همه چیز درباره  تحصیل در مقطع دکتری در کانادا (سال ۲۰۲۱)

 

تحصیل دکترا در کانادا می تواند آینده شما را به طور کلی تغییر دهد. در این کشور فرصت های تحقیقاتی زیادی پیش رو دارید. در یک فضای چندفرهنگی و جذاب مشغول به تحصیل می شوید. دولت کانادا برای رشد اقتصاد و پیشرفت کشورش حمایت چشمگیری از پژوهش و تحقیقات دانشجویان می کند. بیش از یک سوم تحقیقات کلی این کشور در دانشگاه های کانادا انجام شده! هنوز کافی نیست؟! برای ادامه تحصیل در کانادا شکی باقی می ماند؟! معلومه که نه! پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

 

 

شرایط پذیرش در مقطع دکترا در کانادا چیست؟

 

شرایط تحصیل دکترا در کانادا در رشته ها و گرایش های مختلف و همچنین دانشگاه های این کشور با هم فرق دارند. اما کلا برای دریافت پذیرش در این مقطع در کشور کانادا، باید شرایط زیر را داشته باشید.

 

  • مدرک کارشناسی ارشد در یک رشته و گرایش مرتبط با رشته ای که در آن درخواست پذیرش داده اید، با نمرات بالا و توانایی و پتانسیل تحقیقاتی ثابت شده. (یعنی در دوران کارشناسی ارشد ثابت کرده باشید که توانایی تحقیق و پژوهش را صد در صد دارید)
  • داشتن مهارت در زبان انگلیسی یا فرانسوی، بسته به اینکه شما می خواهید در مقطع دکترا به انگلیسی یا فرانسوی تحصیل کنید. (اگر در مقاطع قبل به هیچ یک از این دو زبان تحصیل نکرده باشید باید مدرکی مبتنی بر داشتن مهارت در زبان انگلیسی یا فرانسوی، مثل نتیجه قبولی در آزمون آیلتس ارائه کنید. اگر دوره های لیسانس و فوق لیسانس خود را به انگلیسی و یا فرانسوی خوانده باشید نیازی به ارائه این مدرک نیست!) ( جالب است بدانید بعضی از دوره های آموزشی در کبک فرانسوی زبان، به هر دو زبان ذکر شده تدریس می شوند).
  • نمره بالا در آزمون پذیرش فارغ التحصیلان مانند (GMAT) یا آزمون (GRE).
  • در موارد استثنایی، ممکن است بتوانید تحصیل دکترا در کانادا را با “پذیرش سریع” – یعنی بدون مدرک کارشناسی ارشد – تجربه کنید!. در این صورت، نمرات دو سال اخر دوره لیسانس شما باید کاملا بالا و برجسته باشد ( یعنی جزو شاگرد اول ها و الف ها بوده باشید) و توانایی های علمی قوی دیگری را از خود نشان داده باشید. مثلا انتشارات پژوهشی داشته باشید.

 

برای مطالعه شرایط ویزای همراه کانادا کلیک نمایید.

 

 

 

تحصیل در دوره دکترا در کانادا چقدر طول می کشد؟

اکثر دوره هایPHD در  کانادا حدود ۴ تا ۶ سال طول می کشد.

 

 

چگونه می توانم برای پذیرش در مقطع دکترا در کانادا اقدام کنم؟

 

اپلای و درخواست برای این مقطع در دانشگاه های کانادا ممکن است متفاوت باشد. اما به طور کلی و معمول برای تحصیل دکترا در کانادا باید مراحل زیر را انجام دهید.

 

 

 

مراحل اپلای و درخواست تحصیل دکترا در کانادا

 

  1. ابتدا باید یک استاد را به عنوان سوپروایزر و یا سرپرست (استاد راهنما) انتخاب و معرفی کنید. همچنین موضوع تحقیق و پژوهش خود را نیز باید در نظر داشته باشید. با توجه به این دو مورد باید تصمیم بگیرید که برای چه نوع دوره دکترا می خواهید درخواست دهید. بعضی از دوره های PHD در این کشور به صورت تبلیغاتی و ساختاری (advertised, structured PhD) هستند (به ویژه در علوم دانش بنیان). و دامنه پژوهش آن ها از قبل توسط دانشگاه مشخص می شود. دسته دیگر دوره های دکترا در کانادا به عنوان دکترای آزاد شناخته می شوند. این دوره ها معمولا مخصوص رشته های هنری و علوم انسانی است. در این دسته، شما می توانید پروژه تحقیقاتی خود را پیشنهاد دهید و سرفصل و مطالب خود را بیان کنید.بعد از انتخاب سوپروایزر توسط شما برخی از دانشگاه های کانادا ممکن است از سرپرست منتخبتان نامه پشتیبانی بخواهند تا در اسناد درخواست شما درج شود.

 

  1. اگر برای تحصیل دکترا در کانادا از نوع دکترای آزاد درخواست می دهید، باید یک پروژه تحقیقاتی به عنوان پژوهش خود پیشنهاد دهید که طبق دستورالعمل های دانشگاه شما تنظیم شده باشد. به طور کلی شما باید موضوع تحقیقاتی خود  و دلیل ارزشمندی این موضوع را به صورت کامل ارائه دهید.

 

  1. در نهایت، به صورت آنلاین برای تحصیل دکترا در کانادا اپلای کنید. هزینه درخواست خود را بپردازید. و مدارک خود را به صورت کامل ارسال کنید.

برای مشاهده معرفی بهترین بورسیه های کانادا کلیک نمایید.

 

 

 

 

مدارک کلی اپلای برای تحصیل دکترا در کانادا

 

معمولا برای ثبت درخواست و اپلای برای تحصیل در مقطع PHD در دانشگاه های کانادا، مدارک زیر را لازم دارید. (ممکن است بعضی از دانشگاه های این کشور علاوه بر موارد زیر، اسناد دیگری را نیز از شما بخواهند.)

 

 

  • بیانیه هدف شما از تحصیل دکترا در کانادا. این نوشته باید شرح حال و تجربیات و سابقه علمی یا شغلی شما باشد. از جمله جوایزی که دریافت کردید، نشریاتی متعلق به شماست یا تجربه مرتبطی که می توانید ارائه دهید. شما همچنین باید اهداف شغلی خود و هر چیز دیگری را که دانشگاه تعیین کرده است، در این بیانیه بنویسید.
  • دو یا سه نامه مرجع (شامل یک نامه از سرپرست منتخب شما). نامه های شما باید در صورت امکان آکادمیک باشند.
  • ریز نمرات علمی و کارنامه های تحصیلی شما. دانشگاه های کانادا ممکن است بخواهند که دانشگاهتان ریزنمرات ترجمه شده به انگلیسی شما را ( یا خود ریزنمرات به همراه سند ترجمه شده کامل آن ها را) از طریق ایمیل برایشان ارسال کند.
  • نمونه کار که معمولا برای دکتراهای رشته های علوم انسانی و هنر است.
  • رزومه تحصیلی شما ( که همان کاورلتر یا  CV می باشد)
  • در صورت نیاز نتایج قبولی در آزمون زبان انگلیسی یا فرانسوی
  • نمونه کارهای فعالیت های خلاقانه شما (در صورت درخواست برای دکترای علوم هنری و  انسانی)
  • برخی از دانشگاه های کانادا نیز ممکن است از شما بخواهند در مصاحبه برای پذیرش شرکت کنید.

 

  1. بعد از دریافت پذیرش، باید به دنبال اخذ ویزای تحصیلی کانادا باشید. همچنین داشتن بیمه درمانی نیز برای شما الزامی است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه اخذ ویزای تحصیلی و مجوز تحصیلی کانادا با مشاوران با تجربه استادی پلن تماس حاصل فرمایید.

برای مطالعه شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا کلیک نمایید.

 

 

 

 

هزینه تحصیل دکترا در کانادا چقدر است؟

هزینه های تحصیل و شهریه ها در مقطع دکترا در کانادا در دانشگاه ها و گرایش های مختلف فرق می کند. معمولا شهریه دانشجویان بین المللی PHD در این کشور بیشتر از دانشجویان کانادایی است. اما تنها در دانشگاه تورنتو دانشجویان بین المللی این مقطع شهریه یکسانی با دانشجویان کانادایی پرداخت می کنند.

به عنوان مثال شهریه مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا  در دانشگاه بریتیش کلمبیا سالانه ۷،۶۴۱ دلار (،۷ ۵۷۶۰ دلار آمریکا)  است. در دانشگاه منیتوبا نیز برای تحصیل در دوره دکترا ۱۰،۲۴۰ دلار کانادا (۷،۷۰۰ دلار آمریکا) در سال های اول و دوم باید بپردازید.


برای مشاهده ارزان ترین دانشگاه ها و کالج های کانادا کلیک نمایید.

 

 

 

آیا می توانم در طول تحصیل به صورت نیمه وقت در کانادا کار کنم؟

بله، تمام دانشجویان تمام وقت با ویزای تحصیلی کانادا می توانند در طول ترم های دانشگاه تا ۲۰ ساعت در هفته و در روزهای تعطیلات ترم به صورت نیمه وقت در داخل یا خارج از دانشگاه کار کنند. با این حال، در برخی از گرایش های دکترا شما نباید بیش از ۱۰ ساعت در هفته در طول ترم کار کنید. به ویژه اگر بودجه تحصیل در کانادا به شما تعلق گرفته باشد.  همچنین در نظر داشته باشید که برای تحصیل دکترا در کانادا زمان قابل توجهی را باید صرف کار و پژوهش کنید. بنابراین احتمالا ترجیح خواهید داد روی تحصیل خود تمرکز کنید! برای کار در کانادا باید شماره بیمه تامین اجتمایی داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر از شرایط کار دانشجویی در کشور کانادا با مشاوران استادی پلن تماس حاصل نمایید.

برای مطالعه اجازه کار دانشجویی در کانادا کلیک نمایید.

 

 

آیا می توانم بعد از دکترا در کانادا بمانم و کار کنم؟

بله – آیا دوست دارید بعد از فارغ التحصیلی برای پیداکردن کار در کانادا بمانید؟ می توانید برای اجازه کار پس از فارغ التحصیلی (PGWPP) درخواست دهید. این مجوز به شما این امکان را می دهد که حداکثر سه سال در کانادا اقامت داشته باشید. همچنین تجربه کاری ارزشمندی را کسب کنید. آیا شما علاقه مند به اخذ شهروندی کانادا هستید؟ این تجربه کاری پس از فارغ التحصیلی به شما کمک می کند تا از طریق Express Entry بتوانید درخواست اقامت دائم کانادا را کنید. برای دریافت هر گونه مشاوره درباره تحصیل در کشور کانادا با کارشناسان استادی پلن تماس حاصل فرمایید.

 

مطالب مرتبط: تحصیل در کبک | تفاوت ویزای دانشجویی کانادا و اجازه ی تحصیل |اجازه کار دانشجویی در کانادا |اخذ شهروندی کانادا | ارزان ترین دانشگاه ها و کالج های کانادا

 

برای دریافت خدمات مشاوره تحصیلی به صفحه ی  رزرو وقت مشاوره مراجعه کنید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *