تحصیل در رشته ی پزشکی در کشور هلند

 

 

در طی سال ها اخیر، تعداد رو به افزایشی از دانشجویان به طور جدی به تحصیل در رشته ی پزشکی خارج از کشور فکر کرده و برخی نیز آن را عملی کرده اند.  در این بخش قصد داریم تا شما را با شرایط تحصیل در رشته ی پزشکی در کشور هلند آشنا نماییم. گروهی از دانشجویان این را تنها به عنوان جایگزینی برای تحصیل در کشور خودشان در نظر می گیرند؛ از آنجایی که موفق به اخذ پذیرش در رشته ی پزشکی در کشور خودشان نشده اند. اما برای گروه بسیار بزرگی از دانشجویان، تحصیل رشته ی پزشکی در کشورهای اروپایی انتخاب اول محسوب می شود.

یک تمایل بسیار قدرتمند برای تحصیل در رشته ی پزشکی در دانشگاه های اروپایی در میان دانش آموزان، والدین و حتی معلمان وجود دارد. والدین امروزه نقش پررنگی در تشویق فرزندانشان به تحصیل در رشته ی پزشکی در اروپا دارند و مایل هستند که دانش خود را در مورد مسائلی مانند هزینه های تحصیل، طول دوره و نحوه ی پذیرش رشته ی پزشکی افزایش دهند.

در مقاله ی امروز قصد داریم ابتدا به بررسی دلایل تمایل دانشجویان به تحصیل در رشته ی پزشکی خارج از کشور بپردازیم و سپس تحصیل در رشته ی پزشکی در کشور هلند را مورد بررسی قرار دهیم و شرایط مختلف آن از جمله طول دوره، نحوه ی پذیرش، ددلاین ها و نیازمندی های لازم برای اخذ پذیرش را مورد بررسی دقیق قرار دهیم.

 

 

چرا دانشجویان باید برای تحصیل در رشته ی پزشکی در خارج از کشور اقدام کنند؟

هر چند امروزه به دلیل تعداد زیادی داوطلبانی که مایل به تحصیل در رشته ی پزشکی در اروپا و البته هلند هستند، یک فضای قدرتمند رقابتی میان دانشجویان برای اخذ پذیرش ایجاد شده است. اما هنوز هم اخذ پذیرش چندان دور از دسترس نیست؛ هرچند، لازم است دانشجویان پیش از تصمیم گیری خود آماده کنند؛ چرا که این کار تلاش بسیاری را می طلبد. چه در حین تحصیل و چه پیش از اخذ پذیرش، داوطلب باید تمام تلاش خود را بکار بگیرند. ا

 

امروزه بسیاری از افراد حتی با وجود سختی هایی که در این رشته وجود دارد، به تحصیل در رشته ی پزشکی علاقه ی زیادی دارند. این رشته علاوه بر اینکه جایگاه اجتماعی بسیار خوبی برای دانشجو ایجاد می کند در نهایت می تواند زمینه ی خوبی برای درآمد زایی دانشجو و پیشرفت او باشد. هر چند، تحصیل و کار در زمینه ی پزشکی نمی تواند آسان باشد.

 

برخی از دانشجویان تصمیم می گیرند که پیش از تحصیل در رشته ی پزشکی، در یکی از شاخه های مرتبط، مانند علوم زیست پزشکی، به تحصیل بپردازند. تحصیل این رشته گزینه ای منطقی است چرا که دانشجویان را قادر می سازد بعد از گرفتن مدرک خود با یک روزمه ی علمی قدرتمندتر، برای تحصیل در رشته ی پزشکی اقدام کنند. با این حال، هنوز هم هیچ ضمانتی به اخذ پذیرش نخواهد بود؛ برای همین بسیاری از دانشجویان حاضر نخواهند بود که شهریه ای به اندازه ی ۲۷۰۰۰ یورو را برای به دست اوردن مدرکی هزینه کنند که انتخاب اولشان هم نیست. پس باید چه کرد؟

 

هرساله صد ها یا هزاران دانشجو (یا حتی پزشکانی که مایل به ادامه تحصیل هستند) اروپا را به عنوان مقصدی برای تحصیل در رشته ی پزشکی انتخاب می کنند. اما با این حال بسیاری از کشورهای اروپا شرایط سنگینی برای اخذ پذیرش ارائه می کنند. و یا ممکن است که هزینه های تحصیل و زندگی در این کشورها بالا باشد. در مقاله ی امروز قصد داریم به بررسی شرایط تحصیل در رشته پزشکی در هلند بپردازیم تا دانشجویان مشتاق با اگاهی بیشتری در مورد تحصیل در هلند تصمیم بگیرند. با ما همراه باشید.

 

 

تحصیل در رشته ی پزشکی در هلند

تحصیل در رشته ی پزشکی در هلند از بسیاری جهات با انگلستان و دیگر کشورهای اروپایی تفاوت دارد. این تفاوت در هر دو بخش رویکرد آن ها نسبت به رشته ی پزشکی و جدول زمانی پذیرش و تحصیل آن ها وجود دارد. با این حال، مدرک پزشکی هلندی اعتباری برابر با مدرک پزشکی اخذ شده در انگلستان دارد و به دانشجویان پزشکی تحصیل کرده در هلند به همان اندازه ی احترام می گذارند که دانشجویان انگلیسی رشته ی پزشکی شامل احترام دیگر می شوند. در کشور هلند شیوه ی تحصیل در رشته ی پزشکی به گونه ای است که امکان انتقال به کشور دیگر در میانه ی راه تقریبا غیرممکن خواهد بود.

 

پروسه ی تایید صلاحیت در هلند به عنوان یک پزشک از سه مرحله ی اصلی تشکیل شده است و دانشجویان برای آغاز فعالیت خود به عنوان یک پزشک لازم است که از این مراحل گذر کنند:

BSc in medicine (3 years)

دوره ی کارشناسی پزشکی (سه سال)

MSc in medicine (an additional 3 years)

دوره ی کارشناسی ارشد پزشکی (سه سال)

 

Training (one year)

دوره ی کارآموزی (یک سال)

 

سه سال اول دوره ی پزشکی در دوره ی هلند می تواند به زبان انگلیسی هم تحصیل شود اما باید بدانید که تنها دو دانشگاه وجود دارد که چنین گزینه ای را ارائه می دهد. این دانشگاه ها همچنین به تعداد محدودی نیز پذیرش می دهند؛ بنابراین صندلی ها کمی برای دانشجویانی وجود خواهد داشت که قصد دارند به زبان انگلیسی تحصیل کنند. در دانشگاه گرونینگن هلند، دو رشته ی مقطع کارشناسی در بهداشت جهانی و پزشکی مولکولی در رشته پزشکی ارائه می شوند.

دانشگاه ماستریخت هم برنامه های مشابهی را به زبان انگلیسی دارد. اما دانشجویانی که قصد تحصیل پزشکی در هلند را دارند لازم است که در کنار سایز مطالعاتشان، یادگیری زبان هلندی را نیز در اولویت قرار دهند. زبان هلندی بخش لاینفک تحصیل در رشته ی پزشکی هلند است و دانشجویان جهت فارغ التحصیلی از این دوره لازم است که امتحانات خود را به این زبان پاس کنند.

 

شاید شما فکر کنید که زبان هلندی تنها در هنگام گذراندن دوران کارآموزی و در برخورد با بیماران هلندی است که اهمیت دارد. اما اینگونه نیست. یادگیری زبان هلندی از آنجایی ضروری است که دانشجویان نمی توانند بدون یادگیری این زبان دوره ی کارشناسی ارشد را در هلند بگذرانند.

البته در رشته هایی مانند تحقیقات پزشکی و فن آوری پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد می توان به زبان انگلیسی تحصیل کرد؛ اما به نظر نمی رسد که این رشته ها دقیقا همان چیزی باشد که دانشجویان پزشکی به دنبال آن هستند. چرا که با تحصیل در این دوره ها به عنوان یک پزشک شناخته نمی شوند. یک مثال دیگر از این مسئله، تحصیل در رشته ی زیست شناسی پزشکی در دانشگاه رادبود باشد.

 

تمام دانشجویان برای آغاز به کار در بیمارستان های هلند ملزم به گذراندن دوره ی کارآموزی هستند. بدیهی است که تسلط به زبان هلندی در این مرحله اهمیتی انکار نشدنی دارد.

 

بنابراین، به طور خلاصه، تحصیل به زبان انگلیسی در هلند ممکن است؛ اما نمی توان تمام دوره را با تکیه به زبان انگلیسی گذراند. بنابراین دانشجویان رشته ی پزشکی در هلند متعهد هستند که نه تنها زبان هلندی را فرا بگیرند؛ بلکه به همین زبان هم تحصیل کنند.

 

برای اخذ پذیرش از دانشگاه های هلند، تهیه یک سری از مدارک ضروری است. توجه داشته باشید که ددلاین های رشته ی پزشکی در هلند کمی زود از دیگر رشته ها آغاز می شود. به طور معمول، از ۱۵ ژانویه دانشجویان قادر به ارسال مدارک خود هستند. از آنجایی که تحصیل در رشته ی پزشکی شامل Numerus Fixus (محدودیت در تعداد پذیرش در رشته های محبوب) می شود، شما تنها می توانند برای یک دانشگاه در یک زمان درخواست پذیرش ارسال کنید.

همچنین دانشجویان باید تا پایان مدرسه، درون ریاضیات، فیزیک، زیست شناسی و شیمی را خوانده باشند (در سطح A)؛ در غیر این صورت باید در یک آزمون در هلند شرکت کنند. به طور معمول برای پاس کردن هر یک از امتحانات ۲۰۰ الی ۳۰۰ ساعت خود خوانی کفایت می کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره تخصصی در خصوص تحصیل در رشته ی پزشکی در کشور هلند، با کارشناسان استادی پلن تماس حاصل فرمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *