نحوه نگارش رزومه تحصیلی (CV)

 

برای این که بتوانید در یکی از بهترین دانشگاه های دنیا، پذیرش گرفته و در آن جا مشغول به تحصیل و یا به ثمر رساندن پژوهش های خود شوید، نیاز به تکمیل و فرستادن یک رزومه تحصیلی گویا و کامل دارید؛ اما قبل از آن باید با مفهوم رزومه تحصیلی (CV)  و نحوه نوشتن و نگارش درست آن آشنا شوید. با ما در این مقاله همراه باشید تا هر آن چه که برای نوشتن یک CV عالی و حرفه ای نیاز است را بررسی کنیم و نحوه نگارش رزومه تحصیلی (CV) را به شما آموزش دهیم.

 

 

Curriculum Vitae (CV)  یا رزومه تحصیلی چیست؟

 

رزومه تحصیلی تقریباً به همان شیوه رزومه عمومی کاربرد دارد و اطلاعاتی را در مورد سوابق تحصیلی و کاری فرد ارائه می دهد. البته با این تفاوت که CV، بسیار جامع تر از رزومه معمولی است و می تواند بسیار طولانی تر باشد. طولانی بودن یک CV محدودیتی ندارد اما باید متمرکز بر تجربه علمی و حرفه ای باشد. CV طولانی اگر حاوی اطلاعات کرکی یا بی ربط باشد بهتر از یک CV کوتاه و مختصر اما مفید و جامع نیست!

 

 

متقاضی شغلی که به دنبال موقعیت آکادمیک است، مانند مصاحبه برای تدریس در کالج یا دانشگاه یا موقعیت تحقیقاتی، همیشه باید از رزومه تحصیلی برای رسیدن به هدفش استفاده کند. اگر مطمئن نیستید که کارفرمای کار مورد نظرتان ازتان رزومه تحصیلی می خواهد یا خیر، برای پاسخ سوال خود به آگهی استخدام این کار مراجعه کنید؛ معمولا در این قسمت، تمامی مدارک مورد نیاز برای مصاحبه و استخدام ذکر شده است.

 

 

 

نحوه نگارش یک رزومه تحصیلی

 

باید نوشتن CV را   با اطلاعات شخصی تان، از جمله نام، آدرس، شماره تلفن و آدرس ایمیل آغاز کنید. همچنین باید زمینه یا زمینه های تحصیلی مورد علاقه تان نیز به صورت واضح در این قسمت بیان کنید.

 

CV شما باید شامل یک گزارش جامع از تاریخچه و سابقه علمی تان باشد، از جمله عنوان پایان نامه یا تزی که از آن دفاع کردید. همچنین باید حاوی جزئیاتی درباره کلیه نشریات، پروژه های تحقیقاتی و سخنرانی هایی باشد که در آنها مشارکت داشته اید. باید هرگونه کمک هزینه، جوایز علمی و سایر افتخارات مرتبط که دریافت کرده اید را نیز، لیست کنید.

 

بخش اشتغال و تجربه CV،  باید حاوی موقعیت های آموزشی و پژوهشی شما چه با حقوق و چه بی حقوق باشد، علاوه بر مشاغل، هرگونه کارآموزی مرتبط و تجارب داوطلبانه را نیز در این بخش بگنجانید. به دنبال آن، در مورد عضویت در انجمن های علمی و تخصصی نیز بحث کرده و اگر در دفتری کار یا آن را اداره کرده اید مشخصا آن  را ذکر کنید.

 

سرانجام، لیستی از منابع (مکان هایی که در آن سابقه علمی و شغلی خود را به دست آورده اید مثل دانشگاه و اداره و….)، همراه با اطلاعات تماس آن ها، در رزومه تحصیلی خود ارائه دهید. انجام این کار ها در نگارش CV در تضاد با یک رزومه معمولی است که هرگز حاوی این گونه اطلاعات نیست.

برای مطالعه کامل مقاله اشتباهات رایج در نوشتن رزومه تحصیلی کلیک نمایید.

 

 

 

تفاوت رزومه تحصیلی (CV) با رزومه

 

رزومه خلاصه ای از سوابق و  شماست. اصولا تأکید آن بر تجربه کاری شما می باشد. CV بسیار جامع تر بوده و جزئیاتی را در مورد سوابق تحصیلی شما نیز ارائه می دهد. رزومه ها معمولاً دو صفحه یا کمتر هستن ، در حالی که CV ها می توانند برای بیان سابقه و پیشینه علمی و تجربیات شما به هر اندازه که کفایت می کند، باشند.

 

از CV ها برای موقعیت های دانشگاهی و آموزشی استفاده می شود و قالب آن ها براساس اطلاعاتی که شامل آن ها هستند، می تواند متفاوت باشد. رزومه ها برای اکثر موقعیت های شغلی استفاده شده و از چند الگوی استاندارد پیروی می کنند.

 

 

 

نکات مهم نوشتن یک روزمه تحصیلی (CV)

 

اگر از قبل رزومه داشته باشید، می تواند نقطه شروع خوبی برای تهیه CV نیز باشد. همچنین می توانید از  نمونه های نوشته شده CV همکاران حوزه کاری خود نیز الگوبرداری کنید. برای نوشتن رزومه تحصیلی حرفه ای و جامع این نکات را حتما به یاد داشته باشید:

 

 

 

  1. از قالبی مشخص شده استفاده کنید: 

آگهی استخدام را بررسی کرده تا ببینید کارفرمایتان می خواهد CV شما در چه قالبی باشد. اگر در آنجا مشخص نشده است، از قالب استاندارد مانند .docx یا PDF استفاده کنید.

 

 

  1. به صورت حرفه ای بنویسید: 

اطمینان حاصل کنید که از یک آدرس ایمیل استفاده می کنید که به نظر حرفه ای می آید. یک آدرس ایمیل فان و یا غیر رسمی، می تواند سطح رزومه تحصیلی شما را تا حد بسیار زیادی پایین آورده و نظر کارفرما را به هیچ عنوان جلب نکند.

 

 

 

  1. دو بار آن را تصحیح کنید: 

اشتباه تایپی، غلط املایی، اشتباه دستوری یا سایر اشتباهات را دو بار بررسی و چک  کنید. حتی برای بار سوم، از فردی با تجربه بخواهید CV شما را تصحیح کند.

روزمه تحصیلی را هدفمند نوشته و اطلاعات را به صورت مختصر و مفید بیان کنید تا تجربه حرفه ای و تحصیلیتان واضح و مشخص به خواننده منتقل شود. CV شما باید به کارفرمای احتمالی شما در مورد زندگی حرفه ایتان بگوید و برای او ثابت کند که شما می توانید بهترین شخص برای انتخاب او باشید.

 

نگارش رزومه تحصیلی می تواند نقش مهم و موثری در جذب موقعیت های حرفه ای شما ایفا کند؛ به همین منظور مشورت با کارشناسان حرفه ای و با تجربه در این زمینه، راه را برای شما بسیار هموار می کند؛ برای کسب اطلاعات بیشتر از رزومه تحصیلی و نحوه نگارش آن و دریافت مشاوره حرفه ای و تخصصی با مجموعه استادی پلن در ارتباط باشید.

 

 

مطالب مرتبط۶ مدرک مهم برای تحصیل در خارج از کشور | فلوشیپ (fellowship) چیست و چه مزایایی دارد؟و به چه کسانی تعلق می گیرد؟ | تحصیل مجازی در خارج از کشور |

 

 

برای دریافت خدمات مشاوره تحصیلی به صفحه ی  رزرو وقت مشاوره ویزای تحصیلی مراجعه کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *