چگونه در ترکیه رایگان تحصیل کنیم؟

 

هر ساله تعداد  دانشجویان بین المللی مشتاق به تحصیل در ترکیه به علت رشد روزافزون سطح علمی دانشگاه های این کشور و فرهنگ بی نظیر آسیایی اروپایی آن، اضافه می شود. مسلما هزینه های درس خواندن و اقامت دانشجویی در ترکیه، دغدغه بسیاری از دانشجویان مهاجر این سرزمین است.اگر شما هم علاقه مند به ادامه تحصیل در این کشور زیبا و دیدنی هستید، با ما همراه باشید تا به روش های تحصیل با هزینه کم و حتی رایگان در ترکیه بپردازیم.

۹ روش برای تحصیل رایگان و مقرون به صرفه در ترکیه را در این مقاله به شما آموزش می دهیم.

 

 

 

  1. برنامه ای درست و حساب شده برای خود داشته باشید.

برای گرفتن بورس تحصیلی دولتی یا  از یک سازمان خصوصی، باید ثابت کنید که متفاوت از دیگران هستید؛ آنقدر برنامه خاص و اصولی برای خود چیده باشید که مسیر و نتیجه شما را از همه متمایز کند! در برخی موارد، برای گرفته برخی بورسیه های درسی ممکن است فقط داشتن یک سابقه استثنایی تحصیلی کافی نباشد و در صورت امکان، باید اطلاعاتی را بیان کنید که گواه مهارت ها، شخصیت و تجربیاتی باشد که خارج از درس و مدرسه به دست آورده اید! در این صورت شانستان برای اخذ یک بورسیه عالی و کمک کننده بالا می رود.

 

برای مطالعه دلایل تحصیل در ترکیه کلیک نمایید. 

 

 

  1. برای اپلای، خیلی زود دست به کار شوید.

هرچه زودتر اقدام به اپلای کنید؛ از آنجا که موارد زیادی وجود دارد که دانشجو باید برای برنامه دانشگاه یا برنامه بورس تحصیلی آماده کند، بهتر است هرچه زودتر شروع کنید. شما فقط یک فرصت برای اثبات خود دارید، بنابراین مطمئن شوید که از زمان کافی برای ارائه هر آن چه در چنته دارید، برخوردار هستید! بعضی از دانشگاه ها ممکن است جدول زمانی مشابهی برای پذیرش داشته باشند، پس هر چه سریع تر اقدام کنید، به نفع شما خواهد بود.

 

 

 

  1. برای بورسیه دانشگاه های ترکیه اقدام کنید.

بسیاری از دانشگاه های ترکیه بورسیه یا برنامه کمک مالی برای دانشجویان بین المللی دارند. این بورسیه ها بر اساس شایستگی و نیاز به دانشجویان تعلق می گیرد. دریافت کمک هزینه و بورسیه از دانشگاه های این کشور متداول ترین روش تحصیل رایگان در ترکیه است.

 

به عنوان مثال، دانشجویان بین المللی که برای ثبت نام به دانشگاه فنی خاورمیانه (METU) مراجعه می کنند، با توجه به سوابق تحصیلی برای تخفیف یا معافیت از شهریه ارزیابی می شوند. علاوه بر این، این دانشگاه همچنین چندین بورس تحصیلی و برنامه کمک مالی دیگر برای افراد نیازمند ارائه می دهد.

 

 

دانشگاه بیلکنت (Bilkent) برای دانشجویان بین المللی خود برنامه بورسیه های حذف کامل یا جزئی شهریه را دارد. متقاضیان براساس نتایج  و دستاورد های علمی خود سنجیده شده و به همین ترتیب بورسیه های مختلفی به آنها تعلق می گیرد.

 

 

  1. برای دریافت بورسیه های تحصیلی خصوصی نیز تلاش کنید.

به غیر از بورسیه های دانشگاهی و دولتی، سعی کنید بورسیه های موسسات خصوصی را نیز جستجو کنید. این کمک هزینه ها توسط سازمان ها و شرکت های خصوصی در ترکیه یا ایران ارائه می شوند. حتماً به دنبال این فرصت ها باشید؛ زیرا آن ها به شما کمک می کنند مخارج تحصیلات خود را در ترکیه تأمین کنید. توجه داشته باشید که برخی از شرکت ها ممکن است شرایطی را برای برنامه های بورس تحصیلی خود وضع کنند، هنگام ثبت نام در چنین بورسیه هایی، شرایط را با دقت خوانده و دقیقا آگاه شوید در ازای کمک هزینه ای که در اختیار شما قرار می دهند، از شما چه انتظاراتی دارند!

 

 

 

  1. بورس های دولت ترکیه و ایران را از دست ندهید!

جدا از برنامه های بورس تحصیلی از طرف دولت در کشور خود، می توانید بورسیه های ترکی را که توسط دولت ترکیه تأمین می شود نیز بررسی کنید. این بورسیه های تحصیلی برای دانشجویان در تمام مقاطع تحصیلات عالی ارائه شده و نه تنها از شما پشتیبانی مالی می کند، بلکه کار های دانشجویی و دانشگاهی بسیاری را در اختیار دانشجویان قرار می دهد.

 

دریافت کنندگان این بورس تحصیلی می توانند برای پرداخت شهریه، هزینه های خوابگاه، بیمه درمانی، بلیط رفت و برگشت سفر با هواپیما، شهریه برای یک سال دوره زبان ترکی و کمک هزینه ماهیانه منظم، روی این کمک هزینه ها حساب کنند.

 

 

 

  1. دانشگاه های دولتی و دارای شهریه کم در ترکیه را انتخاب کنید.

دانشگاهی با هزینه تحصیل مقرون به صرفه که به اندازه بودجه شماست انتخاب کنید تا حتی اگر موفق به دریافت کمک هزنیه تحصیلی یا بورسیه نشدید، بازهم بتوانید مخارج تحصیل خود را در ترکیه تأمین کنید.

هزینه تحصیل در یک دانشگاه خصوصی در ترکیه می تواند هر ساله حدود ۵ تا ۲۰ هزار دلار برای شما آب بخورد! بنابراین انتخاب یک دانشگاه دولتی به جای یک دانشگاه خصوصی برای پایین نگه داشتن هزینه تحصیلات عالی و دانشگاهی شما، عاقلانه ترین راه است. قبل از ارسال درخواست و اپلای برای یک دانشگاه خاص در ترکیه، شرایط کلی تمامی دانشگاه های این کشور را به خوبی برسی کنید و بعد از سنجیدن همه جوانب و هزینه ها، برای ثبت نام اقدام کنید.

 

به طور کلی، شهریه برنامه های کارشناسی در دانشگاه های دولتی ترکیه از ۵۰۰ دلار تا  ۱۵۰۰ دلار در سال برای دانشجویان بین المللی متغیر است. اگر به زبان ترکی در این کشور درس بخوانید می توانید این رقم را تا حد زیادی کاهش دهید.

 

 

 

  1. هزینه زندگی خود را پایین نگه دارید.

زندگی در ترکیه به طور کلی کاملا مقرون به صرفه است. با کمتر از ۵۰۰ دلار در هر ماه، می توانید هزینه های زندگی خود مانند خوابگاه، غذا ، آب و برق، مسافرت و … را تأمین کنید. دانشگاه های ترکیه گزینه های اقامتی ارزان به دانشجویان بین المللی خود ارائه می دهند. زندگی در خوابگاه ها و سراهای دانشجویی یکی از راه های پایین نگه داشتن هزینه های شما است. صرف وعده های غذایی خود در کافه تریا و سلف دانشگاه یا آشپزی به جای رفتن به رستوران ها و کافی شاپ های گران قیمت، روش ایده آل دیگری برای صرفه جویی در مخارجتان می باشد.

 

 

 

 

  1. در حین تحصیل کار کنید.

دانشجویان بسیاری در ترکیه برای گذراندن زندگی خود مشغول به کار های نیمه وقت و دانشجویی می شوند. اگر می خواهید کمک هزینه خوبی برای تأمین هزینه های خود در طول مدت زندگی در ترکیه به دست آورید، مشاغل زیادی وجود دارد که می توانید به آن ها تکیه کنید! از تدریس خصوصی گرفته تا خرید و فروش، گزینه های بی شمار و بی پایانی برای کار دانشجویی در این کشور زیبا پیدا می شود. برای حفظ بیشتر امنیتتان، باید قبل از شروع کار نیمه وقت، با دفتر دانشجویان بین المللی دانشگاه خود مشورت کنید.

 

 

 

  1. به یک برنامه داوطلب رایگان بپیوندید.

اگر دانشجویی هستید که می خواهد در رشته زبان ترکی درس بخواند، چه چیزی بهتر از غرق شدن در محله ها با پیوستن به یک کار داوطلبانه رایگان در ترکیه است؟ در ازای کار داوطلبانه خود، غذا و خوابگاه رایگان دریافت می کنید! این احتمالاً یکی از نادرترین روشهای تحصیل رایگان در ترکیه است؛ اما جواب می دهد!

 

انواع کار های داوطلبانه می تواند تبدیل شدن به پرستار بچه و کمک در کار های خانه، کار در مزرعه و بسیاری از فعالیت های دیگر باشد. نه تنها زبان و فرهنگ محلی را فرا خواهید گرفت بلکه با خاطره هایی بسیار به یاد ماندنی ترکیه را ترک خواهید کرد!

برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر از تحصیل رایگان در ترکیه با مشاوران موسسه با سابقه و حرفه ای استادی پلن در ارتباط باشید.

 

 

مطالب مرتبط: ارزان ترین کشور ها برای ادامه تحصیل | شیوه ها و هزینه آزادسازی مدارک تحصیلی از دانشگاه های دولتی و دریافت دانشنامه | صفر تا صد تحصیل در ترکیه |

 

 

 

 

برای دریافت خدمات مشاوره تحصیلی به صفحه ی  رزرو وقت مشاوره ویزای تحصیلی مراجعه کنید.

 

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *