اجازه کار دانشجویی در کانادا

 

 

 

کار کردن حین تحصیل در کانادا یکی از مزیت های بزرگ انتخاب این کشور برای تحصیل است، اما قبل از اینکه شروع به کار کنید باید چند نکته را بدانید. بیشتر دانشجویان خارجی در کانادا می توانند تا ۲۰ ساعت در هفته و تمام وقت بدون داشتن مجوز کار کنند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با شرایط اجازه کار دانشجویی در کانادا آشنا کنیم.

 

 

 

 

صلاحیت کار در کانادا

 

 

 

دانشجویان خارجی در کانادا که دارای مجوز کار هستند و در یک موسسه آموزشی معین (DLI) ثبت نام کرده اند، می توانند به صورت تمام وقت خارج از دانشگاه بدون مجوز کار کنند. یعنی شما می توانید برای هر کسی در هرجایی در کانادا کار کنید، اگر هم دوست داشته باشید می توانید در دانشگاه مشغول به کار شوید؛ مانند خود دانشگاه، یا یک دانشکده، یک سازمان دانشجویی، باشگاه یا رستوران دانشگاه و …

مهم است بدانید که اگر می خواهید حین تحصیل در کانادا کار کنید باید ثابت کنید منابع مالی کافی دارید تا ویزای تحصیلی کانادا را دریافت کنید. یعنی باید پول کافی داشته باشید نشان دهید که بدون کار کردن نیز از پس مخارج خود بر می آیید و نمی توانید درآمد احتمالی خود در حین تحصیل را لحاظ کنید.

مجوز کار در کانادا به شما این امکان را می دهد که برای شماره بیمه اجتماعی (SIN) درخواست دهید. این امر یک کار کلیدی است که باید پیش از شروع کار در حین تحصیل انجام شود. اگر مجوز کار شما صورت حسابی که برای دریافت شماره بیمه نیاز است نداشته باشد، می توانید مجوز تحصیل خود به طور رایگان اصلاح کنید.

اگر مدت برنامه تحصیلی شما در کانادا کمتر از شش ماه باشد، یا برای زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم ثبت نام کرده باشید، یا در یک موسسه زبان برای یادگیری فرانسوی ثبت نام کرده باشید، نمی توانید در کانادا کار کنید مگر اینکه مجوز داشته باشید. همچنین دانشجویان انتقالی امکان کار کردن را ندارند. همچنین لازم است بدانید نمی توانید شروع به کار کنید مگر اینکه دوره تحصیلی خود را آغاز کرده باشید.

 

برای مطالعه دستمزد کار پاره وقت برای دانشجویان در کانادا کلیک کنید.

 

 

 

 

پیدا کردن کار در کانادا

 

صلاحیت داشتن برای پیدا کردن کار ممکن است ساده ترین بخش این ماجرا باشد. دومین قدم پیدا کردن شغل است. کارفرمایان در کانادا اغلب مایل هستند دانشجویان را برای کار های نیمه وقت استخدام کنند که فرصت های کاری این چنینی در کانادا فراوان است.

پیش از آنکه شروع به جستجوی کار کنید،‌ باید رزومه (CV) و کاور لتر یا همان معرفی نامه خود را آماده کنید. رزومه و کاور لتر شما بهترین شانس شماست تا بتوانید توجه کارفرمایان را به خود جلب کنید و به عنوان بهترین داوطلب برای جایگاه کاری مورد نظر خود دیده شوید. مطمئن شوید رزومه شما کاملا به روز باشد و مطابق انتظار کارفرمایان کانادایی نگارش شده باشد. کاور لتر شما نیز شخصیت و دستاورد های شما را آشکار می کند. برای هر کار یک کاور لتر مناسب بنویسید و نشان دهید که چقدر مناسب انجام آن کار هستید.

برای پیدا کردن شغل می توانید به وبسایت هایی مانند Indeed، Monster و Craigslist سر بزنید که صد ها موقعیت برای کار های پاره وقت دارند. شهر شما نیز ممکن است نیازمندی های خود را داشته باشد تا در آن دنبال کار بگردید. همچنین می توانید در محله خود بگردید و ببینید آیا مغازه ها، رستوران ها و …   نیاز به کارمند دارند یا خیر. برای اینکار رزومه خود را همراه داشته باشید و لباس مناسب بپوشید.

در کانادا فرهنگ کاری بالایی وجود دارد پس نباید این واقعیت که دانشجو هستید را پنهان کنید. به یاد داشته باشید که تحصیل اولویت شماست پس در زمان امتحان و … برای درخواست مرخصی کاری خجالت نکشید. دانشجویانی که موقع تحصیل کار نیز می کنند حقی برابر با سایر کارمندان در کانادا دارند، پس بهتر است درباره حق و حقوق خود آگاه باشید.

 

 

 

شمردن پول

 

بسیاری از کارفرمایان در کانادا حقوق را به طور مستقیم به حساب بانکی کارمندان خود واریز می کنند. پس به طور قطع لازم است که یک حساب بانکی داشته باشید که از جزییات آن با خبر باشید تا کارفرما بتواند به شما حقوق دهد.

 

 

 

مجوز کار آموزی یا کو آپ در کانادا

 

در برخی از دوره های تحصیلی در کانادا دانشجو نیاز به گذراندن یک دوره کارآموزی دارد تا بتواند فارغ التحصیل شود. در این حالت دانشجویان خارجی علاوه بر مجوز تحصیل نیاز به مجوز کار آموزی یا کو آپ نیز دارند. برای اخذ مجوز کو آپ، نیاز به یک مجوز تحصیل معتبر و نامه ای از سوی دانشگاه یا کالج خود دارید که تایید کند تمام دانشجویان در حال گذراندن این دوره تحصیلی باید دوره کار آموزی بگذرانند تا مدرک تحصیلی دریافت کنند.

مجوز کار آموزی می تواند به همراه مجوز تحصیل شما باشد. نامه تایید دانشگاه شما نشان می دهد که کار آموزی بخشی از فرآیند تحصیل شماس. در این حالت مجوز کار آموزی شما می تواند به عنوان بخشی از درخواست اجازه تحصیل شما تهیه شود. همچنین ممکن است پس از اینکه مجوز تحصیل خود را دریافت کردید برای دریافت مجوز کو آپ اقدام کنید. احتمالا دانشگاه شما سالانه به همین منظور به دانشجویان بین المللی زیادی کمک می کند.

 

 

 

پس از فراغت از تحصیل در کانادا

 

پس از اینکه تحصیل خود را به اتمام رساندید احتمالا باید به سرعت به کار خود نیز پایان دهید. اگر چه چندین راه وجود دارد که بتوانید به کار کردن در کانادا تحت شرایط دیگری ادامه دهید.

  • اگر برنامه دارید در کانادا بمانید و کار کنید، می توانید برای اجازه کار پس از فارغ التحصیلی (PGWP) درخواست دهید. این کار به شما اجازه می دهد تا سه سال پس از پایان تحصیل در هر کجای کانادا که هستید برای هر کارفرمایی که می خواهید کار کنید. برای این کار باید تا ۱۸۰ روز پس از فارغ التحصیلی و دریافت تاییدیه پایان تحصیل خود درخواست دهید.
  • اگر قصد ادامه تحصیل را دارید و می خواهید دوره تحصیلی جدیدی (تحصیلات تکمیلی یا کارشناسی جدید و …) را شروع کنید، می توانید به کار کردن ادامه دهید اگر:

 

  1. صلاحیت کار کردن خارج از دانشگاه را در دوران قبلی تحصیل خود داشتید.
  2. هنوز مجوز تحصیل معتبر داشته باشید یا قبل از منقضی شدن آن برای مجوز جدید درخواست داده باشید.
  3. تاییدیه پایان تحصیل کتبی دریافت کرده باشید.
  4. نامه پذیرش در دوره تحصیلی تمام وقت جدید را دریافت کرده باشید.
  5. دوره تحصیلی جدید خود را طی ۱۵۰ روز از زمان دریافت تاییدیه پایان تحصیل خود شروع کنید.
  • اگر برای مجوز کار بعد از فارغ التحصیلی درخواست ندهید اما بخواهید به طور موقت به کار برگردید، ممکن است در یکی از دسته های تجربه های بین المللی کانادا (IEC) قرار بگیرید که به جوانان از سایر کشور ها فرصت کار کردن در کانادا برای یک یا دو سال را می دهد، بستگی به دسته ای که در آن قرار می گیرید و کشور محل اقامتتان دارد.

کار کردن در هنگام تحصیل در کانادا می تواند علاوه بر درآمدی که کسب می کنید نتایج دیگری نیز داشته باشد. فارغ التحصیلی از یک دانشگاه یا کالج در کانادا به همراه داشتن سابقه کاری می تواند برای شما مزیت های زیادی داشته باشد. چه هدف شما ماندن در کانادا باشد و چه رفتن و کار کردن در هرجای دیگر پس از فراغت از تحصیل باشد.

 

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره تخصصی در خصوص ادامه تحصیل در کشور کانادا با کارشناسان استادی پلن در ارتباط باشید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *