بدون شک تحصیل در هلند می تواند زندگی تحصیلی و آینده شغلی شما را زیر‌ و رو کند. اما این به این معنا نیست که زندگی در هلند هیچ گونه دردسری ندارد! مسلما هر چیزی که مزایایی دارد، معایبی هم دارد. معایب تحصیل در هلند یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید درباره آن اطلاعات کاملی داشته باشید. همه دنیا این کشور را به چندفرهنگی بودن، معماری های باشکوه، کانال های خیره کننده و فوق العاده زیبا می‌شناسند. دانشگاه‌های هلند آموزش عالی مقرون‌به‌صرفه و بی‌نهایت باکیفیت را به مردم سراسر جهان ارائه می‌کنند. اما قبل از مهاجرت باید تمامی جوانب را هوشمندانه سنجید!  آیا دلایل قانع کننده‌ای برای عدم انتخاب این کشور برای ادامه تحصیل وجود دارد؟ مزایای تحصیل در هلند بیشتر است یا معایب آن؟! برای رسیدن به پاسخ این سوالات و بسیاری از پرسش های دیگر با ما تا انتهاب مطلب همراه باشید. مزایای تحصیل در هلند بیشتر است یا معایب آن؟!

 

 

۱. سیستم آموزشی متفاوت و مدرن هلند

 

یکی از معایب تحصیل در هلند، به روز بودن سیستم آمئزشی است! در کشور ما سیستم آموزشی دانشگاه ها و مدارس اکثرا سنتی و قدیمی است. یعنی اساتید به دانشجویان برنامه زمانی می دهند. به آن ها تاکید می کنند که چه تکالیفی، پروژه هایی و تمرین هایی باید انجام دهند. استاد درس می دهد و دانشجو یاد می گیرد. استاد جزوه می دهد و دانشجو طبق جزوه و تدریس استاد کارهای عملی و پروژه‌ها را انجام می دهد. اگر به این روش آموزشی عادت کرده باشید، ممکن است با شروع تحصیل در دانشگاه های هلند احساس سردرگمی کنید. در این کشور اساتید نگرش متفاوتی نسبت به دانشجویان و آموزش عالی دارند. به عنوان یک دانشجو در هلند باید مسئولیت پذیر باشد. در طول کلاس فعالیت خوبی داشته باشید. با خیال راحت ایده پردازی کرده و نظرات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. قطعا باید قبل از رسیدن وقت انجام پروژه برنامه استراتژیک و مناسبی برای آن تهیه کنید. در طول تحصیل تحقیقات کاملی انجام دهید. ایده های خورد را به طور واضح و مختصر ارائه کنید. در یک کلام شما باید یک دانشجو مستقل باشید!

 

 

۲. نگاه استاد شاگردی ممنوع!

 

در فرهنگ ایرانی، رابطه استاد شاگردی معنا و مفهوم بسیار پسندیده ای دارد. اساتید دانشگاه از همه دانشجویان توقع دارند که با احترام خاصی با آن ها رفتار کنند. اساتید و حتی دانشجویان با کلام رسمی با یکدیگر صحبت می کنند. به عبارت دیگر استاد با دانشجو فاصله مشخصی دارد. اگر شما پایبند به این نوع ارتباط باشید ممکن است در هلند با مشکلات فرهنگی مواجه شوید. در هلند رابطه متفاوتی بین اساتید و دانشجویان وجود دارد. برای مثال ایرانی ها به خواب هم نمی بینند که به یک استاد ۶۰ ساله بگویند چه خبر؟ اما در کشور هلند این نوع حرف زدن خلی عادی و معمولی است. حتی افراد از این نوع کلام استقبال نیز می کنند. اگر نتوانید خود را با این فرهنگ وفق دهید، به نظر مردم آن جا فردی خجالتی و یا فردی با مشکل برقراری ارتباط اجتمایی به نظر بیایید.

 

 

۳. خداحافظی با هوای رویایی!

 

یکی دیگر از معایب کشور هلند، نداشتن هوای آفتابی است. شاید فکر کنید هلند در بین کشور های چهار فصل قرار می گیرد. پس تابستان های آفتابی سوزانی باید داشته باشد. هرگز این طور نیست. بنابراین وقتی خورشید کمی در آسمان پیداست سعی کنید از وجود آن بیشترین بهره را ببرید! بیشتر روزهای سال این کشور آب و هوای بارانی و بادی دارد. از سوی دیگر زمستان ها در هلند بسیر معتدل هستند. پس انتظار برف خیلی زیاد را نداشته باشید. بسته به این که شما فرد گرمایی و یا سرمایی باشید، این ویژگی می تواند برای شما مزیت و یا عیب به حساب بیاید.

 

 

 

تحصیل و زندگی در آمستردام
هزینه های زندگی در آمستردام

 

 

 

۴. هزینه بالا زندگی در آمستردام

 

اگر می خواهید در پایتخت هلند زندگی کنید، باید اجاره خانه ای بالایی بپردازید. هزینه زندگی بالا در پایتخت را می توان یکی دیگر از معایب تحصیل در هلند نامید. با این وجود، فراموش نکنید هزینه تحصیل و زندگی در هلند یکی از مقرون به صرفه ترین هزینه ها در دنیاست. بسیاری از شرکت های تجاری و فعال هلندی هر ساله به آمستردام نقل مکان می کنند. همین موضوع سبب گران شدن و بالا رفتن هزینه زندگی برای دانشجویان بومی و بین المللی مستقر در این شهر می شود. بسیاری از دانشجویان بین المللی به همین دلیل سعی در اجازه اتاق و یا اپارتمان در حومه شهر دارند. از آنجایی که تقاضای اجاره آپارتمان در آمستردان بیشتر از عرضه آن است، برخی هم مجبور به انتخاب حومه و اطراف می شوند.

 

 

کلام آخر

 

قبل از هر تصمیمی به این فکر کنید که آیا هلند بهترین مقصد برای ادامه تحصیل شما خواهد بود یا نه؟! توصیه می کنیم درباره دوره های لیسانس و کارشناسی ارشد و دکترایی که دانشگاه های هلند ارائه می کنند به خوبی در سایت استادی پلن تحقیق کنید. اگر فکر می کنید معایب تحصیل در هلند چیزهایی هستند که نمی توانند شما را آزار دهند، نترسید! بدون ترس و نگرانی به تحصیل در خارج از کشور آن هم در سرزمین شگفتی ها، هلند جدی تر فکر کنید.

 

مشاورین مجموعه استادی پلن با سال ها تجربه در امور مهاجرت تحصیلی و کاری بهترین و به روز ترین اطلاعات را در اختیار شما می گذارند. برای کسب اطلاعات بیشتر از شرایط تحصیل در هلند، دانشگاه های هلند، نحوه اخذ ویزای تحصیلی این کشور و… با مشاورین استادی پلن تماس حاصل نمایید.

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *