترین دانشگاه های کانادا است و در رده ۱۰۰۰-۸۰۱ جهان قرار گرفت.

با ثبت نام در سایت استادی پلن و تشکیل پروفایل، میتوانید وضعیت خود را برای مهاجرت سنجیده و پاسخ سوالات خود را از مشاورین مادریافت کنید.

 


 

دانشگاه های برتر کبک

 

کبک بزرگترین استان کانادا و دومین استان پرجمعیت این کشور است. زبان فرانسه در این استان زبان رسمی محسوب می شود. بزرگترین شهر کبک یعنی مونترال چهار دانشگاه از بهترین دانشگاه های کانادا را در خود جای داده است.

۱- دانشگاه مک گیل

 

دانشگاه مک گیل در مونترال، دومین دانشگاه برتر کانادا در سال جاری است و مشترکا رتبه ۳۵ جهان را در اختیار دارد. این دانشگاه در سال ۱۸۲۱ تاسیس شد و هم اکنون حدود ۳۴,۲۰۰ دانشجو دارد که حدود ۳۶ درصد آنها خارجی هستند.

۲- دانشگاه مونترال

 

دانشگاه مونترال که توانست رتبه ۱۳۷ جهان را کسب کند، به عنوان دانشگاهی پژوهش محور معروف است که بیش از ۵۰۰ میلیون دلار کانادا بودجه تحقیقاتی دارد.

۳- دانشگاه لاوال

 

دانشگاه لاوال واقع در شهر کبک، جایگاه ۴۱۶ جهان را به دست آورد و قدیمی ترین موسسه آموزش عالی در کانادا است که تاریخچه آن به سال ۱۶۶۳ باز می گردد. بعلاوه دانشگاه لاوال نخستین دانشگاه فرانسوی زبان در آمریکای شمالی است.

 

 

۴- دانشگاه کنکوردیا

 

دانشگاه کنکوردیا توانست مشترکا رتبه ۴۶۲ جهان را کسب کند و از نظر هر دو شاخص مربوط به تنوع آکادمیک (یعنی درصد اعضای هیئت علمی خارجی و درصد دانشجویان خارجی) در بین ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار بگیرد.

 

 

۵- دانشگاه کبک

 

دانشگاه کبک در سال ۲۰۲۰ در رده ۵۷۰-۵۶۱ جهان قرار گرفت و متشکل از ۱۰ دانشگاه دولتی با مجموع ۸۷ هزار دانشجو است که بزرگترین آنها در مونترال قرار دارد.

 

 

۶- دانشگاه شربروک

 

دانشگاه شهر شربروک در رده ۷۰۰-۶۵۱ جهان قرار گرفت. این دانشگاه یک پردیس را هم در حومه مونترال (منطقه لونگوئی) اداره می کند.

 


 

دانشگاه های برتر بریتیش کلمبیا

 

دانشگاه های برتر بریتیش کلمبیا

 

بریتیش کلمبیا غربی ترین استان و یکی از مناطق کوهستانی کانادا است. بزرگترین پیست اسکی آمریکای شمالی در این استان قرار دارد. چندین دانشگاه برتر کانادا هم در بریتیش کلمبیا واقع شده اند.

 

۱- دانشگاه بریتیش کلمبیا

 

سالهاست که دانشگاه بریتیش کلمبیا جایگاه سوم را در بین دانشگاه های برتر کانادا در اختیار دارد. این دانشگاه در سال ۲۰۲۰ با چهار پله صعود به رتبه ۵۱ جهان رسید و از نظر شاخص اعتبار آکادمیک هم مقام ۲۸ جهان را به دست آورد. دانشگاه بریتیش کلمبیا حدود ۶۴,۸۰۰ دانشجو در پردیس های خود در ونکوور و کلونا دارد.

 

 

۲- دانشگاه سایمون فریزر

 

دانشگاه سایمون فریزر رتبه دوازدهم را در بین دانشگاه های کانادا کسب کرد و در سطح جهان مشترکا حائز رتبه ۳۱۴ شد. این دانشگاه در سال ۱۹۶۵ تاسیس شد و نام خود را از سایمون فریزر، کاوشگر معروف و تاجر پوست حیوانات گرفته است. پردیس اصلی دانشگاه در بارنابی (شرق ونکوور) قرار دارد.

 

 

۳- دانشگاه ویکتوریا

 

دانشگاه ویکتوریا واقع در شهر ویکتوریا (پایتخت بریتیش کلمبیا)، مشترکا رتبه ۳۶۴ جهان و ۱۴ کانادا را به دست آورد. این دانشگاه تقریبا ۲۱,۸۰۰ دانشجو دارد که بیش از ۳ هزار نفر آنها خارجی هستند.

 


 

دانشگاه های برتر آلبرتا

 

آلبرتا پرجمعیت ترین استان در بین مناطق استپی کانادا بوده و البته ناحیه غربی آن مثل بریتیش کلمبیا کاملا کوهستانی است. دو دانشگاه از ۱۰ دانشگاه برتر کانادا در این استان قرار دارند.

۱- دانشگاه آلبرتا

 

دانشگاه آلبرتا که جایگاه چهارم در کانادا و رتبه ۱۱۴ جهان را به دست آورد، یکی از محرک های مهم اقتصاد استان آلبرتا به شمار می رود و پنج درصد از تولید ناخالص داخلی سالانه استان را به خود اختصاص داده است. بخش عمده این دانشگاه در شهر ادمونتون قرار دارد.

 

۲- دانشگاه کلگری

 

دانشگاه کلگری رتبه ۲۳۳ جهان و نهم کانادا را به دست آورد. این دانشگاه در سال ۱۹۶۶ تاسیس شد و یکی از جوان ترین دانشگاه های برتر کانادا محسوب می شود، و در تاریخ نسبتا کوتاه خود نوآوری های بسیاری از جمله اختراع چیپ های عصبی را داشته است.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تمامی دانشگاه های کانادا، می توانید از بخش دانشگاه ها اطلاعات دانشگاه موردنظر تان را مطالعه کنید.

 

سایر دانشگاه های برتر کانادا

 

 

لیست دانشگاه های برتر کانادا به همین جا ختم نمی شود. استان های ساسکاچوان، مانیتوبا، نوا اسکوشیا و نیوفاندلند و لابرادور نیز هر یک میزبان دانشگاه هایی با اعتبار بین المللی هستند.

 

 

۱- دانشگاه دالهاوزی، نوا اسکوشیا

 

دانشگاه دالهاوزی که رتبه ۲۸۰ جهان و یازدهم کانادا را به دست آورد، سه پردیس در هالیفاکس دارد و دانشکده پزشکی آن در شهر سنت جان در استان همجوار نیوبرانزویک قرار گرفته است.

 

۲- دانشگاه ساسکاچوان

 

دانشگاه ساسکاچوان در شهر ساسکاتون (استان ساسکاچوان) قرار دارد و در سال ۲۰۲۰ مشترکا رتبه ۴۳۹ جهان را کسب کرد.

  1. دانشگاه مانیتوبا

     

دانشگاه مانیتوبا در مرکز و بزرگترین شهر استان مانیتوبا یعنی وینیپگ قرار دارد و امسال در رده ۶۵۰-۶۰۱ جهان جای گرفت.

 

 

۴- دانشگاه مموریال نیوفاندلند

 

آخرین دانشگاهی که به آن می پردازیم یعنی دانشگاه مموریال نیوفاندلند، بزرگترین دانشگاه منطقه “آتلانتیک” کانادا است که ۱۸,۰۰۰ دانشجو دارد و امسال توانست در رده ۷۵۰-۷۰۱ جهان قرار گیرد.

 

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تحصیل در دانشگاه های کانادا، با مشاوران  استادی پلن در ارتباط باشید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *