فرآیند ارزشیابی مدارک تحصیلی خارج از کشور (آخرین آپدیت)

 

 

اگر هدف شما از مهاجرت تحصیلی، بازگشت به وطن و ادامه تحصیل یا داشتن فرصت شغلی در کشور خودمان است، باید قبل از هر اقدامی به فرآیند ارزشیابی مدارک تحصیلی خارج از کشور بعد از فارغ التحصیلی تان توجه کنید؛ اول از همه ببینید مدرک صادر شده توسط دانشگاهی که قصد دارید در آن درس بخوانید در لیست مدارک تحصیلی معتبر و تائید شده توسط ایران قرار دارد یا خیر؛ در این مقاله قصد داریم شما را با فرآیند ارزشیابی مدارک تحصیلی خارج از کشور (آخرین آپدیت) آشنا کنیم؛ ما را همراهی کنید!

 

 

 

روند ارزشیابی مدارک دوره لیسانس

 

  • ابتدا، به این نکته دقت کنید که مدت زمان لازم و ضروری برای گذراندن یک دوره تحصیلی چقدر تعیین شده است؟ مثلا، اگر قصد دارید در دوره فوق لیسانس به صورت ناپیوسته درس بخوانید، باید از بیست و چهار ماهی که برای آن مشخص شده، حداقل شانزده ماه در دانشگاه مورد نظرتان حضور داشته و متمرکز به تحصیل باشید.
  • به خاظر داشته باشید که هرگز گذرنامه های تحصیلی خود را دور نریزید و گم نکنید؛ زیرا بعد از بازشگت به ایران، حتما به آن ها نیاز پیدا خواهید کرد.
  • علاوه بر گذرنامه های تحصیلی، باید مدرک و گواهی مبتنی بر شروع تحصیل که در آن زمان و تاریخ آغاز درس خواندن شما درج شده باشد، را نیز نگه دارید تا هنگام ارزشیابی مدارکتان به مشکل بر نخورید.
  • در نهایت، وجود اسناد و مدارک آموزشی و تحصیلی شما به خصوص دانشنامه و برگه ریزنمرات هنگام بررسی مدارک فارغ التحصیلی الزامی است.
  • تمامی اسناد ذکر شده باید توسط مراکز و نمایندگی های معتبر کشور عزیزمان ایران در کشوری که مقیم آن بودید، تائید شود.
  • توجه کنید که اگر در یک موسسه آموزشی مشغول به تحصیل شوید و یا دوره ای را آموزش ببینید، مدرک آن در ایران معتبر نبوده و ارزیابی نخواهد شد؛ علاوه بر این، ارزشیابی مدارک تحصیلی به صورت غیر حضوری و مجازی نیز شرایط جداگانه و خاص خود را دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

 

برای مطالعه کامل نحوه تایید کردن مدرک دیپلم در پیشخوان دولت کلیک نمایید.

 

 

 

روند ارزشیابی و برسی مدارک فوق لیسانس

 

برای بررسی مدارک تحصیلی فوق لیسانس خود که موفق به کسب آن در خارج کشور شده اید، باید شرایط زیر را داشته باشید:

  1. مدرک لیسانس خود را از یک دانشگاه ایرانی و یا خارجی معتبر با سطح علمی بالا کسب کرده باشید.
  2. اگر مدرک دوره کارشناسی شما از یک دانشگاه متوسط است، دانشگاهی که در آن در مقطع فوق لیسانس درس خوانده اید، جزو دانشگاه های عالی و سطح بالا باشد؛ همچنین گرایشی که در آن ادامه تحصیلات داده اید با رشته دوره لیسانس شما همخوانی و ارتباط داشته باشد؛ به عنوان مثال فردی که در رشته روانشناسی در یک دانشگاه متوسط درس خوانده می تواند در گرایش روانشناسی بالینی ادامه تحصیلات دهد و بعد از آن برای بررسی مدارکش در ایران اقدام کند؛ شرط آخر برای این افراد شرط معدل بالای ۱۴ خواهد بود.
  3. اگر شخصی بنا به هر دلیلی، شرایط ذکر شده در بالا را نداشته، اما سابقه علمی و روزمه بسیار درخشانی مثل ارائه مقالات و تحقیقات و پژوهش های فوق العاده ای داشته باشد، کمیته مرتبط امتحان و مصاحبه ای برای سنجش میزان دانش وی مقرر می کند.

 

 

 

روند بررسی مدارک تحصیلی دکترا اخذ شده از دانشگاه های خارج از کشور

 

همانند مقطع فوق لیسانس، اگر دوره های لیسانس و فوق را در دانشگاه هایی معتبر  شناخته شده گذرانده باشید، بدون هیچ مشکلی مدرک دکترای شما بررسی می شود در غیر این صورت باید موارد زیر را داشته باشید تا صلاحیت علمی شما ثابت شود:

  1. رشته و گرایشی که در مقطع دکترا در آن مشغول به تحصیل بوده اید، با رشته تحصیلی شما در دوره فوق لیسانس ارتباط و همخوانی داشته باشد.
  2. معدل و میانگین نمراتتان در این مقطع، کم تر از پانزده نباشد.
  3. کمیسیون مربوط به رشته تحصیلی شما، رساله و دفاعیه شما را بررسی و چک می کند و این گونه سطح علمی شما را نیز می سنجند.

 

برای مطالعه شیوه ها و هزینه آزادسازی مدارک تحصیلی از دانشگاه های دولتی و دریافت دانشنامه کلیک نمایید. 

 

 

فرآیند ارزشیابی مدارک دوره های  نیمه حضوری

 

برای این که بتوانید مدارک تحصیلی نیمه حضوری خود را به عنوان مدارکی معتبر و محکم در ایران ارائه کنید، باید حتما به موارد زیر توجه داشته باشید:

  1. باید حتما مدرک شما از یکی از مراکز آموزش عالی نیمه حضوری با سطح علمی فوق العاده بالا صادر شده باشد و همانند قبل، رشته و گرایش های تحصیلی دوره های کارشناسی و فوق لیسانس و دکترای شما با هم ارتباط و همخوانی داشته باشد.
  2. باید دومین استاد راهنمای شما، جزو اعضای هیئت علمی یکی از دانشگاه های ایران بود، و مدرک دکترای خود را اخذ کرده باشد؛ همچنین به قبول و موافقت معاون آموزشی دانشگاه و برآورد مخارج و هزینه های تحصیلی شما، نیاز خواهید داشت.

 

 

 

چگونه برای ارزشیابی مدارک تحصیلی خارج از کشور اقدام کنیم؟

 

حتما الان این سوال برای شما پیش آمده که برای بررسی مدارک خود باید به کجا مراجعه کنیم و چه مراحلی را بپذرانیم؟

    • اول از همه باید کاربرگ ها و فرم های ضرورری که شامل مشخصات شخصی و فردی، درخواست بررسی و ارزشیابی مدارک و اسناد اخذ شده از دانشگاه های خارج و مدت زندگی و اقامت شما خارج از کشور را تکمیل کنید.
    • به اداره کل امور دانش آموختگان خارج از کشور رفته و برای تشکیل و تکمیل پرونده اقدام کنید.
    • تمامی فرم ها و مدارک ذکر شده را به این اداره ارائه دهید تا به درخواست شما رسیدگی شود.
    • برای آقایان، درخواست و صدور نظام وظیفه نیز اجباری است.
    • اگر از کمک هزینه یا بورسیه تحصیلی برای مهاجرت تحصیلی خود استفاده کرده اید، باید با اداره اعزام دانشجویان به خارج از کشور تسویه حساب کنید.
    • بعد از این مراحل، گواهی موقتی شما صادر شده و می توانید موافقت کمیسیون را با موفقیت کسب کنید.
    • در نهایت کار شما با ارائه و تحویل ارزش نامه و ابطال تمبر به پایان می رسد.

 

  • لازم به ذکر است تنها در صورت داشتن تمامی شرایط ذکر شده مراحل بالا با موفقیت طی می شود و اگر مشکلی در این فرآیند پیش آمد و به هر دلیلی با وجود واجد شرایط بودن مدارکتان تائید نشد، در مرحله صادر شدن گواهی و موافقت کمیسیون می توانید اعتراض کنید.

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فرآیند ارزشیابی مدارک تحصیلی خارج از کشور و آگاهی از جدیدترین قوانین در این زمینه با کارشناسان موسسه استادی پلن در ارتباط باشید.

 

 

مطالب مرتبط۶ مدرک مهم برای تحصیل در خارج از کشور | فلوشیپ (fellowship) چیست و چه مزایایی دارد؟و به چه کسانی تعلق می گیرد؟ | تحصیل مجازی در خارج از کشور |

 

 

برای دریافت خدمات مشاوره تحصیلی به صفحه ی  رزرو وقت مشاوره ویزای تحصیلی مراجعه کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

۱ دیدگاه

  • سلام وقتتون بخیر ببخشید بنده مدرک ارزشیابی شده داشتم متاسفانه الان مدرکم که با یک سری از مدارک هویتی دیگرم بوده از منزلم سرقت شده..میشه راهنماییم کنید چطور میتونم المثنی مدرک ارزشیابی شده ام را دوباره بگیرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *