بورسیه‌های تحصیلی در آلمان

 

تحصیل در مقاطع مختلف لیسانس و فوق‌لیسانس و دکتری در کشور آلمان تقریبا رایگان است و فقط هزینه خیلی کمی برای خدمات ارائه شده از دانشجویان دریافت می‌شود. ولی اگر دانشجویی بخواهد  از بورسیه‌های مختلف تحصیلی این کشور استفاده کند، بهتر است که قبل از ورود به آلمان جهت دریاف انواع مختلف بورسیه‌های تحصیلی اقدام نماید.

معمولا موسسات و سازمانهای مختلفی وجود دارند که به افراد مختلف بورسیه تحصیلی می‌دهند ولی معمولا بیشتر این بورسیه‌ها برای دانشجویان مقطع دکتری میباشد.

 

بورسیه تحصیلی موسسه تبادلات آکادمیک آلمان

موسسه تبادلات آکادمیک آلمان سازمانی است که از همکاری موسسات آموزش عالی آلمان و دانشگاههای آلمان با حمایت ویژه وزارت امور خارجه آلمان و وزارت علوم و تحقیقات آلمان تشکیل شده است. هدف از تشکیل این موسسه ارتقای روابط آموزشی و آکادمیک بین موسسات آموزشی آلمان با دیگر کشورها می‌باشد. موسسه تبادلات آکادمیک آلمان بورسیه‌های تحصیلی جالبی را برای دانشجویان خارجی در نظر گرفته است که البته دانشجویان، محققان و پژوهشگران ایرانی هم می‌توانند از خدمات این موسسه استفاده کنند.در ادامه درباره خدمات این موسسه به شما بیشتر توضیح خواهیم داد. همچنین با ورود به سایت این موسسه که آدرسش در پایین آمده است میتوانید اطلاعات بیشتری به دست آورید.

بورسیه تحصیلی برای هنرمندان در قالب برنامه (هنرمندان در برلین)

سالانه حدود ۱۵ تا ۲۵ هنرمند، نویسنده، آهنگ‌ساز مشهور در سطح ملی از کشورهای مختلف به آلمان در شهر برلین برای اقامتی ۶ تا ۱۲ ماهه دعوت می‌شوند. برای اقامت این هنرمندان موسسه تبادلات آکادمیک آلمان بورسیه تحصیلی ارائه می‌دهد تا به وسیله آن، هنرمندان بتوانند این موقعیت را داشته باشند تا فعالیتهای خود را به راحتی انجام دهند و با فرهنگ و هنر این کشور و شهر برلین آشنا شوند.

تبادل اطلاعات و تجربیات و آشنایی با فرهنگ کشورهای دیگر از اهداف دیگر این نوع بورسیه می‌باشد. برای اینکه بتوانید این نوع بورسیه را دریافت کنید نیاز است که حتما در رشته خودتان حرفه‌ای باشید و همچنین کارهای هنری خودتان را باید از طریق عکس، فیلم و … ارائه دهید.

 

بورسیه تحصیلی برای رشته‌های هنری در آلمان

این بورسیه تحصیلی برای کسانی که رشته‌هایی مثل هنر، طراحی، فیلم، موسیقی، نقاشی و معماری، بازیگری و کارگردانی گذرانده‌اند و دارای مدرکی مرتبط با این رشته‌ها بوده و قصد گذراندن دوره مطالعاتی در آلمان را دارند. این نوع دوره‌ها معمولا تحقیقاتی مطالعاتی بوده و در کوتاه مدت ارائه می‌گردد و پس از پایان دوره معمولا مدرکی به شما داده نمی‌شود. برای دریافت این نوع بورسیه تسلط به زبان انگلیسی یا آلمانی الزامی است و مدت زمان این بورس حداقل ۱ سال است که امکان تمدید آن در بعضی مواقع وجود دارد.

 

 

بورسیه تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد کشورهای در حال توسعه

مرکز تبادلات آکادمیک آلمان در هر سال برای تحصیلات تکمیلی در رشته‌های مختلف توسعه‌ای د آلمان، بورسیه‌ای را در نظر گرفته است. محدودیت خاصی برای تعداد درخواست‌کنندگان این نوع بورسیه برای یک کشور وجود ندارد.

این بورسیه برای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد برای مدت حداکثر ۲ سال تحصیلی ارائه‌ میگردد. برای دانشجویان مقطع دکتری هم این بورسیه فقط در بعضی از رشته‌های خاص ارائه می‌گردد و برای دوره‌های ۴ ساله دکتری این بورسیه داده می‌شود.

درخواست کنندگان این بورس باید حداقل دارای ۲ سال تجربه کاری باشند.گواهی معتبر سابقه کار باید در هنگام درخواست ارائه شود. اولویت برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با سابقه کار، شاغلان و فعالان در وزارت‌خانه‌ها، مراکز و سازمانهای دولتی می‌باشد. اگر درشرکت یا  سازمانهای خصوصی مشغول به کار بودید، باید این شرکت نسبتا بزرگی باشد و در بعضی موارد سابقه رسمی بیمه شما می‌تواند موثر باشد. ولی برای اطلاعات کاملتر می‌توانید به سایت دانشگاه مربوطه مراجعه کنید یا جهت بررسی رزومه خودتان با مشاوران استادی پلن تماس بگیرید.

 

بورسیه تحصیلی تحقیقاتی روابط عمومی و مدیریت

دانشجویانی که در رشته‌هایی مثل سیاست، حقوق، اقتصاد تحصیل کرده‌اند و از تجربه کافی در این زمینه برخوردار هستید می‌توانید این نوع بورسیه را درخواست نمایید. این نوع بورسیه برای دوره کارشناسی ارشد در ۸ رشته مرتبط با رشته‌های گفته شده ارائه می‌شود.

داشتن مدرک زبان آلمانی یا مدرک زبان انگلیسی ( تافل یا آیلتس) لازم است.علاوه بر مدارک تحصیلی و مدرک زبان، انکیزه نامه تحصیلی و تاییده دو یا سه استاد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

اگر تحصیل شما در دانشگاه به زبان انگلیسی باشد، داشتن مدرک زبان آلمانی می‌تواند برای شما خیلی مهم باشد و قطعا امتیاز ویژه‌ای برای شما به همراه دارد.

 

بورسیه تحصیلی/ پژوهشی برای مقاطع دکترا و برنامه ساندویچ

این نوع بورسیه تحصیلی برای فارغ‌التحصیلان کارشناسی‌ارشد برای تمامی رشته‌ها (به غیر از رشته پزشکی) می‌باشد که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری در آلمان را دارند.

مدت زمان این بورسیه تحصیلی بین ۳ تا ۴ سال متغیر است. برای دریافت این بورسیه تحصیلی علاوه بر آماده کردن مدارک تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس، نیاز هست که رزومه و انگیزه‌نامه تحصیل و گرفتن نامه تایید اساتید داشته باشید.

بورسیه تحصیلی ساندویچ برای کسانی است که در کشور دیگری مشغول به تحصیل در مقطع دکتری هستند و برای مدت زمان معینی برای پژوهش به کشور آلمان سفر می‌کنند.

 

بورسیه تحصیلی اراسموس

اراسموس پلاس که بزرگترین ارائه دهنده ی بورسیه ی تحصیلی در اتحادیه ی اروپا است توسط کمیسیون اروپا هدایت می شود و دانشجویان بین المللی را که دوست دارند در اروپا تحصیل کنند را تامین مالی می کند و هزینه ی زندگی افرادی که برای تحصیل در اروپا در دوره ی تبادل شرکت می کنند تقبل می کند. این یک نوع بورسیه است که بیشتر به دانشجویان اروپایی پرداخت می‌گردد.

علاوه بر این بورسیه‌هایی که تا اینجا توضیح دادیم بورسیه‌های غیر دولتی برای تحصیل در آلمان وجود دارد.

 

بورسیه های هانریش بل برای دانشجویان بین المللی

 

این بورسیه ها متعلق به دانشجویان مقطع فوق‌لیسانس و دکتری است که می خواهند در آلمان در موسسه ای معتبر تحصیل کنند. این بورسیه در هر سال بر اساس میزان بودجه در نظر گرفته شده تعداد متفاوتی دانشجو را تحت پوشش قرار می‌دهد.

 

بورسیه  علمی    ( Kurt Hansen )

 

بورسیه های علمی برای تحصیل در آلمان با تامین مالی بنیاد Bayer از دانشجویانی که برای تحصیل در زمینه های علمی در حال آموزش هستند استقبال می کند.

 

بورسیه Mawista

بورسیه هایی برای افرادی است که دارای فرزند هستد و دوست دارند در خارج، از جمله آلمان تحصیل کنند. عملا دانشجویان متاهل می‌توانند از این بورسیه تحصیلی استفاده کنند.

 

بورسیه Deutschland Stipendium

بورسیه های مبتنی بر شایستگی علمی با مبلغ ماهانه ۳۰۰ یورو در اختیار دانشجویان با استعدادی قرا ر میگیرد که در دانشگاه های آلمان ثبت نام کرده اند. این بورسیه به دانشجویان قوی و سخت کوش و با استعدا پرداخت می‌شود و معمولا ارتباطی به ملیت افراد ندارد.

 

بورسیه Konrad-Adenauer Stiftung

بورسیه های ماهیانه ی فوق لیسانس و دکتری برای متقاضیان بین المللی زیر ۳۰ سال که در وطن خود یک دوره تحصیلات دانشگاهی را به اتمام رسانده‌اند این بورسیه پرداخت می‌شود. شما برای اخذ این بورسیه باید نمرات و معدل بالایی داشته باشید و به طور فعالانه در کاری داوطلبانه برای بهبود وضعیت جامعه‌ی خودتان تلاش کرده باشید. تعداد  دانشجویانی که از این بورسیه استفاده میکنند خیلی محدود است. این بورسیه تحصیلی معمولا به دانشجویان رشته سیاست پرداخت می‌شود.

این بورسیه‌ها معمولترین بورسیه‌هایی هست که رد کشور آلمان توسط دولت آلمان و موسسات خصوصی به دانشجویان داده می‌شود. در مقاطع فوق دکتری و دکتری هم تعداد محدود دیگری بورسیه تحصیلی به دانشجویان ارائه می‌شود ولی معمولا تعداد این بورسیه خیلی محدود است.

 

دیگر مراکز ارائه دهنده بورسیه تحصیلی در آلمان:

 

بورسیه الکساندر فون هومبولت

بنیاد اکساندر فون هومبولت امروزه نقش بسزایی در حمایت از تبادلات آکادمیک و همکاری‌های بین محققان آلمانی و خارجی ایفا کرده است. این موسسه سالانه امکان فرصتهای مطالعاتی در آلمان را برای بیش از  ۱۹۰۰ پژوهشگر استاد دانشگاه در سراسر جهان فراهم می‌کند.تا به حال حدود ۲۳۰۰۰ نفر از ۱۳۰ کشور جهان از این بورسیه تحصیلی استفاده کرده‌اند.
برای کسب اطلاعات می‌توانید به وب‌سایت این موسسه مراجعه نمایید.

www.avh.de

 

بورسیه موسسات ماکس پلانک

 

مدرسه بین‌المللی تحقیقات ماکس پلانک در مراکز برجسته علمی، دوره‌های بینظیر آموزشی و تحقیقاتی برای پژوهشگران علمی آلمانی و بین‌المللی ارئه می‌کند. موسسات مختلف ماکس پلانک تحقیقات گسترده‌ای را در زمینه‌های علوم طبیعی، دانش زیستی و علوم اجتماعی و غیره انجام می‌دهد.جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به وب‌سایت این موسسه رجوع کنید:

www.mpg.de

 

بنیاد لابنیتز

 

بیش از ۸۶ موسسه لابنیتز در آلمان فعالیتهای علمی و تحقیقاتی در زمینه‌های علوم ریاضی و اقتصادی تا علوم انسانی انجام می‌دهند. این موسسات با ارائه بورسیه‌های پژوهشی زمینه حضور دانشجویان و محققان خارجی را در صف فعالان حوزه علم در آلمان را فراهم می‌کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این نوع بورسیه تحصیلی می‌توانید به وب‌سایت این موسسه رجوع کنید:

www.leibniz-gemeinschaft.de

 

به جز این بورسیه‌ها، خود دانشگاههای آلمان هم در مقاطع دکتری و گاهی اوقات در مقطع فوق‌لیسانس بورسیه تحصیلی به افراد پرداخت می‌کنند ولی چون در هر ترم تحصیلی تعداد این بورسیه‌ها فرق می‌کند و در رشته‌های متفاوتی پرداخت می‌شود، میتوانید برای اطلاع از تعداد دقیق این بورسیه های تحصیلی و دانشگاههای اراپه دهنده آن با مشاوران استادی پلن تماس بگیرید و اطلاعات کاملی به دست آورید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *